Digitala hantverkare vinner marknaden
Konjunkturnedgången och hårdare konkurrens gör att hantverkarbranschen bör tänka om och påskynda digitaliseringen för att säkerställa sin lönsamhet. Samtidigt måste branschen tänka långsiktigt, och användningen av digitala verktyg måste bli en grundpelare och vara en större del redan i utbildning och upplärning av nya snickare, rörmokare och elektriker.
Under många år har snickare, rörmokare och elektriker haft mer än tillräckligt med resurser för att klara av efterfrågan på marknaden. Men när räntorna nu stiger, byggkostnaderna accelererar och osäkerheten ökar, är situationen på väg att förändras.
Det innebär att Sveriges hantverksföretag måste rusta sig för en mer krävande marknad. Och som för de flesta andra gäller en sak: strukturerat arbete med intäkter och kostnader. Men detta är just en öm punkt för många. Hantverksindustrin är bland de minst digitaliserade branscherna och för tusentals företag utgör pärmar, post-it-lappar och enkla Excel-ark de affärskritiska verksamhetssystemen. År 2023 är detta tyvärr inte tillräckligt för att effektivt konkurrera om marknaden.
Allt tyder på att de hantverkare som inte prioriterar digitalisering blir omkörda. Utan dedikerade digitala lösningar går man miste om merförsäljning. Arbete som utförts blir inte alltid fakturerat och man upplever ett större materialspill. Dessutom har hantverkare utan ett digitalt projektverktyg utmaningar med att planera och samordna sina projekt och anställda. Vidare kämpar man med att bibehålla en god kunddialog och lägger för mycket tid på administration. Dessutom får man inte heller alltid de bästa offerterna eller inköpspriserna gällande material.
Vi på SmartCraft har sedan 1987 arbetat med digitaliseringen av hantverkarbranschen. Vår erfarenhet under många år visar att de mest digitala företagen lyckas markant bättre i relation till de som arbetar manuellt utan ett digitalt verktyg. Tidigare i år bad vi en extern konsult att analysera detta systematiskt. Resultatet från 1 000 företag visar att de ökade sin omsättning under perioden 2019 till 2022 med 19 procent, medan firmor som använder vårt projektverktyg Bygglet ökade sin omsättning med 35 procent under samma period.
Många hantverkarfirmor har uppmärksammat detta och därför upplever både vi och våra kollegor i branschen en fortsatt tillväxt av både kunder och omsättning, även om konjekturen är sämre.
Samtidigt är det fortfarande bara runt hälften av bolagen i hantverkarbranschen som digitaliserats och man kan fråga sig varför inte ännu fler tagit steget in i den digitala världen. En av anledningarna grundar sig i utbildningen av nya hantverkare där vi anser att digitaliseringsfrågan måste stärkas. Användningen av digitala lösningar bör i långt större utsträckning vara en helt integrerad del av utbildningen redan från starten.
Flera yrkesgymnasier använder vårt projektverktyg, Bygglet och nylingen tog Distansia in vårt kalkylprogram EL-VIS i sin ordinarie undervisning. Elever får där tillgång till våra program som en del av det praktiska lärandet. Upplevelsen och feedbacken från både lärare och elever är mycket goda och positiva. En viktig del av lärandet är hur de kan stärka inkomstsidan genom att arbeta strukturerat med kundvård, uppföljning och planering, samtidigt som de effektiviserar pappersarbetet och sänker kostnaderna.
För vi tvivlar inte: Nästa generation hantverkare är helt digitala.
Gustav Line
CEO, SmartCraft ASA
För mer information kontakta:
Gustav Line, CEO
Email: [email protected]
Phone: +47 952 67 104
Om SmartCraft:
Koncernen SmartCraft är ledande inom digitala lösningar särskilt anpassade för hantverkare i Norden. SmartCraft är börsnoterat på Oslobörsen och består idag av de digitala lösningarna EL-VIS, Bygglet, HomeRun, Congrid, Cordel, Kvalitetskontroll, El-verdi och ELinn. Koncernen har idag 189 anställda fördelade på 14 olika kontor i Sverige, Norge och Finland.