Didriksons digitala affär slår rekord i julhandeln med Litium
Litium, som är en av Nordens ledande aktörer inom digital handel, har hjälpt det svenska jackvarumärket Didriksons att nå nya höjder i sin digitala affär. Under årets julhandel har Didriksons onlineförsäljning hittills tredubblats jämfört med förra året.
Under de senaste två åren har Didriksons öppnat upp e-handeln på 17 nya marknader och de planerar att fortsätta den expansiva resan under 2022. Inför sin digitala satsning valde de e-handelsplattformen Litium.
- Fokus var att hitta en skalbar lösning för att hantera vår kommande digitala expansion, samtidigt som den viktigaste delen för oss alltid har varit att bygga ett starkt varumärke med ökad varumärkeskännedom. Litium är en otroligt lättarbetad och agil plattform som enkelt kan anpassas efter vårt expansiva behov samt att kommunicera mer varumärkesbyggande. Via vår egen e-handel kan vi berätta vår historia och visa hela vårt breda sortiment, säger Petra Sabo, Head of DTC på Didriksons.
Under de senaste två åren har tillväxten för Didriksons e-handel varit mycket stark och omsättningen fortsätter att dubbleras för varje år. Under första delen av december har omsättningen tredubblats jämfört med föregående år. Bolaget arbetar aktivt med att analysera data från e-handeln i sin produktutveckling.
- Vi ser snabbt vad som fungerar och vad som inte fungerar. Detta gör att vi kan vara mer träffsäkra i vårt erbjudande till återförsäljarna, som därmed minskar sin inköpsrisk. Ju starkare vi bygger varumärket och ökar vår varumärkeskännedom, desto större efterfrågan får vi från konsumenterna, det gynnar i allra högsta grad även våra återförsäljare som även de har stått för en väldigt stark ökning under 2021.
- Vi ser redan att vi har tredubblat vår omsättning under årets julhandel jämfört med samma period förra året, trots att vi inte konkurrerar med pris gentemot våra återförsäljare, då vi aldrig erbjuder tidsbegränsade rabatter eller tillfälliga kampanjer, vilket är helt fantastiskt, avslutar Petra Sabo.