Trots ekonomisk osäkerhet bekräftar ny forskning företagens plan att prioritera digital kommunikation under det kommande året
Enligt en undersökning från Mailjet by Sinch så anses e-postmarknadsföring vara den främsta kanalen för att
nå kunder i ett ekonomiskt nedåtgående
SAN ANTONIO, Texas, USA och STOCKHOLM, Sverige – 10 November 2022 – Inför en ekonomisk osäkerhet så planerar de flesta organisationer inte att dra ned på sina marknadsföringsinsatser 2023, enligt en ny studie från Mailjet by Sinch (Sinch AB (publ) – XSTO: SINCH). Av de mer än 1 300 yrkesverksamma som tillfrågats (inklusive marknadsförare, IT-proffs, apputvecklare, supportspecialister och andra beslutsfattare som är involverade i e-postmarknadsföring) förväntar sig 62 % att antingen behålla eller öka sina marknadsföringsutgifter under det kommande året
Bland marknadsförarna i undersökningen valde nästan 60 % e-post som en av de tre bästa kommunikationskanalerna för att leverera en hög avkastning på investeringen (ROI) under en lågkonjunktur. E-postmarknadsföring var också toppvalet bland alla som svarade. Separat så säger 90 % av alla som svarade på undersökningen att deras investering i e-post antingen kommer att öka eller förbli densamma under de kommande 12 månaderna.
Mailjet by Sinch genomförde sin globala undersökning för att ge insikter om hur ekonomiska nedgångar påverkar marknadsförings- och digitala kommunikationsinsatser. På frågan om vilka situationer som mest sannolikt kommer att påverka deras organisation negativt under de kommande 12 månaderna svarade mer än hälften (56 %) av de tillfrågade inflationen, medan 41 % svarade minskade konsumentutgifter och 29 % svarade energi- och transportkostnader.
Framgång, resultat spelar en roll
De tillfrågade i undersökningen som kallade sina senaste digitala kommunikationsstrategier "framgångsrika" var mer benägna att förvänta sig fortsatta investeringar i marknadsföring. Mer än 72 % av denna grupp svarade att marknadsföringsbudgetarna skulle förbli oförändrade eller öka. Omvänt så är företag med mindre ny digital kommunikationsframgång mer benägna att förvänta sig nedskärningar i sina totala marknadsföringsbudgetar. Även utan att kontextualisera varför vissa organisationers marknadsföringsinsatser misslyckades, så understryker dessa resultat instabiliteten i resursplaneringen under ekonomisk instabilitet: om marknadsföringsinsatserna inte ger tillfredsställande resultat är affärsbeslutsfattare ibland mer benägna att minska marknadsföringsbudgetarna än att råda marknadsföringsteamen att justera sina strategier.
Ytterligare slutsatser från rapporten inkluderar:
- 42 % av de tillfrågade angav traditionell reklam, inklusive radioannonser och tryckta annonser som det som mest sannolikt kommer att skäras ned på under 2023.
- Medan 41 % av de tillfrågade ser värdet i digital annonsering, så säger 26 % att digitala annonsutgifter kan minskas under 2023.
- Att stärka varumärket (angivet av 43 % av de tillfrågade) och förbättra kundlojaliteten (angivet av 41 % av de tillfrågade) ses som de största möjligheterna för digital kommunikation under den ekonomiska nedgången.
"Våra resultat visar att en stark digital kommunikationsstrategi vara skillnaden mellan kundvinster och -förluster i tider av ekonomisk osäkerhet", säger Will Conway, VD för Sinch Email. "I stället för att eliminera kanalerna som för dig närmast dina kunder, så kan en förskjutning av dina budgetar för att aktivera dina kunders föredragna kanaler upprätthålla kundupplevelsen och kundlojaliteten under en nedgång, vilket ger din organisation en konkurrensfördel som kan överleva marknadsfluktuationer."
Hela rapporten, "Email in an evolving economy” (E-post i en utvecklande ekonomi), kan laddas ned här.
Om Mailjet by Sinch
Över 40 000 företag runt om i världen använder Mailjet by Sinch för att stärka kontakterna med kunder och prenumeranter samtidigt som de bygger upp sina företag genom e-postmarknadsföring. Varumärken som Microsoft, Kia Motors och Toast litar på Mailjet för att skicka miljarder e-postmeddelanden varje år. Mailjet kombinerar en intuitiv dra-och-släpp-kampanjbyggare för e-post med lättanvända leveransbarhetsfunktioner, för att hjälpa företag att skapa och skicka snygga e-postmeddelanden utan att behöva koda en enda rad.
För mer information, besök www.mailjet.com.
Om Sinch
Sinchs ledande molnkommunikationsplattform låter företag nå alla på planeten, på några sekunder eller mindre, genom mobila meddelanden, mejl, röst och video. Över 150 000 verksamheter, däribland många av världens största företag och mobiloperatörer, använder Sinchs avancerade teknikplattform för att kommunicera med sina kunder. Sinch har varit lönsamt och snabbväxande sedan starten 2008. Företaget har sitt huvudkontor i Stockholm och har lokal närvaro i mer än 60 länder. Aktier handlas på NASDAQ Stockholm: XSTO:SINCH. Besök oss på sinch.com.
För mer information kan du kontakta:
Marcel Kay
PR-chef
[email protected]
Trots ekonomisk osäkerhet bekräftar ny forskning företagens plan
att prioritera digital kommunikation under det kommande året
Enligt en undersökning från Mailjet by Sinch så anses e-postmarknadsföring vara den främsta kanalen för att
nå kunder i ett ekonomiskt nedåtgående
SAN ANTONIO, Texas, USA och STOCKHOLM, Sverige – 10 November 2022 – Inför en ekonomisk osäkerhet så planerar de flesta organisationer inte att dra ned på sina marknadsföringsinsatser 2023, enligt en ny studie från Mailjet by Sinch (Sinch AB (publ) – XSTO: SINCH). Av de mer än 1 300 yrkesverksamma som tillfrågats (inklusive marknadsförare, IT-proffs, apputvecklare, supportspecialister och andra beslutsfattare som är involverade i e-postmarknadsföring) förväntar sig 62 % att antingen behålla eller öka sina marknadsföringsutgifter under det kommande året
Bland marknadsförarna i undersökningen valde nästan 60 % e-post som en av de tre bästa kommunikationskanalerna för att leverera en hög avkastning på investeringen (ROI) under en lågkonjunktur. E-postmarknadsföring var också toppvalet bland alla som svarade. Separat så säger 90 % av alla som svarade på undersökningen att deras investering i e-post antingen kommer att öka eller förbli densamma under de kommande 12 månaderna.
Mailjet by Sinch genomförde sin globala undersökning för att ge insikter om hur ekonomiska nedgångar påverkar marknadsförings- och digitala kommunikationsinsatser. På frågan om vilka situationer som mest sannolikt kommer att påverka deras organisation negativt under de kommande 12 månaderna svarade mer än hälften (56 %) av de tillfrågade inflationen, medan 41 % svarade minskade konsumentutgifter och 29 % svarade energi- och transportkostnader.
Framgång, resultat spelar en roll
De tillfrågade i undersökningen som kallade sina senaste digitala kommunikationsstrategier "framgångsrika" var mer benägna att förvänta sig fortsatta investeringar i marknadsföring. Mer än 72 % av denna grupp svarade att marknadsföringsbudgetarna skulle förbli oförändrade eller öka. Omvänt så är företag med mindre ny digital kommunikationsframgång mer benägna att förvänta sig nedskärningar i sina totala marknadsföringsbudgetar. Även utan att kontextualisera varför vissa organisationers marknadsföringsinsatser misslyckades, så understryker dessa resultat instabiliteten i resursplaneringen under ekonomisk instabilitet: om marknadsföringsinsatserna inte ger tillfredsställande resultat är affärsbeslutsfattare ibland mer benägna att minska marknadsföringsbudgetarna än att råda marknadsföringsteamen att justera sina strategier.
Ytterligare slutsatser från rapporten inkluderar:
- 42 % av de tillfrågade angav traditionell reklam, inklusive radioannonser och tryckta annonser som det som mest sannolikt kommer att skäras ned på under 2023.
- Medan 41 % av de tillfrågade ser värdet i digital annonsering, så säger 26 % att digitala annonsutgifter kan minskas under 2023.
- Att stärka varumärket (angivet av 43 % av de tillfrågade) och förbättra kundlojaliteten (angivet av 41 % av de tillfrågade) ses som de största möjligheterna för digital kommunikation under den ekonomiska nedgången.
"Våra resultat visar att en stark digital kommunikationsstrategi vara skillnaden mellan kundvinster och -förluster i tider av ekonomisk osäkerhet", säger Will Conway, VD för Sinch Email. "I stället för att eliminera kanalerna som för dig närmast dina kunder, så kan en förskjutning av dina budgetar för att aktivera dina kunders föredragna kanaler upprätthålla kundupplevelsen och kundlojaliteten under en nedgång, vilket ger din organisation en konkurrensfördel som kan överleva marknadsfluktuationer."
Hela rapporten, "Email in an evolving economy” (E-post i en utvecklande ekonomi), kan laddas ned här.
Om Mailjet by Sinch
Över 40 000 företag runt om i världen använder Mailjet by Sinch för att stärka kontakterna med kunder och prenumeranter samtidigt som de bygger upp sina företag genom e-postmarknadsföring. Varumärken som Microsoft, Kia Motors och Toast litar på Mailjet för att skicka miljarder e-postmeddelanden varje år. Mailjet kombinerar en intuitiv dra-och-släpp-kampanjbyggare för e-post med lättanvända leveransbarhetsfunktioner, för att hjälpa företag att skapa och skicka snygga e-postmeddelanden utan att behöva koda en enda rad.
För mer information, besök www.mailjet.com.
Om Sinch
Sinchs ledande molnkommunikationsplattform låter företag nå alla på planeten, på några sekunder eller mindre, genom mobila meddelanden, mejl, röst och video. Över 150 000 verksamheter, däribland många av världens största företag och mobiloperatörer, använder Sinchs avancerade teknikplattform för att kommunicera med sina kunder. Sinch har varit lönsamt och snabbväxande sedan starten 2008. Företaget har sitt huvudkontor i Stockholm och har lokal närvaro i mer än 60 länder. Aktier handlas på NASDAQ Stockholm: XSTO:SINCH. Besök oss på sinch.com.
För mer information kan du kontakta:
Marcel Kay
PR-chef
[email protected]
# # #