Delårsrapport Transiro Int. AB för JAN-MARS 2021
SAMMANFATTNING AV TRANSIROKONCERNEN FÖR JAN-MARS 2021
➢ Nettoomsättningen minskade med 22 procent till 3,6 MSEK (4,6 MSEK)*
➢ Koncernens totala intäkter uppgick till 4,6 MSEK (5,2 MSEK)*
➢ Rörelseresultatet uppgick till -2,8 MSEK (-2,5 MSEK)*
➢ EBITDA, resultat före avskrivningar uppgick till -1,1 MSEK (-1,0 MSEK)*
➢ Periodens resultat uppgick till -2,9 MSEK (-2,8 MSEK)*
➢ Resultat per aktie uppgick till -0,01 SEK (-0,008 SEK)*
Kommentarer från VD
Vi lyckas hålla resultatet före avskrivningar på samma nivå som kvartal 1 2020 genom effektivt och
strukturerat arbete med att minska kostnader på över 500 tkr för perioden. Under tiden för pandemin
har vi fått möjlighet att fortsätta vidareutveckla Transiros produkter och tjänster för att ännu bättre
möta den nu uppdämda efterfrågan som förväntas öka kraftfullt efter pandemin. I de nya funktioner vi
utvecklat, som efterfrågats av Transiros kunder, finns bland annat koppling mot skatteverket för Rot &
Rut-avdrag och integrerade swishbetalningar i Kassanova.
Pandemin sätter dessvärre hinder för företagets planerade tillväxt och nettoförsäljningen under
kvartalet sjunkit något jämfört motsvarande kvartal föregående år. Den största anledningen är minskad
försäljning av konsulttimmar samt minskad försäljning av nya licenser för Kassanova och Klartext.
Inom de branscher vi är verksamma i, har kunderna skjutit nya investeringar på framtiden.
De sämre siffrorna till trots (jämfört föregående) år känner jag tillförsikt, vi har flera stora affärer på
gång och hoppas under Q2 komma ut med spännande nyheter. Vi har bland annat fortsatt satsa på
försäljning av våra produkter och har under perioden öppnat försäljningskontor i Karlstad, där Transiro
anställt säljare.
Under kvartalet har vi lanserat en helt ny bokningtjänst i Manilla, Trikenow. Vi har redan 1500
Trikeförare registrerade i tjänsten och intresset i Filippinerna är fortsatt stort. Vi har omkring 27.000
Trikeförare att träffa och få in i vårt system. Intäkterna kommer när landet släpper sina restriktioner, vi
har intäkt per bokad resa genom bokningssystem. Parallellt med registera chaufförer satsar vi på
marknadsföring av tjänsten.
Jag vill avslutningsvis berätta om ett brev vi fick till Wifog som gjorde oss väldigt glada och hoppas fler
hittar vårt fina Wifog mobile erbjudande:
"Hej! Ville bara lämna feedback. Ett exempel på hur ert arbete förbättrar livet för åtminstone min familj.
Under de år jag har haft Wifog har jag lagt undan de pengar jag tidigare lade på mobilabonnemang.
Kan idag meddela att summan är uppe i 33.000 kr. Detta betalar min sons förskola i en bra bit över två
år och har också indirekt gett mig möjlighet att starta och driva eget företag. Jag hoppas ni får den cred
ni förtjänar. Helt otroligt fantastiska är ni och jag hoppas du som läser detta delar med dig till dina
kollegor. Tack, jag hoppas få använda Wifog livet ut."
Stockholm, 28 April 2021
VD, Johan Eriksson