DELÅRSRAPPORT Q3 2024-07-01 – 2024-09-30
Q3 i sammandrag
- Nettoomsättningen för kvartal 3 uppgick till kSEK 9 221 (7 935).
- Rörelseresultat före skatt uppgick till kSEK -3 819 (-4 730).
- Rörelsemarginalen uppgick till -41,4 % (-59,6%).
Bolaget i sammandrag
(kSEK) | Juli - september 2024 | Juli -september 2023 | Januari -september2024 | Januari - september2023 | Helår 2023 |
Nettoomsättning | 9 221 | 7 935 | 46 162 | 43 509 | 62 728 |
Rörelseresultat | -3 820 | -4 730 | -1 922 | -4 678 | -3 529 |
Resultat efter skatt | -3 819 | -4 736 | -1 919 | -4 692 | -3 470 |
Rörelsemarginal, % | -41,4% | -59,6% | -4,2% | -10,8% | -5,6% |
Resultat per aktie, SEK | -0,37 | -0,46 | -0,19 | -0,45 | -0,33 |
VD har ordet
Det tredje kvartalet är säsongsmässigt svagt på grund av semestermånaderna och detta år är inget undantag, trots det kan vi se en försiktig ökning av omsättningen i jämförelse med föregående kvartal. Samtidigt präglas året fortfarande av utmanande ekonomiska förhållanden för många företag i landet. Novus har en viss riskexponering mot detta, men vår styrka ligger i vår flexibilitet. Vi har en bred kundbas och verkar inom alla marknader, så vi kan fokusera mer på kunder som satsar i motgångar.
Interna effektiviseringar
Under kvartalet har vi fortsatt automatisera våra interna processer genom bland annat investeringar och egenutveckling av olika AI-verktyg. Novus använder sedan flera år tillbaka en bred variation av AI-metoder som anpassas efter situationens behov men resultaten kontrolleras alltid av våra yrkeskunniga medarbetare. Det är avgörande att vi arbetar med AI på ett ansvarsfullt sätt, som ett verktyg och inte en ersättare.
Partnerskap och nya metoder
Samarbetet mellan TV4 och Novus har formaliserats kring publicering av våra politiska undersökningar. Vi är tillbaka där vi en gång började, med väljarbarometern i TV4s nyhetssändningar. Vårt samarbete med GP fortsätter också tillsammans med TV4. Den här exponeringen i media stärker både varumärket och demonstrerar vår expertis inom området samhällsundersökningar. Vårt samarbete med Kivra medför också att vi numera har möjligheten att nå ett stort antal personer i mindre geografiska områden, och modernisera den postala enkäten så den är i samtid med människan. En bättre medborgardialog genom undersökningar och de digitala utskicken blir ett bra komplement till våra redan tillförlitliga metoder. Novus är ett fullservice undersökningsföretag, vi använder de metoder som krävs för att möta kundernas undersökningsbehov. Både kvantitativa och kvalitativa undersökningar. Novus har en bredd och kompetens i vår verktygslåda som stärker vår konkurrenskraft på analys- och undersökningsmarknaden.
Amerikanska valet
Det amerikanska valet påverkar undersökningsbranschen globalt. I min roll som styrelseledamot i Gallup International samt WAPOR representant, så har jag en bra plattform för att visa att vi har en djup kunskap kring metoder i Sverige och världen. Jag har föreläst på forskarkonferenser, våra kunder och media kring USA valet, hur vår metodutveckling moderniserat Gallupmetoden utan att tumma på tillförlitligheten. Flera podcasts kring USA valet, framtidstron globalt med tidigare ministrar och ambassadörer, amerikanska politiska konsulter samt opinionsundersökare från olika delar av världen. Dagens Industri publicerade min debattartikel kring utmaningarna med opinionsmätningar inför det amerikanska valet där jag förklarade hur vi bör förhålla oss till undersökningar som det rapporteras om.
Novus fortsätter försvara tillförlitliga undersökningar så att våra kunder kan lita på resultatet de köper, vi fortsätter vara proaktiva i kunddialoger samt fortsätter att optimera processer internt.
Denna information är sådan som Novus Group är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-11-13 09:00 CET.