Delårsrapport Q3 2023 Prebona AB (publ)
Fortsatt starkt momentum i försäljningsutvecklingen
Rapportperiod 1 juli – 30 september 2023 koncernen
• Nettoomsättningen uppgick till 767 357 (512 275) SEK
• Resultat efter finansiella poster uppgick till -2 035 432 (-1 810 221) SEK
• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -2 182 658 (-1 357 948) SEK
• Resultat per aktie uppgick till -0,08 (-0,07) SEK
• Antal aktier vid periodens utgång är 25 966 254 (25 966 254) st.
Delårsresultat 1 januari – 30 september 2023 koncernen
• Nettoomsättningen uppgick till 6 135 221 (1 797 378) SEK
• Resultat efter finansiella poster uppgick till -4 092 196 (-5 357 679) SEK
• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -2 762 103 (-4 687 991) SEK
• Resultat per aktie uppgick till -0,16 (-0,21) SEK
• Antal aktier vid periodens utgång är 25 966 254 (25 966 254) st.
Väsentliga händelser under rapportperioden
- Prebona ingår nytt återförsäljaravtal i Filippinerna.
- Prebona upptar lån från extern finansiär
- Kommersiellt avtal med världsledande bolag i Chile (CMPC) där Prebonas näringslösningar ingår
- Prebona erhåller besked om beviljat patent i Kina
- Kommersiellt avtal med ledande skogsbolag i Brasilien (Aperam)
Väsentliga händelser efter rapportperioden
- Prebona erhåller order om ca 1,6 mkr från ny internationell kund
- Prebona signerar återförsäljaravtal och erhåller initial order från kund i Finland avseende Prebonas ytskyddsprodukter
- Prebona Inodorus luktborttagningsspray godkänt för läkemedelsförmånerna (högkostnadsskydd)
- Prebona erhåller besked om beviljat patent för OdorControl i USA
- Prebona genomför en riktad nyemission om 650 000 aktier till en teckningskurs om 3,85 kronor per aktie som styrelsen bedömer som marknadsmässig. Teckningskursen har fastställts utifrån en genomsnittskurs från de senaste tio handelsdagarna med en rabatt om 10%. Genom den riktade nyemissionen tillförs Bolaget cirka 2 500 000 kronor före emissionskostnader. Tecknare i nyemissionen utgörs av Tagehus Holding AB, via dotterbolag (260 000 aktier för 1 001 000 kronor) samt Mats Rosén genom Rosen Invest AB (390 000 aktier för 1 501 500 kronor).
- Prebona erhåller en ”grön kredit” från statliga Almi på två miljoner kronor. Lånet är garanterat av den Europeiska Investeringsfonden och beviljas satsningar som är miljömässigt hållbara och som bidrar till ett eller flera av de sex målsättningarna i EU:s taxonomi.
VD-ord
Fortsatt starkt momentum i försäljningsutvecklingen
Perioden innebar en ökning av försäljningen på 50 procent jämfört med samma kvartal föregående år och en försäljningsökning om ca 240 procent för årets första nio månader. Med de nya kunder och återförsäljare som vi nu kommit igång med bedömer jag att vi är på god väg att utjämna de säsongsvariationer som vi i dagsläget har mellan kvartalen, där Q3 är och historiskt sett har varit årets svagaste.
Innan periodens höjdpunkter presenteras för respektive affärsområde vill jag särskilt nämna den order på ca 1,6 mkr som vi nyligen erhöll från ett ledande internationellt företag med försäljning över hela världen. En stor del av den beställningen avser Prebona Disinfect K som är ett vattenbaserat och långtidsverkande desinfektionsmedel för olika typer av ytor samt textilier. Vi ser det som en genombrottsorder för en produkt som vi bedömer har en stor potential. Kunden beställde även Prebona OdorControl.
Inom affärsområdet AirCare har vi erhållit en ytterligare order från en kund i Tyskland som, efter ett omfattande testarbete med mycket goda resultat, nu arbetar med att lansera OdorControl på den tyska marknaden både under eget varumärke samt under slutkunders varumärken. Vi bedömer att nya affärer bör kunna presenteras redan under första kvartalet 2024. Företaget är bland annat verksamt inom området för husdjur och hästsport, ett område som vi bedömer har stor potential. Detta är ett av de områden som vi kommer att fokusera på under egna varumärken.
Inom affärsområdet SurfaceCare har Prebona ingått ett distributionsavtal i Finland och Baltikum avseende bolagets ytskyddsteknologi Prebona DuraClean. Återförsäljaren är ett ledande finskt företag inom sitt område specialiserad på produkter mot färgfackhandeln och byggvaruhandeln och de har dessutom lagt en initial order. Utöver att utveckla den finska kunden arbetar vi vidare med befintliga kunder, bland annat Jape, på den svenska och norska marknaden där vi tar marknadsandelar på en konkurrensutsatt marknad. Även inom SurfaceCare kommer vi att fokusera på ytterligare internationell expansion.
Även inom affärsområdet AgriCare har nya kommersiella avtal signerats under kvartalet. Inom ramen för samarbetet med OptiCept och Syngenta har kommersiella avtal ingåtts för behandling av sticklingar av eukalyptus med producenterna Aperam BioEnergia LTDA i Brasilien samt CMPC i Chile för att förbättra kvalitet och rotning av sticklingarna.
En viktig milstolpe inom affärsområdet HealthCare passerades i oktober när produkten Inodorus OdorCare mot sjukvården registrerades inom det svenska högkostnadsskyddet. Det innebär att produkten kan förskrivas utan kostnad gentemot vissa patientgrupper. Dessutom har Prebonas återförsäljare, Berner Medical med exklusivitet i Sverige, Norge och Finland, inlett lanseringen av Inodorus i Finland och lagt sin första order.
Ytterligare en viktig händelse under perioden är att Prebona har införskaffat nya och effektiva produktionslokaler som kommer att medföra att vi nu kan skala upp produktionen avsevärt. Vi kommer att flytta in i de nya fabrikslokalerna och laboratoriet successivt och bedömer att produktionen kan starta där under början av nästa år. Uppskalningen av produktionen står för en del av de ökade kostnaderna under perioden tillsammans med marknadsföringsaktiviteter samt ökade finansieringskostnader.
Det är tydligt att det hårda arbete som vi under flera år har lagt ned på produktutveckling, tester och affärsutveckling nu har börjat ge avkastning. Att våra produkter och produktionen dessutom ligger helt rätt i tiden med beaktande av den starka trenden mot hållbarhet gör att vi ser mycket positivt på framtiden. Hållbarhetsfaktorerna är för övrigt något som vi avser att lyfta fram tydligare i vår marknadsföring.
Med en uppskalad produktionskapacitet på plats är vårt fokus nu framförallt inriktat på försäljning. Vi räknar med god tillväxt inom både våra egna varumärken samt våra private-label (OEM) kunder. Allt arbete är nu inriktat på att kraftigt öka omsättningen och nå lönsamhet. Vi kan redan nu konstatera att vi har en fortsatt god tillväxt under resterande delen av 2023 och estimerar att ett par av de projekt samt kundrelationer som påbörjats under 2023 i kombination med befintliga kunder kommer leda till en fortsatt god försäljningsutveckling under nästa år.
Christian Östberg, VD Prebona AB
Kort om Prebona AB (publ)
Prebona AB (publ) är ett materialteknikbolag som levererar miljövänliga och funktionella produkter och
material inom affärsområdena AirCare, SurfaceCare, AgriCare samt HealthCare. Bolagets produkter
bygger på Prebonas patenterade teknologi, Prebona CompoTech, som medger att Prebonas kunder kan
tillgodose viktiga behov på ett kostnadseffektivt, hållbart och miljömässigt bra sätt. Prebona vill bli en
globalt ledande leverantör av funktionella material och ytbeläggningar för specifika användningar inom
industrier som representerar stort värde och god tillväxt. Prebona HealthCare AB är ett helägt
dotterbolag för att utveckla lösningar baserade på Prebonas teknologi inom området för hälsovård,
bland annat substans mot antibiotika-resistens
Prebona AB (publ) (PREBON) är listat på Spotlight Stockmarket.
För mer information se www.prebona.com.
AFFÄRSOMRÅDEN
Inom affärsområdet Prebona SurfaceCare utvecklar Prebona funktionella material såsom smutsavvisande,
förstärkande, antimikrobiella samt desinficerande ytbeläggningar mot exempelvis detaljhandeln och tillverkningsindustrin.
Inom affärsområdet Prebona AirCare utvecklar Prebona olika typer av funktionella material för eliminering av dålig lukt mot bland annat textilindustrin, detaljhandeln samt facility management.
Inom affärsområdet Prebona AgriCare utvecklas innovativa och miljövänliga produkter mot jordbrukssektorn såsom näringstillskott och olika typer av växtskydd för att förlänga livslängden på blommor och växter.
Inom affärsområdet Prebona HealthCare arbetar Prebona med att utveckla nya produkter och substanser inom det medicinska området med fokus på lukteliminerande produkter samt antibiotikaresistenta bakterier.
MILJÖ OCH HÅLLBARHET
Prebonas teknologi möjliggör tekniska lösningar med hög resurseffektivitet, stark miljöprofil och funktionalitet. Detta är basen i Prebonas affärsidé och avser hela bolagets arbete inom både produktutveckling och produktion. Prebonas produkter har erhållit både nationella och globala miljöcertifieringar såsom Bluesign samt vunnit internationella miljöutmärkelser som Scandinavian Outdoor Award. Vid tillverkning av bolagets produkter används 100% av ingående råvaror i slutprodukten, d.v.s. inga utsläpp sker från produktionen.
PRODUKTUTVECKLING OCH PATENT
Prebona är ett innovativt bolag med intensiv produktutveckling baserat på Prebonas banbrytande teknologi, Prebona CompoTech. Med denna teknologi kan Prebona optimera och styra egenskaper hos material på atomär nivå på ett nytt och unikt sätt. Därigenom skapas synergier mellan bolagets affärsområden. Forskning och utveckling bedrivs i nära samarbete med industrin och akademin. Prebona arbetar aktivt med att stärka sin position via patent och varumärken. Bolaget arbetar tillsammans med ledande patentkonsulter.
PRODUKTION
Bolagets produktion av samtliga produkter inom alla affärsområden bygger på samma teknikplattform, vilket leder till en kostnadseffektiv produktion. Insatsvaror köps in från ledande råvaruleverantörer för att sedan formuleras och produceras i bolagets regi. Bolaget har en effektiv produktion med god kapacitet samt mycket goda uppskalningsmöjligheter vilket gör att Prebona står starkt rustat inför framtida expansion. Produktionen är miljövänlig med noll utsläpp av restprodukter.
MARKNADSFÖRING OCH FÖRSÄLJNING
Prebonas produkter säljs till kunder i Sverige och utomlands. Prebonas försäljningsstrategi bygger på tre delar, Prebonas egna varumärken, försäljning mot bolag som säljer produkterna under sina egna varumärken, samt kunder där Prebonas produkter ingår som en del i en annan produkt (exempelvis en färg eller en lack).
Kommentar till resultatet och finansiering
Bolagets nettoförsäljning för Q3, som säsongsmässigt är ett svagare kvartal, landar med 762 (512) TSEK, ca 50% över fjoråret. Nettoförsäljningen under perioden januari till september landar på 6 135 (1 797) TSEK vilket motsvarar en ökning om ca 240%. Bruttomarginalen ligger fortsatt på en hög nivå. Ökningen av intäkterna förklaras i huvudsak av produktlanseringar inom affärsområdena Prebona Surface Care och Prebona Air Care. Rörelseresultatet i Q3 slutar lätt under fjoråret som är ett resultat av ökade kostnader och något lägre aktiveringstakt av utvecklingskostnader.
Huvudförklaringen till kostnadsökningen är relaterat till ökade konsultkostnader i förbindelse med marknadsföringsaktiviteter, avskrivningar på immateriella anläggningstillgångar och kommersialisering av olika utvecklingsprodukter samt ökade räntekostnader.
Kassaflödet från den löpande verksamheten för perioden var negativt. Soliditeten uppgår till 10,5%. Under oktober, efter denna rapportperiod, genomförde Bolaget finansieringsaktiviteter i form av en riktad emission på 2,5 MSEK samt upptagande av ett ”grönt lån” hos Almi på 2,0 MSEK.
Bolaget förväntar sig betydande försäljningsökningar under fortsättningen av 2023, som resultat av pågående försäljningsaktiviteter samt uppstart av olika produktkommersialiseringar i Q4. Det är styrelsens bedömning att tillgängliga likvida medel tillsammansmed befintliga lån samt nya bekräftade åtaganden i form av lån/emission samt förväntad budgeterad försäljningsökning kommer att kunna finansiera verksamheten under 12 månader. Specifikt riktade strategiska satsningar kan kräva ytterligare finansiering.
Aktien
Prebona AB (publ) noterades den 17 december 2015 på AktieTorget (nuvarande Spotlight).
Antal aktier
Vid periodens utgång har Prebona AB (publ) 25 966 254 stycken utestående aktier.
Ägarförhållanden i %
Christian och Jessica Östberg 26,59
Tagehus Holding AB 9,62
Bo T Förvaltning AB 4,93
Claes De Geer 4,74
S-Bolagen AB 4,53
Avanza Pension 4,46
Lars-Ove Sandberg 2,85
RCM Engineering 2,48
Small Particle Technology GBG AB 2,36
Nordnet Pensionsförsäkring 2,18
Principer för rapportens upprättande
Delårsrapporten har upprättats enligt samma redovisningsprinciper som i bolagets senaste årsredovisning, det vill säga enligt Årsredovisningslagen och Bokföringsnämndens allmänna råd BFNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning (K3).
Kommande rapporttillfällen
Prebona AB (publ) lämnar Q4-rapport 2024-02-24
Denna delårsrapport har inte varit föremål för översiktlig granskning av bolagets revisor.
Stockholm 2023-11-27
Verkställande direktören på uppdrag av styrelsen i Prebona AB (publ)
Denna information är sådan information som Prebona AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s
marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för
offentliggörande den 27 nov 2023.