Delårsrapport Q3 2023
KONCERNENS FINANSIELLA ÖVERSIKT TREDJE KVARTALET 2023 | ||||||
Totala intäkter uppgick till 3 887 TSEK (5 422 TSEK) | ||||||
Rörelseresultatet uppgick till -668 TSEK (-1 125 TSEK) | ||||||
Periodens resultat uppgick till -698 TSEK (-1 204 TSEK) | ||||||
Resultat per aktie uppgick till -0,01 SEK (-0,05) | ||||||
Siffror inom parentes avser tredje kvartalet 2022. | ||||||
MODERBOLAGETS FINANSIELLA ÖVERSIKT TREDJE KVARTALET 2023 | ||||||
Totala intäkter uppgick till 255 TSEK (195 TSEK) | ||||||
Rörelseresultatet uppgick till -264 TSEK (-266 TSEK) | ||||||
Periodens resultat uppgick till -294 TSEK (-340 TSEK) | ||||||
Resultat per aktie uppgick till -0,03 SEK (-0,02) | ||||||
Siffror inom parentes avser tredje kvartalet 2022. |
VÄSENTLIGA HÄNDELSER JULI TILL SEPTEMBER 2023
- Under augusti rapporterades en order från vår samarbetspartner i Storbritannien till ett värde av 3.1 MSEK. Affären kommer att levereras under Q4 2023.
VD HAR ORDET
Den totala omsättningen för tredje kvartalet uppgick till 3,9 MSEK, (5,4 MSEK Q3 2022), vilket är en minskning med 28% gentemot motsvarande period föregående år.
Bruttomarginalen för det tredje kvartalet landade på 39% (27% Q3 2022) vilket är en betydande förbättring mot föregående år och det ligger också i linje med vårt mål för 2023 att ligga på en bruttomarginal mellan 38-40% för helåret.
Försäljningen under Q3 var låg då vi inte hade några större distributionsordrar som levererades under kvartalet. Orderingången var dock stark under kvartalet och vi har en orderstock med oss in i Q4 på ca 6 MSEK vilket är historiskt hög. Vi ser därför att vi kommer att leverera enligt bolagets mål för helåret 2023.
Under tredje kvartalet så har vi fortsatt att leverera enligt vår nya strategi där fokus ligger på att driva lönsam tillväxt vilket betyder att vi har en betydligt mer lönsam affär gentemot föregående år. Vi har också en viktig produktlansering under oktober så mycket av arbetet under kvartalet har fokuserats runt den här lanseringen. Vi har planerat den största lanseringen i företagets historia och vi ser den här lanseringen som ett viktigt steg i Sjöstrands tillväxt framåt.
Framåtblick
Q4 kommer att bli ett späckat kvartal fullt med spännande aktiviteter. Q4 är historiskt sett vårt största och viktigaste kvartal vad gäller försäljningen och vi kommer att satsa stort på marknadsföring under kvartalet. Vi kommer också under kvartalet att lansera fyra nya produkter och vi har också en rad kampanjer planerade för att driva försäljningen. Dessa kampanjer är framförallt kopplade till våra produktlanseringar men också inför julen som är otroligt viktig för oss.
Under november och december kommer vi också att välkomna två nya kollegor. Mimmie Liepe börjar sin anställning som Head of Online under november och Max Isaksson ansluter under december som Head of Business Development. Båda dessa roller är kopplade till att driva vår tillväxt under 2024 och framåt.
Jag är stolt över vad vi har åstadkommit hitintills under 2023 och jag är väldigt förväntansfull inför Q4 och vi ser att vi har bra förutsättningar att avsluta det här året starkt.
John Ekeberg, Verkställande Direktör
Sjöstrand Coffee Int AB
Stockholm, oktober 2023