Delårsrapport Q3 2022
Stark organisk tillväxt
Juli - September 2022
- Nettoomsättningen uppgick till 50,9 (30,9) MSEK, en ökning med 65% jämfört med motsvarande period föregående år, varav 23% var organisk tillväxt. Den underliggande försäljningen i kvartalet var 10 MSEK högre, men på grund av ändrade redovisningsprinciper för återkommande intäkter i iMotions kommer denna intäkt istället att redovisas under de kommande tolv månaderna.
- EBITDA uppgick till -55,6 (-21,6) MSEK. Det lägre resultatet beror främst på en fortsatt ökning av resurser. Dessa investeringar görs för att leverera på redan vunna projekt samt för vidare utveckling av Driver Monitoring System samt Interior Sensing.
- Rörelseresultatet uppgick till -95,1 (-46,8) MSEK. Avskrivningar av övervärden som uppstod i samband med förvärvet av Affectiva samt iMotions uppgår till 29,3 MSEK.
- Resultat efter skatt per aktie är negativt.
- Likvida medel uppgick till 82,2 MSEK per sista september.
- Styrelsen och ledningen undersöker finansieringsalternativ för att kunna säkerställa att bolaget kan fortsätta investera i den långsiktiga utvecklingen av den framtida DMS-generationen och Interior sensing. Processen förväntas slutföras under det fjärde kvartalet.
- I oktober valdes bolaget av en befintlig koreansk biltillverkare att leverera dess världsledande Driver Monitoring System (DMS) mjukvara till ytterligare sex bilmodeller på en ny plattform. Den beräknade intäkten för ordern är SEK 100 miljoner, baserat på prognoser för den beräknade produktlivscykeln.
- I juli erhöll bolaget ytterligare en Driver Monitoring System Design Win med en nordamerikansk biltillverkare. Den beräknas gå i produktion under 2024 och den beräknade intäkten för ordern är SEK 10 miljoner, baserat på prognoser för den beräknade produktlivscykeln.
Januari – September 2022
- Nettoomsättningen uppgick till 164,2 (66,0) MSEK, vilket motsvarar en ökning med 149%. Den organiska tillväxten uppgick till 25%.
- Rörelseresultatet uppgick till -242,9 (-87,3) MSEK. Avskrivningen av övervärdena i samband med förvärvet av Affectiva samt iMotions uppgår till 81,4 MSEK.
- Resultat efter finansiella poster uppgick till -243,4 (-87,3) MSEK.
- Resultat efter skatt är negativt.
VD-kommentar
Den starka organiska tillväxten fortsätter i det tredje kvartalet, och har ökat med 23% sedan förra året. Vi växer också med 2% jämfört med föregående kvartal, oräknat effekterna av att vi har bytt redovisningsprincip för iMotions. iMotions försäljning avseende Software as a Service (SaaS) kommer från och med Q3 att bokas med 1/12 per månad för årsprenumerationer, vilket skapar en övergående effekt som varar till Q2 nästa år. Men principiellt är det ett styrketecken att så många kunder konverterar till SaaS.
Den starka organiska tillväxten levereras i ett besvärligt marknadsläge där globala leveranskedjor är påverkade, vilket speglas inom många industrier globalt, inklusive vår. Vi är inte förbi besvären riktigt ännu, men våra produktionsprogram börjar växla upp.
Automotive
En kort summering av vårt affärsområde Automotive:
- Vi har 100 design wins med 14 OEMs, sex fler än för ett kvartal sedan. Vi är överlägset marknadsledande och fler är att vänta. Vi är väl etablerade i varje viktig geografisk region.
- Värdet av samtliga design wins estimeras till 2,5 miljarder kronor.
- 6 OEM:er har nu påbörjat serieproduktion.
- Polestar 3 lanserades i oktober, det senaste flaggskeppet för elektriska SUV:ar inom Volvofamiljen. Smart Eye kunde stolt tillkännage att vi har valts som partner
för DMS mjukvara. - Vi fortsätter att investera i existerande produktionsprogram samt i nästa generations DMS och Interior Sensing.
- Vi fortsätter att vara aktiva inom flera stora globala upphandlingar och det finns i princip inga stora plattformar som inte kommer att vara förberedda för kamerabaserad DMS.
- Interior Sensing har börjat handlas upp med beräknad produktionsstart från och med 2025.
Behavioral Research
Den organiska tillväxten fortsätter att öka till 33%. Tillväxten är hela 104%, men med tidigare använda redovisningsprinciper hade tillväxten varit 10 miljoner högre, vilket motsvarar 158% tillväxt. Affärsområdet visar inte bara lönsam tillväxt, vi ser också tydliga trender på att vi inom vissa segment och geografier överträffar nivåerna vi låg på innan Covid.
Slutord
Vi växer med stadig takt som kommer att öka i takt med att fler bilmodeller går i produktion. Samtidigt ser vi risker med förseningar iproduktionsprogram och globala leveranskedjor. Vi anpassar därför kontinuerligt vår kostnadsstruktur efter dagens volatila marknadsförutsättningar. Vi har också påbörjat en process för att undersöka olika finansieringsalternativ i syfte att säkra upp bolaget i perioden från och med nu till dess att produktionsvolymerna kommer i gång ordentligt. Detta möjliggör fortsatta långsiktiga investeringar i nästa generations DMS och Interior Sensing. Genom kostnadsanpassningar och långsiktiga investeringar står vi starkare än någonsin förut, både i dag och imorgon.
Martin Krantz
VD Smart Eye