Delårsrapport Q3 1 juli - 30 september 2024 Garpco Aktiebolag (publ)
Tredje kvartalet 2024
- Nettoomsättningen uppgick till 130 198 tkr (123 516 tkr), en ökning med ca 5 % mot motsvarande kvartal 2023.
- Resultatet (EBITDA) uppgick till 5 631 tkr (6 463 tkr*)
- Resultatet före skatt uppgick till -2 125 tkr (-467 tkr*)
- Resultatet efter skatt uppgick till -2 055 tkr (-1 742 tkr*)
- Resultatet per aktie efter skatt uppgick till -1,97 kr (-1,84 kr*)
Väsentliga händelser under kvartalet
- Garpcos dotterbolag Glimakra of Sweden har förvärvat varumärket Oscarssons Möbel.
1 januari – 30 september 2024
- Nettoomsättningen uppgick till 467 918 tkr (465 101 tkr), en ökning med ca 1 % mot motsvarande period 2023.
- Resultatet (EBITDA) uppgick till 31 883 tkr (31 419 tkr*)
- Resultatet före skatt uppgick till 9 625 tkr (11 206 tkr*)
- Resultatet efter skatt uppgick till 6 551 tkr (6 880 tkr*)
- Resultatet per aktie efter skatt uppgick till 6,29 kr (7,25 kr*)
Väsentliga händelser under perioden januari-september
- Garpcos dotterbolag UW-ELAST har förvärvat Roflex verksamhet med tillhörande fastighet.
- Garpcos dotterbolag Swedex har förvärvat CA Precision Tools AB.
- Garpco har genomfört en IPO där 25,4 mkr togs in i en spridningsemission som tecknades till 116 %. Bolagets B-aktie noterades den 7 maj på NGM Nordic SME. Syftet med emissionen var att ta in kapital till ett antal satsningar som snabbare ska ta Garpco till sina långsiktiga mål. Särskild tonvikt ligger på exportinitiativ i USA och UK, samt konsolidering av den svenska polyuretanmarknaden.
*Jämförelsetalet är omräknat utan erhållet statligt elstöd om 5 145 tkr
Kommentarer från VD
Justerat för förvärv har det tredje kvartalet 2024 en likvärdig omsättning som motsvarande period föregående år. Kvartalet innefattar semesterperioden vilket är koncernens svagaste kvartal där våra fabriker är stillastående i tre till fyra veckor. I jämförelsesiffrorna från 2023 ingår erhållet elstöd om 5,1 mkr medan årets resultat belastas av offensiva exportsatsningar i UK och USA om ca 4 mkr. Justerat för dessa engångsposter ligger resultatet i linje med föregående år.
Lågkonjunkturen i byggbranschen fortsätter påverka vissa av koncernens bolag medan marknaden mot industrikunder är starkare. Det är klart högre efterfrågan från exportmarknaden där samtliga dotterbolag har pågående satsningar som nyttjar koncernens finansiella styrka för att ta marknadsandelar. Fokus ligger på konsolidering av den nordiska polyuretanmarknaden samt offensiva marknadssatsningar främst i UK och USA.
Industrikomponenter i polymera material
UW-ELAST har under kvartalet haft en ökande orderingång där vissa av bolagets produktionsenheter kört på maximal produktionskapacitet. Bolaget har en god projektportfölj där bolaget prioriterar kundgrupper inom offshore, försvar och energisektorn. UW-ELAST har beslutat att avveckla produktionsenheten i Olofström då den inte har möjlighet att uppnå tillräcklig lönsamhet. Kundmassan från Olofström kommer att fördelas på de övriga fyra produktionsenheterna inom företaget. Omorganisationen genomförs under de kommande två kvartalen och väntas generera en resultatförbättring under andra halvan av 2025.
Sonoforms produkter som i huvudsak vänder sig mot internationell byggindustri har under kvartalet haft en bra efterfrågan. Bolaget har återanställt personal för att klara den stigande efterfrågan.
Gotlands Gummifabrik har under perioden haft en ordersituation något under det normala. Det polska systerbolaget TMRubber har under kvartalet en växande projektportfölj där produktionskapaciteten nyttjas fullt ut, vilket genererar ett starkt resultat.
Industriverktyg
Swedex har under kvartalet upplevt en låg efterfrågan från kundgrupper inom bygg medan sågverk har en normal efterfrågan. Bolaget har fortsatt sin satsning på exportmarknaden med fokus på UK samt Irland där de största sågverkskoncernerna nu är återkommande kunder. Swedex har arbetat med integration av det nyförvärvade bolaget CA Precision Tools som är experter inom slipskivor. Till bolaget har en ny VD anställts som har mångårig kunskap från sågverksindustrin.
Interiör och design
Glimakra of Sweden upplever en fortsatt låg efterfrågan av inredning mot kontor på den svenska marknaden. Försäljning via det nystartade säljbolaget Nordic Design House i London har startat under kvartalet. Säljbolaget är samägt av Glimakra of Sweden och TreCe och kommer framöver även representera andra externa svenska varumärken som kompletterar koncernens produkter.
Under perioden förvärvades inkråmet i Oscarssons Möbel som är inriktad mot privatmarknaden med produkter av hög kvalitet i solida träslag. Produktionen kommer flyttas till bolagets produktionsenhet i Skåne och integrationen går enligt plan.
Produktsortimentet WallRibbon arbetar med en breddning av sitt sortiment och startade under kvartalet försäljning även i Kanada. Sommarperioden har normalt en lägre efterfrågan då renoveringar främst sker på vinterhalvåret.
TreCe har upplevt en fortsatt god efterfrågan på sina källsorteringsprodukter medan förvaringsinredning har en klart svagare efterfrågan på den svenska marknaden. TreCes nya produkt Kloss, som är ett modulbaserat källsorteringssystem, har startat sin försäljning extremt starkt och är redan en av bolagets större produktgrupper. En expansion genomförs på exportmarknaden med fokus på UK. Tillsammans med Glimakra of Sweden kommer en exportsatsning mot Tyskland med egen personal att påbörjas i slutet av året.
Qbena fortsätter framtagning av nya produkter mot skolmarknaden för att kunna erbjuda kundgruppen ett bredare och mer kostnadseffektivt sortiment. Försäljningsstart av två produktgrupper skedde i slutet av tredje kvartalet.
Utsikter för 2024
Det är fortsatt stor spridning mellan våra bolag där vissa enheter har helt fullbelagd produktion, medan bolag med den svenska bygg och fastighetsmarknaden som slutkund har körts med reducerad fart.
Det är fortsatt en avvaktande efterfrågan från svenska byggrelaterade kunder medan en förstärkning upplevs på exportmarknaden. Dotterbolaget Sonoform, som har kunder mot den tidigaste fasen av internationell byggindustri, upplever en klart starkare marknadssituation jämfört mot för ett år sedan.
De satsningar som genomförts i USA och UK, i affärsområde Interiör och design samt Industriverktyg, fortsätter enligt plan. Dessa satsningar har belastat årets resultat med ca 4 mkr och förväntas bli vinstgivande under 2025.
För affärsområde Industrikomponenter i polymera material märks ökande prognoser från kundgrupperna inom försvar och offshoreindustrin.
Garpcokoncernen har med sina olika affärsområden en god förutsättning att klara en svagare konjunktur där nya affärsmöjligheter och förvärv kan uppstå, där koncernen kan nyttja sin starka finansiella ställning.
Markus Strand
Verkställande direktör och koncernchef
För ytterligare information, kontakta:
Markus Strand, VD Garpco
Tel.: +46 – 705 42 25 30
E-mail: [email protected]
Garpco Aktiebolag
Huskvarnavägen 80, 3 tr
554 54 Jönköping
Telefon: +46 36 37 19 35
E-post: [email protected]