DELÅRSRAPPORT Q2 - APRIL till JUNI 2024
Q2 i sammandrag
- Nettoomsättningen för kvartal 2, perioden april – juni uppgick till kSEK 19 134 (17 723).
- Rörelseresultat före skatt uppgick till kSEK 365 (-1 052).
- Rörelsemarginalen för perioden uppgick till 1,9% (-5,9%).
Bolaget i sammandrag
(kSEK) | April - juni 2024 | April-juni 2023 | Jan-juni2024 | Jan-juni2023 | Helår 2023 |
Nettoomsättning | 19 134 | 17 723 | 36 940 | 35 574 | 62 728 |
Rörelseresultat | 366 | -1 052 | 1 919 | 45 | -3 529 |
Resultat efter skatt | 292 | -1 049 | 1 509 | 35 | -3 470 |
Rörelsemarginal, % | 1,9% | -5,9% | 5,2% | 0,1% | -5,6% |
Resultat per aktie, SEK | 0,03 | -0,10 | 0,15 | 0,003 | -0,33 |
VD har ordet
Under turbulenta tider är det viktigare än någonsin att förstå människan. Allt styrs av människans syn på samhället, varumärket och kunden. I år har vi ovanligt många val runt om i världen där opinionsundersökningar är centrala. Från Venezuela där undersökningarna vittnar om misstänkt valfusk, till USA där opinionsundersökningarna var en av anledningarna till Bidens historiska beslut att kliva åt sidan.
Novus har för fjärde EU-valet i rad varit det undersökningsföretag som kommit närmast valresultatet och vi finns även på den internationella arenan. Jag är precis hemkommen från WAPORs konferens, i Seoul, där jag har träffat forskare från hela världen och föreläst om hur vi moderniserar Gallupmetoden.. Vår metodik är en av förebilderna för forskningen idag.
När bilden av samhället avviker från verkligheten släpper vi metodstudier och samhälls-undersökningar publikt. Vi gör det för att vi bryr oss och för att det är viktigt att människans röst ska höras i en tid där allt går fort. Novus har stor integritet och kunniga medarbetare. Kunderna får tillförlitliga underlag för sina strategiska beslut, underlag baserat på fakta och kunskap, inte känslor och rykten. Novus är inte enbart Sveriges mest kända undersökningsföretag* vi är även ett av de främsta kunskapsföretagen kring individuellt och kollektivt mänskligt beteende.
Som en konsekvens av vårt arbete är det glädjande att kunna visa att Novus har ökat omsättningen med 8% jämfört med samma period föregående år, och detta är en pågående expansionsresa. Där vi fortsätter vårt arbete att leverera det som är viktigast idag till våra kunder, en korrekt förståelse av människans åsikter.
Novus metodutveckling där vi moderniserar Gallupmetoden är världsledande, nu senast genom vårt samarbete med Kivra, där vi kan nå nästan alla svenskar via en digital brevlåda. Vi har använt AI sedan innan Open AI fanns, och vi fortsätter att använda de verktyg som fungerar utan att riskera tillförlitligheten. Konstant utveckling är en del i vårt DNA och vårt namn: Novus.
Det är därför vi år efter år kan säga att vi levererar fakta och kunskap till våra kunder och samhället.
Denna information är sådan som Novus Group är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-08-29 09:00 CET.