Delårsrapport Q2, 2022: Tillsammans för framgångsrik tillväxt
Andra kvartalet
- Försäljning om 829 MSEK (382), vilket motsvarar en ökning med 117 procent i SEK, varav valutaeffekt 18 procent, förvärvad tillväxt 80 procent och organisk tillväxt 18 procent.
- Consumables ökade försäljningen med 24 procent i SEK, Technologies ökade med 37 procent i SEK och Genetic Services bidrog med försäljning om 341 MSEK.
- Stark tillväxt i samtliga marknadsregioner. Nord- och Sydamerika 241 procent, EMEA 53 procent, Japan och Oceanien 85 procent och Asien 73 procent i lokala valutor.
- Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar (EBITDA) uppgick till 273 MSEK (134), motsvarande en marginal om 32,9 procent (35,2). EBITDA per aktie ökade med 63 procent.
- Nettoresultatet uppgick till 130 MSEK (86), vilket gav ett resultat per aktie om 0,96 SEK (0,79).
Proforma
- Försäljning, justerad för verksamhet kopplad till covidtester, ökade med 24 procent i SEK och 14 procent i lokala valutor.
- EBITDA-marginal 32,9 procent (32,8).
Första halvåret
- Försäljning om 1 581 MSEK (761), vilket motsvarar en ökning med 108 procent i SEK, varav valutaeffekt 16 procent, förvärvad tillväxt 77 procent och organisk tillväxt 15 procent.
- Consumables ökade med 25 procent i SEK, Technologies ökade med 18 procent i SEK och Genetic Services bidrog med försäljning om 645 MSEK.
- Stark tillväxt i samtliga marknadsregioner: Nord- och Sydamerika 247 procent, EMEA 68 procent, Japan och Oceanien 48 procent och Asien 45 procent i lokala valutor.
- Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar (EBITDA) uppgick till 501 MSEK (297), motsvarande en marginal om 31,7 procent (39,1). EBITDA per aktie ökade med 35 procent.
- Nettoresultatet uppgick till 213 MSEK (205), vilket gav ett resultat per aktie om 1,56 SEK (1,88).
Proforma
- Försäljning justerad för verksamhet kopplad till covidtester ökade med 21 procent i SEK och 12 procent i lokala valutor.
- EBITDA-marginalen uppgick till 31,7 procent (33,6).
Göteborg 15 juli 2022
VITROLIFE AB (publ)
Thomas Axelsson, VD