Delårsrapport Q2 2022 för SaveLend Group AB (publ)
SaveLend Group AB (publ) redovisar idag rapporten för det andra kvartalet 2022.
Andra kvartalet 1 april - 30 juni 2022
Belopp inom parentes avser samma period föregående år.
- Nettoomsättningen för perioden uppgick till 35,0 MSEK (21,1 MSEK)
- Justerad EBITDA uppgick till -6,8 MSEK (-2,1 MSEK)
- EBITDA uppgick till -6,9 MSEK (-10,8 MSEK)
- EBIT uppgick till -12,0 MSEK ( -12,9 MSEK)
- Nettoresultatet uppgick till -12,2 MSEK (-13,1 MSEK)
- Resultat per aktie före utspädning uppgick till -0,24 SEK (-0,46 SEK).
Första halvåret 1 januari - 30 juni 2022
- Nettoomsättningen för perioden uppgick till 64,8 MSEK (40,2 MSEK)
- Justerad EBITDA uppgick till -9,8 MSEK (-2,8 MSEK)
- EBITDA uppgick till -10,6 MSEK (-11,5 MSEK)
- EBIT uppgick till -20,1 MSEK ( -15,5 MSEK)
- Nettoresultatet uppgick till -20,4 MSEK (-16,0 MSEK)
- Resultat per aktie före utspädning uppgick till -0,41 SEK (-0,99 SEK).
Händelser under kvartalet 1 april - 30 juni 2022
- Erik Penser Bank inleder bevakning av SaveLend Group.
- Vid årsstämma den 26 april 2022 valdes Kaj Rönnlund in som ny styrelseledamot i SaveLend Group och tidigare styrelseledamot Helena Möller avböjde omval. Stämman beslutade också att, för tiden intill slutet av nästa årsstämma, välja PricewaterhouseCoopers i Sverige AB som revisionsbolag.
- SaveLend utses till Sveriges bästa p2p-plattform av Veckans Affärer (Placeringsguiden, maj 2022).
- SaveLend Group fortsätter sin Europaexpansion genom passportering av tillstånd.
- SaveLend Groups optionsprogram har fulltecknats.
- Ny institutionell investerare på sparplattformen när SaveLend Group ingår avtal med räntespecialisten nordIX AG.
Händelser efter kvartalet 1 april - 30 juni 2022
- Ett koncernbolag i SaveLend Group har ansökt hos Finansinspektionen om registrering som förvaltare av alternativa investeringsfonder.
VD-ORD
Sveriges bästa p2p-plattform enligt Placeringsguiden
Det är väldigt roligt att få inleda denna delårsrapport med att berätta om en fin utmärkelse. Enligt det oberoende testet som Privata Affärer (Placeringsguiden maj 2022) genomfört är SaveLend den bästa p2p-plattformen i Sverige. Jag sticker ut hakan lite och påstår att det hade varit konstigt annars, särskilt då SaveLend inte har haft en enda negativ avkastningsmånad på plattformsnivå sedan 2016. Jag är alltid glad och tacksam för utmärkelser, men inte förvånad med tanke på vad vi uppnått hittills.
Placeringsguiden konstaterar att "ju fler olika låntagare du får till ditt kapital, desto lägre risk" och lyfter samtidigt fram att SaveLend har det bredaste erbjudandet med mångfald både vad gäller kredittyper och löptider. Jag tycker det är roligt att Placeringsguiden uppmärksammar funktionaliteten i SmartInvest, som vi utvecklat för att hjälpa spararna med optimal riskspridning.
Hela testet finns att ta del av här:
https://bit.ly/3A7dIIC
Turbulenta tider men stadig avkastning på krediter
Ännu en gång befinner vi oss i turbulenta tider med en minst sagt skakig börs. Det var mina erfarenheter av finanskrisen 2007-2008 som motiverade mig att skapa SaveLend. Målet då, som nu, var att SaveLend ska vara ett starkt komplement till börsen, och utgöra en trygg hamn, särskilt i oroliga tider med breda börsfall. Det värmer därför lite extra i hjärtat när jag kan konstatera att SaveLend har stått väldigt stadigt i år, precis som tidigare. Ser vi tillbaka på de senaste 12 månaderna, juli 2021 - juni 2022, noterar jag att SaveLend har levererat +8,77 % i genomsnittlig avkastning efter kreditförluster och avgifter, medan OMXSPI gett en negativ avkastning på 20,40 % under samma tidsperiod. SaveLends avkastning har inte heller påverkats negativt av vare sig pandemin, inflationstider, invasionskriget mot Ukraina eller den i övrigt rörliga och röriga omvärlden. Jag är därför helt.övertygad om att krediter ska vara en del av sparandet och vårt resultat, inte minst i förhållande till börsen under det senaste året, bevisar detta.
Dessvärre noterar jag att svenskarnas sovande sparpengar fortsätter att växa. Det finns nu i Sverige över 2 000 miljarder kronor på sparkonton som i princip inte ger någon avkastning. Det är givetvis positivt att svenskarna sparar men med den inflationstakt vi har nu bör alla sparare leta efter ett bättre alternativ.
Rekord och skalbarhet
Kvartalet levererade nya rekordnivåer för våra framåtblickande nyckeltal där kapital på plattformen uppgick till 876 MSEK (373 MSEK samma period föregående år) och hanterade fakturatransaktioner till 1 053 K (810 K samma period föregående år).
Billecta växer med lönsamhet
Billecta fortsätter på instakad bana och växer med lönsamhet. Den uppgradering av plattformens mjukvara som vi arbetat med det senaste året gör att vi nu kan hantera volymer som är flera gånger större än dagens. Vi är därmed redo att välkomna nya storkunder som kommer att bidra till en mycket fin nettomarginal.
Våra plattformar är skalbara och vi har bevisat att vi när som helst kan ställa om till lönsamhet. Jag tänkte i denna rapport därför ta tillfället i akt att gå in lite djupare på de delar som utgör vår resultaträkning och visa på hur kostnaderna över tid förväntas minska samt hur lönsamhet ska uppnås och därefter öka.
Generellt gäller för alla våra produkter, både på sparplattformen och på fakturerings-plattformen, att införsäljning och arbete med implementering är det som tar mest resurser. Till exempel kräver en ny kreditförmedlare på sparplattformen en hel del projektledning och tekniska resurser innan förmedlingsverksamheten kan påbörjas. Samma sak gäller för en ny storkund på faktureringsplattformen. När väl kunden är igång kräver denne dock väldigt lite resurser då den hanteras av våra automatiserade plattformar utan behov av vidare inblandning från personal.
Kostnaden för införsäljning och implementering kan således bli hög initialt, men sett över tid är den mycket låg. Vi prioriterar att hålla en hög bruttomarginal och målsättningen är att den ska vara över 85 % för sparplattformen och över 70 % för faktureringsplattformen.
Marknadsföring har vi historiskt investerat betydande belopp i. Allteftersom varumärkeskännedom samt volymer ökar blir marknadsföringen alltmer effektiv, vilket medför att vi får större värde per spenderad krona. Under nästa år strävar vi mot att cirka 30 % av våra intäkter ska investeras i marknadsföring och kundanskaffning. Med den data vi har kan vi konstatera att det är ett effektivt verktyg som även kan justeras agilt vid förändrade marknadsförutsättningar.
Övriga externa kostnader innefattar kostnader för exempelvis hyra, it-tjänster, intern och extern revision samt avgifter för tillstånd. Vi har nu nått en kostnadsplatå där dessa kostnader inte längre ökar nämnvärt.
Personalkostnader har vi, som jag tidigare nämnt, investerat en hel del i för att bygga upp en mycket kompetent och stabil organisation. Detta är ett måste för en finansiell plattform under tillsyn av Finansinspektionen och även för att kunna fortsätta växa fort. I tillägg till våra finansiella mål är det min uppfattning att det ska vara fullt möjligt att 2025 omsätta 3 miljoner kronor per anställd med en personalstyrka på omkring 100 personer.
Klarhet i rapport efter rapport
Efter denna rapport kommer vi att se viktiga poster i vår kostnadsbas stabilisera sig. Till denna rapport är det externa kostnader, efter nästa personalkostnader och därefter marknadsföringen som under kommande år börjar närma sig 30 % av intäkterna.
Rekordhög omsättning
För årets andra kvartal uppgick omsättningen till 35 MSEK och justerad ebitda till -6,8 MSEK. Bedömningen att vi blir kassaflödespositiva i slutet av året ligger kvar. Precis som jag skrev om i mitt första VD-ord efter noteringen kommer våra investeringsbeslut, så väl i produkt som i förvärv, inte att vara drivna av marknadens kortsiktiga förväntningar utan av vår långsiktiga vision. Under föregående kvartal blev det ställningstagandet tydligt, då vi medvetet tog beslut som negativt påverkade tillväxten det kvartalet, men som ger en positiv påverkan på både kort och lång sikt. Vissa av dessa positiva effekter kan vi skönja redan under Q2, då vi kom tillbaka med ordentlig tillväxt. Man kan givetvis inte förvänta sig att våra långsiktiga initiativ alltid ska ge resultat så här snabbt, men vi kommer alltid att tänka på vad som är långsiktigt bäst för våra aktieägare, även om det ibland resulterar i en kortsiktig negativ påverkan.
Sparplattformen
För sparplattformen drivs ökningen av kapital från samtliga kundsegment men privatsparare, vars kapital mer än fördubblats under kvartalet jämfört med föregående år, står för den största tillväxten. Vi ser ett ökande intresse från institutionellt kapital och under kvartalet signerade vi den största affären till dags datum med den tyska räntespecialisten nordIX AG. Vid publicering av denna rapport har hälften av det avtalade beloppet investerats och resterande kommer att aktiveras inom kort.
Jag vill vara tydlig med att vi fortsätter ha vårt huvudfokus på de privata investerarna och på att utveckla Sveriges bästa sparplattform för krediter. Med ett brett utbud av olika kredittyper och löptider samt SmartInvest för optimal riskspridning erbjuder vi ett starkt alternativ till det traditionella sparandet som ger låg eller ingen ränta. Det är också intressant att notera att vi får in fler och fler investerare som önskar en lägre avkastning, till lägre risk, och vi kommer därför att lansera flera erbjudanden mot dessa. Money shouldn’t sleep!
Fler investeringsmöjligheter genom AIF
Strax efter kvartalets utgång lämnade vi in en ansökan om att få etablera och förvalta en alternativ investeringsfond (“AIF”). Fonden kommer bredda vår möjlighet att nå nya sparare och samtidigt avlasta vår balansräkning vad gäller inkassoportföljer då AIF:en kommer att investera i främst konsumentkrediter, både nya och gamla. Jag förväntar mig att de första affärerna i fonden genomförs under det sista kvartalet och att SaveLend Groups balansräkning därefter kommer att börja minska.
Faktureringsplattformen
Ytterligare ett stabilt kvartal för faktureringsplattformen med tillväxt från både befintliga och nya kunder. Vår partneraffär fortsätter att växa fint, exempel på detta är Pigello, Trippus och inte minst Mobility46 som under kvartalet har välkomnat bland andra Corem som kund.
Genom vårt samarbete med Generic Mobile medverkade vi under den tv-sända UNICEF-galan där över 3 000 nya månadsgivare samlades in på mindre än två timmar med hjälp av Billectas API. Ett riktigt hedersuppdrag och ett utmärkt stresstest för systemet, som hanterades utan problem.
Att växa med våra befintliga kunder är en del av vår tillväxtstrategi och något vi tacksamt kunnat förlita oss på under uppgraderingen av Billecta, vilken krävt mycket resurser och lämnat begränsat utrymme för att välkomna nya storkunder. Nu när den uppgraderade plattformen är i bruk har vi också ett flertal spännande dialoger som vi ser fram emot ska leda till nya samarbeten inom den närmaste tiden.
Avslutningsvis
Vi har under de senaste tolv månaderna arbetat hårt och intensivt med många interna processer. Allt från rekrytering till plattformsmigrering och integration av två förvärv. Detta till trots har vi ökat omsättningen, organiskt och genom förvärv, med 65,6 % under det senaste året. När jag nu ser slutet på dessa stora projekt och vi till fullo kan fokusera på våra kunder känns det mycket spännande att blicka fram emot en period med höga ambitioner gällande tillväxt och effektivitet.
Väl mött i nästa kvartalsrapport!