DELÅRSRAPPORT Q1 - JANUARI till MARS 2023
Perioden januari - mars 2023 jämfört med perioden januari - mars 2022
- Nettoomsättningen för perioden uppgick till kSEK 17 851 (20 693)
- Resultat före skatt uppgick till kSEK 1 102 (3 485)
- Eget kapital uppgick vid periodens slut till kSEK 17 414 (18 636)
- Likvida medel uppgick vid periodens slut till kSEK 14 696 (14 832)
Bolaget i sammandrag
Januari-mars | Januari-mars | Helår | ||||||||
(kSEK) | 2023 | 2022 | 2022 | |||||||
Nettoomsättning | 17 851 | 20 693 | 72 905 | |||||||
Rörelseresultat | 1 102 | 3 485 | 3 385 | |||||||
Resultat efter skatt | 868 | 2 767 | 2 648 | |||||||
Rörelsemarginal, % | 6,17% | 16,84% | 4,60% | |||||||
Resultat per aktie, SEK | 0,08 | 0,27 | 0,26 | |||||||
VD har ordet
Faktabaserad kunskap även i turbulenta tider
Behovet av faktabaserad kunskap är stort. En osäker konjunktur påverkar synen på externa kostnader hos många företag, men det gör det ännu viktigare att investera i kunskap. Att förstå mänskligt beteende och människors syn på sin nutid och framtid. De företag som anlitar Novus för att få denna faktabaserade kunskap kommer kunna ta bättre beslut och gå vinnande ur en vikande konjunktur.
Resultatet var lägre än föregående års första kvartal, som var ovanligt starkt. Novus har fortsatt en mycket stark position på den svenska marknaden. Vi är väl rustade för att möta framtida utmaningar. Det kan behövas då vi ser att marknaden signalerar att man numera är mer avvaktande i sina inköp. Vi arbetar ständigt med att skapa förståelse för våra kunder så att de förstår värdet av att investera i faktabaserad kunskap för att både överleva och gå mot strömmen för att vinna marknadsandelar. Det första kvartalet 2023 gav en vinst, och visade att även om konjunkturen är osäker så står Novus starkt som en tillförlitlig fakta- och kunskapsleverantör som hjälper våra kunder att förstå sin marknad och omvärld.
Stanford sammanfattade forskningsläget och visade att de metoder som fungerar är de Novus, som en av få privata undersökningsföretag i Sverige och faktiskt världen, använder. Billigare alternativa metoder fungerar inte. För Novus var det ingen överraskning, vi har koll på forskningsläget, men det är bra att det släpps en uppdaterad sammanfattning från institutioner som Stanford också. Det är lätt att misstolka Novus som en part i målet, även om vårt val är enkelt, vi kan självklart inte sälja undersökningar om vi inte vet att de är baserat på den forskning som finns. Det är också därför jag är en aktiv medlem i de forskarnätverk som finns i världen: WAPOR, AAPOR, ESOMAR och nu även Gallup International. Men det är också ett kvitto på Novus särställning att jag är den enda svensk som har denna närvaro, oftast den enda svensk överhuvudtaget i dessa sammanhang.
Novus har under kvartalet lanserat nya produkter. Vårt nya effektintyg ger annonsköpare ett kvitto på att deras medieinvestering är rätt sorts investering och ger den effekt som efterfrågas. Novus effektintyg skapar möjligheter för våra kunder att satsa där det gör effekt och trimma om man missar målet. Dessutom får man ett kvitto på om det faktiskt är en investering i nya kunder eller om det bara är en kostnad. Vilket är helt avgörande i tuffare tider, då man inte har råd att göra fel. Novus effektintyg ger den tryggheten i den avgörande delen att bygga varumärke och skapa intäkter till sin verksamhet.