Delårsrapport Q1 2019 - Börskollen
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Pressmeddelande

Delårsrapport Q1 2019

Delårsrapport Q1 2019 Siffror i sammandrag Januari – mars 2019 Januari – mars 2019 jämfört med motsvarande period 2018: · Nettoomsättning: KSEK 4 676 (KSEK 5 522) · Resultatet efter finansiella poster: KSEK - 116 (KSEK 51) · Resultatet per aktie*: SEK - 0,012 (SEK 0,005) * Beräknat på 9 577 366 aktier Bäste aktieägare, Nettoomsättningen för Q1 2019 uppgick till KSEK 4676, att jämföras med KSEK 5 522 för samma period föregående år, dvs. en nedgång med 15 %. Resultatet efter finansiella poster uppgick till KSEK -116 att jämföras med KSEK 51. Den minskade nettoomsättningen kan till stora delar förklarars av två orsaker nämligen att spelbolagen varit mindre aktiva på grund av regleringen av marknaden och förseningarna vi haft med utvecklingsarbetet av den nya tekniska plattformen. Härutöver kan även nämnas att vi valt att inte sänka våra priser ytterligare till de kunder som enbart vill köpa billigast möjliga SMS, vilket i sin tur medfört att några av dessa har valt en annan leverantör. Vi har kortsagt valt att inte konkurrera med pris eftersom det inte bygger en långsiktig lönsam verksamhet för Jojkas aktieägare. Nu, efter mycket hårt arbete, står vi äntligen med en färdig plattform som våra kunder väntat på under en längre tid. Vi har vid flertalet tillfällen skrivit om de mycket omfattande teknikprojekt vi nu slutfört och vars syfte är att förflytta Jojkas position på marknaden från att vara en SMS-leverantör till att leverera en värdeskapande kommunikationsplattform. Vi är mycket optimistiska att nu få presentera vår nya plattform för nuvarande och blivande kunder. Fokus kommer vara att sälja de värden som plattformen skapar. I korthet består dessa värden av att på ett mycket enkelt sätt kunna segmentera sin kunddatabas via vår integration, skicka meddelanden mot dessa segment och mycket tydligt kunna mäta effekterna av de olika kampanjerna för att hela tiden bli bättre på att skapa värde för slutkonsumenten. Trenden inom marknadsföring går emot datadrivna beslut. Vår plattform kommer ge väldigt bra input till denna typ av processer och på sikt vara en integrerad del av dem. Vi har redan idag ett projekt där vi tillsammans med en av våra samarbets-partners börjat, att i mindre omfattning, testa detta tillsammans med ett par utvalda kunder. De kundsegment vi inriktar oss mot med den nya plattformen är framförallt e-handel samt hotell & restaurang. Båda branscherna står inför en stor utmaning med omställning från att skapa manuella marknadsaktiviteter till att kunna arbeta mer med datadriven marknadsföring där målet är en bättre kundupplevelse för slutkonsumenten. Det är precis i denna utmaning Jojka kommer hjälpa till. Via vår nya funktionalitet kommer våra kunder ha verktygen för att ge sina kunder en mycket bättre upplevelse. De kommer även kontinuerligt lära sig mer om vilka deras kunder är på ett sätt som inte var möjligt tidigare. Målsättningen är att Jojka med den nya plattformen ska bli ett stabilt kassaflödesbolag med stark tillväxt igen innan året är slut. Detta innebär att återgå till ökad volymtillväxt men utan att ge avkall på marginaler. Vi står inför en mycket spännande framtid och min uppfattning är att vi står väl rustade för att ta Jojka till nästa nivå. Med vänliga hälsningar, Fredrik Dalebrant VD, Jojka Communications AB (publ) Väsentliga händelser under perioden · Kitchentime tecknar avtal med Jojka · Bonprix tecknar avtal med Jojka vad gäller den nordiska marknaden · Nytt marknadsmaterial som förklarar Jojkas nya funktionalitet klar Väsentliga händelser efter periodens utgång · Utvecklingen av vår nya plattform är nu färdigställd Övrig information Nyckeltal (KSEK) Jan-mar2019 Jan-mar2018 Nettoomsättning 4 676 5 522 Rörelseresultat (EBIT) 59 · 109 Resultat efter finansiell poster 51 · 116 Soliditet, % 60 53 Antal aktier, st 9 577 366 9 577 366 Resultat/aktie, SEK - 0,012 0,005 Eget kapital/aktie, SEK 0,357 0,357 Nyckeltalsdefinitioner Nettoomsättning Total omsättning Soliditet Eget kapital Resultat per aktie Resultat efter finansiella poster/antal aktier Eget kapital per aktie Eget kapital i relation till antalet aktier i slutet av perioden Aktien och aktieägare Jojka Communications AB (publ) listades den 18 juli 2007 på Spotlightmarket, som är ett värdepappersbolag under Finansinspektionens tillsyn. Antalet utgivna aktier uppgår till 9 577 366. Samtliga aktier har lika rätt till bolagets vinst och tillgångar. Aktien handlades till lägst 3,08 SEK och högst 2,26 SEK. Personal Antalet anställda uppgick vid periodens slut till 3 heltidstjänster. Bolagsstruktur Jojka Communications AB är ett publikt aktiebolag.   Redovisningsprinciper Delårsrapporten har upprättats i enlighet med BFNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning. Granskning av revisor Denna delårsrapport har inte granskats av Jojka Communications AB revisor. Kommande finansiella rapporter Årsstämma 2019-05-10 i Stockholm Delårsrapport Q2 2019-07-18 Delårsrapport Q3 2019-10-25 För ytterligare information VD Fredrik Dalebrant, tel +46 760 209323 Ekonomisk redogörelse för perioden Resultaträkning jan-mar 2019 jan-mar 2018 (KSEK) Nettoomsättning 4 676 5 522 Övriga rörelseintäkter 26 -12 4 702 5 510 Rörelsens kostnader Övriga externa kostnader -4 131 -4 709 Personalkostnader - 556 -598 Avskrivningar -124 -143 Summa rörelsekostnader -4 811 -5 449 Rörelseresultat (EBIT)          -109 60 Finansnetto -7 -9 Resultat -116 51 Balansräkning  (KSEK) 2019-03-31 2018-03-31 2018-12-31 TILLGÅNGAR Anläggningstillgångar Immateriella anläggningstillgångar Balanserade utgifter 2 437 2 105               2 498 för utvecklingsarbeten 2 437 2 105                     2 498 Materiella anläggningstillgångar Inventarier, verktyg 27 0      29 och installationer 27 0      29 Summa 2 464 2 105   2 527 anläggningstillgångar Omsättningstillgångar Kortfristiga fordringar Kundfordringar        884 1 370       2 729 Aktuella 13 13      0 skattefordringar Övriga fordringar 0 0      0 Förutbetalda kostnader 1 576 1 851  2 187 och upplupna intäkter 2 473 3 234  4 916 Kassa och bank 1 217 1 087  2 046 1 217 1 087  2 046 Summa 3 690 4 321  6 962 omsättningstillgångar Summa tillgångar 6 154 6 426  9 489   Balansräkning  (KSEK) 2019-03-31 2018-03-31 2018-12-31 EGET KAPITAL OCH SKULDER Bundet eget kapital Aktiekapital 2 394 2 394 2 394 Reservfond 551 551 551 Fritt eget kapital Fria reserver 907 424 424 Periodens resultat -116    51       483 Summa eget kapital 3 736 3 420 3 852 Kortfristiga skulder Leverantörsskulder      1 417 1 619 4 485 Övriga skulder 365 612 566 Upplupna kostnader och förutbetalda intäkter 636 775 586 2 418 3 006 5 637 Summa eget kapital och skulder 6 154 6 426 9 489 Ställda säkerheter 1 500 000 500 1 500 000 Ansvarsförbindelser Inga Inga Inga ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Cision http://news.cision.com/se https://news.cision.com/se/jojka-communications-ab/r/delarsrapport-q1-2019,c2795266 Följande filer finns att ladda ned: https://mb.cision.com/Main/11588/2795266/1030661.pdf

Bifogade filer

Nyheter om Bogio Technologies

Läses av andra just nu

Innehåller annonslänkar. Investeringar innebär risk (se här)

Tips: 50% rabatt hos fondroboten Opti

Dags att komma igång med sparande? Fondroboten Opti erbjuder en populär spartjänst som är perfekt för regelbundet månadssparande. Just nu får nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 automatiskt 50 % rabatt på Optis avgift i 3 månader!

STÄNG X
Populär sparapp – över 500 000 nedladdningar
Många och höga externa omdömen
Högst grad av diversifiering
Perfekt för regelbundet månadssparande
KOM IGÅNG

Nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 får automatiskt 50 procent rabatt på Optis avgift i 3 månader

Om aktien Bogio Technologies

Senaste nytt