Delårsrapport: juli - september 2021
Tredje kvartalet i korthet
- ARR i konstanta valutor uppgick till MSEK 98,5 (93,0) vid kvartalets utgång, +6%
- Nettoomsättning MSEK 30,8 (33,6), -8%, påverkat av lägre volymer inom icke återkommande intäkter och negativa valutaeffekter
- Nettoomsättning från återkommande intäkter MSEK 23,8 (23,8), +0%, vilket utgör 77% av total nettoomsättning
- Rörelseresultat (EBIT) MSEK -24,1 (-9,2)
- Resultat per aktie SEK -0,16 (-0,08)
- Kassaflöde från den löpande verksamheten MSEK -24,7 (-9,3)
Väsentliga händelser under kvartalet
- bimobject.com nådde 100 000 publicerade produktsidor
- Lotta Askerlund, Global HR Director och medlem i ledningsgruppen, avgick och har blivit ersatt genom intern rekrytering
- Ny version av bimobject.com lanserades
- BIMobject omnämndes som "Bästa plattform för BIM-information i Europa" i USP Arch-Vision
- Stefan Larsson, grundare till BIMobject, avgick från sin position som styrelseledamot av personliga skäl
Presentation
Aktieägare, analytiker och media är välkomna till en digital rapportpresentation den 29 oktober 2021 kl 14:00 (CEST). Presentationen kommer hållas på engelska via Zoom.
För att delta i presentationen vänligen använd följande länk:
https://zoom.us/webinar/register/WN_mODAWXWLSoqGQd9uvPaiqA
Den fullständiga rapporten finns tillgänglig på bolagets hemsida, https://investors.bimobject.com/se.
- - -
VD-ord
Litet kvartal med stora lanseringar
Tre stora lanseringar under ett kvartal
Det tredje kvartalet markerade ytterligare en milstolpe i BIMobjects historia. Vi genomförde inte mindre än tre stora produktlanseringar under ett enda kvartal:
- Nya bimobject.com, nu lanserat globalt, ger användare och kunder en modern, intuitiv användarupplevelse
- Ett uppgraderat användargränssnitt för våra kunder gör det enklare för dem att förstå sitt varumärkes nuvarande och potentiella räckvidd
- Campaigns, ett nytt marknadsföringsverktyg, låter kunder kommunicera skalbart med intresserade användare genom vår plattform.
Mottagandet har varit starkt för samtliga lanseringar mätt som NPS och användande från kunderna. Nu har vi etablerat en ny utvecklingstakt som vi kommer att följa framåt. Från och med nu kommer BIMobject lansera nya funktioner varje kvartal. Som uppföljning på lanseringen i september enligt ovan kommer nästa lansering i november att inkludera både förbättrade analysverktyg och marknadsföringsverktyg för våra kunder.
Ett litet kvartal försäljningsmässigt
Kommersiellt är det tredje kvartalet vanligtvis ett litet kvartal ur ett nyförsäljningsperspektiv på grund av semestrar i Europa. Byggbranschen har en stark budgetcykel och en majoritet av besluten fattas under Q4 - Q1. Våra kunders marknadsföringsbudgetar påverkas fortsatt av COVID-19 men byggindustrin har studsat tillbaka kraftigt, vilket ger optimism för 2022.
Vår förnyelseaffär påverkades av kundförluster där en stor del förklaras av beslut som fattats redan föregående år. Vid det här laget har vi förnyat cirka 85 % av våra kunder på nya planer. Vi planerar nu för - och ser fram emot - ett 2022 där i princip samtliga kunder kommer att ha automatisk förnyelse av sina kontrakt. Det kommer göra att våra kundteam kan fokusera på relationsbyggande och merförsäljning, vilket kommer vara positivt för förnyelsegraden.
Mot ett mer hållbart byggande
1 januari 2022 planerar Sverige att införa klimatdeklarationer för nya byggnader. Det är ett litet steg men ett väldigt viktigt sådant, och det följer trenden vi ser i många länder med att äntligen ta itu med byggindustrins stor hållbarhetsutmaning.
Vi tror att BIM kommer spela en viktig roll för att göra byggindustrin mer hållbar, genom att ge dem som designar byggnader möjligheten att jämföra och optimera påverkan av sina produktval över byggnadens livscykel.
Som ett första steg har vi gjort EPDer - Environmental Product Declarations - tillgängliga för nedladdning på bimobject.com. Vår ambition är att ta en mycket mer aktiv roll i branschens hållbarhetsutveckling framöver och jag ser fram emot att dela mer av våra planer med er.
Carl Silbersky
VD