Delårsrapport januari – september 2023
2023-10-24
Perioden januari – september 2023
- Periodens rörelseintäkter uppgick till kSEK 8 665 (kSEK 13 532)
- Periodens resultat före av- och nedskrivningar uppgick till kSEK –752 (kSEK –3 680)
- Periodens resultat efter av- och nedskrivningar uppgick till kSEK –1 428 (kSEK –4 222)
- Periodens resultat uppgick till kSEK –1 540 (kSEK –4 280)
- Resultat per aktie: SEK –0,19 (SEK –0,54*)
- Eget kapital per aktie: SEK 0,97 (SEK 0,75*)
Tredje kvartalet juli – september 2023
- Periodens rörelseintäkter uppgick till kSEK 2 698 (kSEK 1 257)
- Periodens resultat före av- och nedskrivningar uppgick till kSEK –134 (kSEK –2 238)
- Periodens resultat efter av- och nedskrivningar uppgick till kSEK –359 (kSEK –2 420)
- Periodens resultat uppgick till kSEK –360 (kSEK –2 439)
Inom parentes uppges belopp för motsvarande period 2022.
* Omräknat med antal aktier efter nyemission 2023.
Väsentliga händelser under tredje kvartalet
Inga väsentliga händelser inträffade under tredje kvartalet.
Väsentliga händelser efter periodens utgång
Inga väsentliga händelser inträffade efter periodens utgång.
VD har ordet
Det tredje kvartalets resultat är ur ett historiskt perspektiv ett bra kvartal. Detta beror främst på fortsatt god efterfrågan på Hybricons tjänster inom temporär elektrifiering. Bidragande till resultatet är även leveranser av laddstationer, försäljning av konsulttjänster samt en stark septembermånad inom eftermarknad. Kvartalet visar att Hybricon fortsätter att vara en drivande aktör inom temporär elektrifiering. Hybricon fortsätter även att utveckla relationerna med några av de största aktörerna inom TV produktion. Ett område som nästan alltid kräver redundans inom energiförsörjning och där det är fullt möjligt, och även tillrådligt, att växla över från dieselgeneratorer till batterier.
Samtliga av Hybricons kunder under 2023 har återkommit med förfrågningar för 2024. Det finns även ett antal skarpa förfrågningar från nya kunder gällande tjänster av temporär elektrifiering under kommande kvartal. De diskussioner som förs gäller både energilagring/peak shaving, såväl som en kombination av energilagring/peakshaving och laddstationer.
Utöver aktiva kunder inom segmentet temporär elektrifiering räknar Hybricon även med att kunna generera passiva intäkter från så kallad frekvensbalansering. Detta är ett relativt nytt område för bolag av Hybricons storlek och inriktning. Grundidén är att energilagringskapacitet ackumuleras och därmed bidrar till att svenska kraftnät har en hög förmåga att hålla ett balanserat kraftnät vid varje givet tillfälle. Intäkterna från frekvensbalansering är beroende på hur många dagar anläggningen är uppkopplad mot nätet, samt vilken effekt och energilagringskapacitet anläggningen har. För Hybricons del är det rimligt att anta att passiva intäkter från frekvensbalansering skall kunna uppgå till mellan 300 KSEK och 600 KSEK per år givet de prisnivåer som just nu finns för denna typ av tjänster.
Hybricon har under kvartal tre levererat två 160 kW laddstationer till Sverige Taxi i Östersund. Dessa leveranser sker ett drygt år efter att den första 240kW laddstationen sattes i drift på Transdevs anläggning i Umeå. Sedan dess har ett antal ytterligare laddstationer levererats. Samtliga leveranser har varit till professionella kunder och det finns noll rapporterade problem under det år som gått.
Inom segmentet tung trafik har utvecklingen mot batterielektriska lastbilar dock gått långsammare än vad som beräknades för ett år sedan. Under kvartal tre har det också stått tydligt att intentionsavtalet med Energifabriken inte kommer utveckla affären under 2023 enligt vad som tidigare kommunicerats.
Trots att Hybricon fortfarande inte genererar vinst är resultatutvecklingen robust och i en tydlig uppåtgående trend på den marknad som definierades i prospektet för nyemissionen i våras. Inom temporär elektrifiering är Hybricon nu rimligtvis marknadsledande i Sverige och inom laddstationer finns ett etablerat avtryck inom segmentet tung trafik.
Mårten Fuchs
VD