Delårsrapport januari-september 2022
JULI – SEPTEMBER 2022
- Försäljningen ökade med 44 procent och uppgick till 5 921 MSEK (4 108).
- EBIT uppgick till 838 MSEK (1 105).
- EBIT-marginalen uppgick till 14,2 procent (26,9).
- EBIT uppgick till 838 MSEK och ökade med 24 procent jämfört med justerat EBIT (exkl. jämförelsestörande poster) om 677 MSEK föregående år.
- EBIT-marginalen uppgick till 14,2 procent jämfört med justerad EBIT-marginal (exkl. jämförelsestörande poster) om 16,5 procent föregående år.
- Resultat efter skatt uppgick till 615 MSEK (841).
- Resultat per aktie uppgick till 1,79 SEK (2,44).
- Det operativa kassaflödet uppgick till 702 MSEK (412).
JANUARI – SEPTEMBER 2022
- Försäljningen ökade med 41 procent och uppgick till 16 748 MSEK (11 920).
- EBIT uppgick till 2 449 MSEK (2 537).
- EBIT-marginalen uppgick till 14,6 procent (21,3).
- EBIT uppgick till 2 449 MSEK och ökade med 16 procent jämfört med justerat EBIT (exkl. jämförelsestörande poster) om 2 109 MSEK föregående år.
- EBIT-marginalen uppgick till 14,6 procent jämfört med justerad EBIT-marginal (exkl. jämförelsestörande poster) om 17,7 procent föregående år.
- Resultat efter skatt uppgick till 1 859 MSEK (1 912).
- Resultat per aktie uppgick till 5,40 SEK (5,55).
- Det operativa kassaflödet uppgick till 1 447 MSEK (1 435).
"Vi levererade återigen ett mycket starkt kvartal. EBIT uppgick till 838 MSEK, vilket tangerar föregående kvartals rekordresultat och motsvarar en ökning om 24 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Försäljningstillväxten var stark med 44 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år med bra försäljning i alla marknader samt alla produktområden. Amerika visade totalt på en fortsatt stark utveckling. Försäljningen till fordonsrelaterade kunder är globalt fortsatt varierande men en viss förbättring syntes i slutet av kvartalet, främst i Amerika. Vi ser dock en stor osäkerhet i Europa i slutet av kvartalet, främst inom bygg- och anläggningsindustrin. Inkluderat i den positiva försäljningstillväxten finns effekter av förvärv, positiva valutaeffekter samt ökade försäljningspriser.
Starkt genomförande av vår solida affärsmodell med högt kundfokus kombinerat med vår förmåga att erbjuda snabba och stabila leveranser samt genomförande av prisjusteringar är nyckeln till våra starka resultat. Detta tillsammans med vår stora geografiska täckning med tillverkning nära kunderna ökar vår leveransförmåga."
Georg Brunstam VD och Koncernchef