Delårsrapport januari – september 2022
2022-10-19
Perioden januari – september 2022
- Periodens rörelseintäkter uppgick till kSEK 13 532 (kSEK 10 541)
- Periodens resultat före av- och nedskrivningar uppgick till kSEK –3 680 (kSEK -2 495)
- Periodens resultat efter av- och nedskrivningar uppgick till kSEK –4 222 (kSEK –4 595)
- Periodens resultat uppgick till kSEK –4 280 (kSEK -4 648)
- Resultat per aktie: SEK –0,86 (SEK –0,94)
- Eget kapital per aktie: SEK 1,20 (SEK 2,43)
Tredje kvartalet juli – september 2022
- Periodens rörelseintäkter uppgick till kSEK 1 257 (kSEK 1 751)
- Periodens resultat före av- och nedskrivningar uppgick till kSEK –2 238 (kSEK –1 908)
- Periodens resultat efter av- och nedskrivningar uppgick till kSEK –2 420 (kSEK –2 098)
- Periodens resultat uppgick till kSEK –2 439 (kSEK –2 118)
Inom parentes uppges belopp för motsvarande period 2021.
Väsentliga händelser under tredje kvartalet
Den 13 juli 2022 kallade bolaget till extra bolagsstämma som äger rum den 16 augusti 2022. Styrelsen för Hybricon AB (publ) föreslår att extra bolagsstämma ska besluta om emission av teckningsoptioner och inrättande av teckningsoptionsprogram.
Den 16 augusti 2022 meddelade Hybricon att samtliga beslut på extra stämman fattades enhälligt. Stämman beslutade att godkänna incitamentsprogram och riktad emission av teckningsoptioner av serie TO1 (2022/2025). Stämman beslutade även att godkänna teckningsoptionsprgram och riktad emission av teckningsoptioner av serie TO2 (2022/2025). Bolagsstämma beslutade att ändra två punkter i bolagsordningen: Bolagets företagsnamn till Hybricon AB (publ) samt verksamhetsbeskrivning till att bolaget ska bedriva försäljning och marknadsföring av fordon med tillhörande infrastruktur och digital tjänster samt därmed förenlig verksamhet företrädesvis i form av service och konsulttjänster.
Den 31 augusti 2022 meddelade Hybricon att de genomfört namnbyte till Hybricon AB (publ), vilket röstades igenom på extra bolagsstämman som avhölls den 16 augusti 2022.
Väsentliga händelser efter periodens utgång
Inga väsentliga händelser.
VD har ordet
Under kvartal tre har det skett en avsevärd ökning av aktivitet inom området laddinfrastruktur. Dels beror detta på att Hybricon, som enda leverantör av laddinfrastruktur ställde ut på Elmia Lastbil, dels beror det på att marknaden inom tunga fordon utanför bussegmentet nu börjar få sina första ordrar och leveranser.
På Elmia visade bland annat Volvo, Scania och Mercedes upp sina nyaste modeller, och det var helt uppenbart att teknikskiftet nu är här. Leveranserna av eldrivna fordon från dessa märken har börjat i extremt liten skala under detta år. Under nästa år kommer det ske en viss volymökning och åren därpå kommer det ske en exponentiell ökning av både order och leveranser.
Hybricon har under kvartal tre arbetat med demo och testladdare med både Volvo- och Scaniakunder. Satsningen på laddinfrastruktur, med bland annat ny projektledare och deltagandet på Elmia, märks också i resultaträkningen under kvartalet där kostnadsmassan ökat. Att det är rätt att nu satsa inom detta segment råder det däremot ingen tvekan om. Denna inriktning innebär också att vi överger målet på att nå ett löpande neutralt Ebitda resultat under kommande kvartal.
Under kvartalet har bolaget även genomfört ett namnbyte från Hybricon Bus System AB till kort och gott; Hybricon AB. Hybricons historik är präglad av pionjäranda och entreprenörskap. Att behålla namnet Hybricon, utan att det är begränsas till primärt bussar är en spegling av hur bolaget utvecklats över tid.
För närvarande ligger det offerter ute inom laddinfrastruktur till ett värde av ca: 50 MSEK. Dock är en väsentlig del av detta kopplat till ett stort anbud där Hybricons laddare just nu utvärderas både kommersiellt och tekniskt. En blick i anbudsliggaren visar att bolaget är på rätt väg och att det finns avsevärda möjligheter till snabb tillväxt, även om just detta anbud inte skulle gå hela vägen till leverans.
I nuläget är det dock så att det fortsatt är inom bussmarknaden som de stora upphandlingarna sker inom fordonsladdning till tung trafik. Hybricons bedömning är att behoven inom lastbilssidan kommer att se annorlunda ut. Inom detta segment, vid sidan av de stora åkerierna, finns ett avsevärt kunskapsglapp. Hybricon kommer därför att arbeta väldigt nära sina kunder och även arbeta nära de lokala lastbilsåterförsäljarna. Denna del av marknaden kommer att växa och vara en viktig del av Hybricons framtid.
Under oktober kommer en första laddstation levereras till Boreal, ett bolag som varit väldigt framgångsrikt med att vinna upphandlingar inom kollektivtrafik i Norrland. Under kommande månader kommer även ett antal offentliga anbud lämnas in samtidigt som diskussionerna fortsätter med ett antal större åkerier inom primärt området närdistribution och återvinning. Det vill säga de transportsegment som ligger först inom omställningen mot elektrifiering.
Under kommande månader kommer även King Long Arctic bussarna nu börja testas på allvar vinterklimat i Umeå. Efter vissa inkörningsproblem rullar nu bussarna enligt plan i linjetrafik.
Givet den höga aktivitet som finns på laddinfrastruktursidan kombinerat med fortsatt utvärdering av King Long Arctic bussarna finns det hen hel del att se fram emot. Det blir en spännande vinter!
Mårten Fuchs / VD