Delårsrapport januari - september 2021
Stark återhämtning från Covid – Nya spännande perspektiv
Juli - september 2021
· Nettoomsättningen uppgick till 30,9 (15,2) MSEK, vilket motsvarar en ökning med 103% jämfört med föregående års motsvarande period, varav 35% var organisk tillväxt.
· Rörelseresultatet uppgick till -46,8 (-12,8) MSEK. Förvärvet av Affectiva bidrar med -11,2 MSEK av rörelseresultatet. Avskrivning av övervärdet avseende förvärvet av Affectiva uppgår till 18,6 MSEK under kvartalet.
· Resultat efter finansiella poster uppgick till -46,8 (-12,9) MSEK.
· Resultat efter skatt per aktie är negativt.
· Likvida medel uppgick till 326,3 MSEK per sista september.
· I juli erhölls fyra design wins från en global nordamerikansk biltillverkare. Ordern gäller fyra nya bilmodeller på en existerande plattform och har ett beräknat ordervärde om 100 MSEK. 1 oktober kommunicerades ytterligare en design win med en befintlig japansk kund. Det beräknade ordervärdet är 25 MSEK.
Januari - september 2021
· Nettoomsättningen uppgick till 66,0 (46,8) MSEK, vilket motsvarar en ökning med 41% jämfört med föregående års motsvarande period, varav 19% var organisk tillväxt.
· Rörelseresultatet uppgick till -87,3 (-57,7) MSEK.
· Resultat efter finansiella poster uppgick till -87,3 (-58,0) MSEK.
· Resultat efter skatt per aktie är negativt.
· I maj ingick bolaget en överenskommelse att förvärva Affectiva, ett Boston-baserat Emotion AI-företag, för 73,5 USD. I samband med förvärvet genomfördes en riktad nyemission om 275 MSEK.
VD-kommentar
Vi är tillbaka och har överträffat de aktivitetsnivåer vi låg på före Covid. Alla våra affärsområden går mycket bra och vår position på marknaden är bättre än någonsin. Vi står starka inom Automotive Solutions, det finns en uppdämd efterfrågan för vår nya produkt för eftermarknaden samtidigt som den snart är redo att levereras, och försäljningen av våra forskningsprodukter börjar ta fart efter pandemin.
Automotive
Låt oss sätta lite färg på våra befintliga produktionsprogram. På grund av sekretessavtal kan vi inte prata öppet om de flesta av våra biltillverkare, men vi kan lämna information i generella termer.
· Vi har tre biltillverkare där bilar är utrustade med vår programvara i produktion i Europa, USA, Korea och Kina.
· Sedan serieproduktionen drog i gång under 2018 har vi utrustat mer än en halv miljon bilar med Smart Eyes mjukvara. Vi närmar oss snabbt totalt en miljon levererade system – ett antal vi kommer överträffa redan under första halvåret 2022.
· Vi räknar med att ytterligare två biltillverkare inleder produktion under fjärde kvartalet i år, eller senast i början av nästa år.
· Under nästa år kommer vi att lägga till produktion i Japan.
· Majoriteten av de 89 bilmodeller vi vunnit hittills kommer att vara i produktion före slutet av 2023.
Låt oss nu sätta lite färg på de pågående bilupphandlingar vi just nu deltar i. Generellt så fortsätter vår konkurrensposition vara mycket stark, tack vare vår långa erfarenhet av att leverera DMS och eyetracking till högkvalificerade kunder under de senaste 22 åren.
· Tre av de hittills största upphandlingarna av DMS kommer att äga rum under de kommande kvartalen. Smart Eye är en kraft att räkna med i alla tre. Dessutom kommer flera mindre upphandlingar att avgöras inom den närmsta tiden.
· Nästan alla globala biltillverkare kommer att upphandla sin första eller andra generations DMS under de närmaste åren, pådrivna av regulatorisk medvind i Europa och snart även i andra delar av världen.
· Vi står fast vid vår tidigare kommunicerade uppskattning att det finns ett beräknat livscykelsvärde på minst 10 miljarder SEK i de upphandlingar som väntas äga rum inom de kommande 18 månaderna, inklusive de tre riktigt stora som nämns ovan.
· Vi ser mycket positivt på utsikterna för att vinna fler bilmodeller på befintliga plattformar. Den japanska design win vi nyligen kommunicerade är ett exempel på detta.
· Interior Sensing är en spirande marknadsmöjlighet, där upphandlingsprocesser snart kommer att vara i full sving. Sedan vi slog oss ihop med Affectiva befinner vi oss i perfekt position för att möta denna utveckling.
· Vi tror att Interior Sensing rör sig mot att integrera flera sensorer i en multimodal enhet. Det här är en logisk utveckling av flera anledningar: funktionellt, av kostnadsskäl, fysisk storlek och avseende energiförbrukning. Vi ser redan samma trend när det gäller sensorer på utsidan av bilen. Smart Eye kommer kontinuerligt att utforska denna spännande utveckling och hur den kommer gälla fordonsindustrin såväl som andra industrier i framtiden.
Även om det är vår huvudsakliga uppgift att sälja mjukvara till världens största biltillverkare har vi också affärsområdet AIS, som utvecklar ett erbjudande för eftermarknaden och mindre fordonstillverkare. Systemet består av en kombinerad hårdvara och mjukvara. Affärsområdet har ännu inte någon omsättning eftersom produktleveranserna inte har dragit igång än, undantaget den handfull kunder som fått testa tidiga produktionsexemplar. Vi gör oss redo att starta produktionen i större skala och leverera till kunder tidigt nästa år.
Research
Från och med tredje kvartalet har vi nu två affärsområden som erbjuder produkter till forskningskunder. Det första är Research Instruments, som har sålt förstklassiga eyetrackingsystem till avancerade kunder i över 20 år. Under det tredje kvartalet var tillväxten 51%. Dessutom har vi nya affärsområdet Media Analytics, som sedan förvärvet av Affectiva är en del av Smart Eye. Huvudverksamheten är annonstestning med Emotion AI. Media Analytics har också gjort ett starkt kvartal inom vilket verksamheten fortsätter återhämta sig efter Covid.
Integrationen av Affectiva
Ett kvartal har passerat sedan vi förvärvade Affectiva. Integrationen pågår för fullt. Även om alla aspekter av integrationen inte är slutförda än har vi börjat jobba med det viktigaste: upphandlingprocesserna av Interior Sensing-system för kunder inom bilindustrin. Det här visar att tidpunkten för sammanslagningen var helt rätt. Affectivas fordonsverksamhet integreras tätt med Smart Eyes Automotive-team, medan Media Analytics team verkar mer självständigt. Det är glädjande att se vilken positiv laganda och energi som har skapats inom avdelningarna.
Slutord
Pandemin och den efterföljande halvledarbristen har påverkat alla i bilindustrin negativt. För Smart Eye har det varit ännu mer betydelsefullt att vi tack vare regulatorisk medvind har sett vår marknad växa och nu till och med överträffa nivåerna före Covid. Vi står starkare än någonsin förut. Paletten är full av färger i bilindustrins produktions- och upphandlingsprocesser. Med Affectiva har vår verksamhet breddats och vår utveckling av Interior Sensing har påskyndats. Sammantaget skapar detta spännande utsikter för framtiden som får smarta ögon att glittra av förväntan.
Martin Krantz
VD Smart Eye