Delårsrapport januari-september 2021 - Börskollen
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Pressmeddelande

Delårsrapport januari-september 2021

Nedan presenteras en sammanfattning av rapporten. Delårsrapporten finns tillgänglig på hemsidan www.codemill.se/investor-relations/finansiell-information och som bifogad fil.

(Siffror inom parentes avser samma period föregående år)

Tredje kvartalet

Juli-september 2021

  • Nettoomsättningen för perioden uppgick till 8 717 KSEK (6 429).
  • Koncernens rörelseresultat (EBIT) för perioden uppgick till -5 952 KSEK (-3 966).
  • Resultat per aktie uppgick till -0,40 SEK (-0,48 SEK).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -9 002 KSEK (4 201).
  • Soliditeten uppgick till 70,2 procent (43,3).

Väsentliga händelser under perioden juli-september 2021

  • Ytterligare förstärkningar har skett i säljorganisationen i USA för att möta den ökade efterfrågan.
  • ZDF Enterprises har valt Codemill att designa deras nya Media Asset Management (MAM) plattform.
  • Codemill lanserade i slutet på september ett molnbaserat videoredigeringsverktyg, Accurate. Video Edit som möjliggör för användare att arbeta effektivt i webbläsaren.
  • Codemill har ingått ett avtal med ett FAANG-bolag baserat i Cupertino Kalifornien för produkten Accurate Player med ett initialt ordervärde på 15 000 USD per år.
  • Stabiliseringsåtgärder har utförts i Codemills aktie.
  • Erik Penser Bank har anlitats som likviditetsgarant för bolagets aktie
  • Personaloptioner i Codemill har påkallats för teckning av aktier.

Väsentliga händelser efter periodens slut

  • Inga väsentliga händelser har inträffat efter periodens slut.

VD Rickard Lönneborg kommenterar kvartalet
Hösten är här och nu släpper vi vår andra rapport som börsnoterat bolag, samtidigt som vi börjar se att världen fortsätter öppnas upp. Vi har under kvartalet satsat på att investera i tillväxtdrivande aktiviteter, såsom produktutveckling, sälj och marknad samt våra medarbetare.

Restriktionerna från Covid-19-pandemin börjar släppas, vilket gör att de årliga branschmässorna vi normalt ser som en viktig plats för att möta kunder börjar återupptas, dock i mindre skala och med fortsatt försiktighet. Även om både kunder och partners anpassat sig till en digital möteskultur så ser vi givetvis fram emot att kunna träffas fysiskt igen, både på mässor men också att kunna besöka kunder på plats.

Vi har gjort fortsatta rekryteringar inom både försäljning och produktutveckling och vi kunde äntligen välkomna vår förste anställde på plats i Los Angeles. En lyckad rekrytering då vår nye USA-säljare redan har goda etablerade kontakter bland våra främsta kunder inom världens största film- och mediabolag. Detta är ett stort steg i rätt riktning för att komma närmare våra nuvarande och tilltänkta kunder i Hollywood och resten av USA.
Utöver det har vi även stärkt upp vårt svenska säljteam med ytterligare en kollega, men också en kollega i brittiska dotterbolaget Accurate Video Ltd.
Dessa rekryteringar har bidragit till att vi nu ser en växande sales pipeline både i Europa och USA. Min övertygelse är att vi ser resultat av detta inom kort och vi jobbar målmedvetet med detta.

Vi har ett fortsatt högt tryck i produktutvecklingen, där vi gjorde release av Accurate.video Edit - vårt redigeringsverktyg som körs helt i webbläsaren, strax innan utgången av kvartalet. Förutom det kunde vi även släppa en efterfrågad funktion - custom forms i Accurate.Video Validate. Nästa steg är att tillgängliggöra produkten genom fler integrationer och säljkanaler.

Vi kunde med glädje välkomna ytterligare en av Tysklands större aktörer inom tv- och film, ZDF Enterprises, som en ny kund. Vår uppgift är att genomföra interaktionsdesign och gränssnittsdesign för ett helt nytt system för ZDFE:s arbetsflöden för video.

Förvärvet av Cantemo har också öppnat fler dörrar till konstruktiva dialoger med bolagets kunder, där vi ser möjligheter till utökade affärer. Vi har valt att skynda långsamt med att integrera bolagen för att det ska bli en smidig och mjuk övergång för personal, partners och kunder. Vi har lagt arbete på att förbättra integration av produkterna, där Accurate.Video Poster och Validate nu går att enklare köpa och använda för Cantemos kunder.

Vi fortsätter vår säljstrategi i form av partnerskap och direktförsäljning till de största film- tv och streamingbolagen i syfte att nå fler kunder och fler nya möjliga uppdrag på befintliga kunder. Samtidigt fortsatt ökning i marknadsföring, främst riktad mot proffs inom film, tv och streaming.

Då vi i samband med vår börsintroduktion fått många nya aktieägare i bolaget har det varit extra roligt att under kvartalet få möta och presentera Codemill för dessa bland annat vid ett välbesökt livesänt event arrangerat av Penser Bank samt ett lokalt börsevent i Umeå.
Nu håller vi fokus uppe på att fortsätta öka takten i försäljningen och ser fram emot att få hjälpa fler videoteam världen runt förenkla sin vardag, och därigenom öka lönsamheten!

Bifogade filer

Nyheter om CodeMill

Läses av andra just nu

Om aktien CodeMill

Senaste nytt