DELÅRSRAPPORT JANUARI – SEPTEMBER 2021
Periodens och tredje kvartalets resultat i korthet
- Nettoomsättning för perioden uppgick till 23 620 tkr (26 628 tkr)
- Nettoomsättning för tredje kvartalet uppgick till 7 638 tkr (6 186 tkr)
- Resultat före skatt för perioden uppgick till -860 tkr (2 184 tkr)
- Resultat före skatt för tredje kvartalet uppgick till 58 tkr (-780 tkr)
- Eget kapital 30 september 2021 uppgick till 19 477 tkr (24 208 tkr), varav aktiekapital 1 293 tkr (1 293 tkr)
- Eget kapital per aktie uppgick till 1,97 kr (2,45 kr)
- Likvida medel 30 september 2021 uppgick till 9 873 tkr (11 218 tkr)
- Periodens rörelseresultat per aktie uppgick till -0,06 kr (0,22 kr), resultat efter skatt per aktie uppgick till -0,07 kr (0,18 kr)
- Tredje kvartalets rörelseresultat per aktie uppgick till 0,01 kr (-0,08 kr), resultat efter skatt per aktie uppgick till 0,01 kr (-0,06 kr)
Oderläge
- Periodens orderingång uppgår till 76 (58) robotar och 74 (80) robotar har levererats.
- Tredje kvartalets orderingång uppgår till 30 (12) robotar och 25 (17) robotar har levererats.
Hjulen börjar rulla i gång igen efter covid-pandemin. Envirologic har under tredje kvartalet varit representerat genom distributörer på branschmässor i Frankrike, Spanien och Ungern, och den positiva grundtonen i branschen börjar nu ge resultat i orderboken. Tredje kvartalet, som historiskt sett brukar vara vårt svagaste, utmärker sig i år med en orderingång på hela 30 EVO Cleaner, jämfört med 12 samma kvartal förra året. För perioden januari till september uppgår orderingången till 76 robotar jämfört med 58 motsvarande period 2020.
Under perioden har sammanlagt 74 st EVO Cleaner levererats till kunder i Sverige, Norge, Danmark, Finland Holland, Frankrike, Spanien, Rumänien, Schweiz, Kanada och Japan.
Bolagets rörelseresultat före avskrivningar och finansiella poster (EBITDA) landade på +232 tkr för tredje kvartalet och -68 tkr för perioden som helhet.
Exporten av fläskkött till Kina har under en tid drivit upp avräkningspriserna på slaktgris i Europa. Nu börjar den kinesiska produktionen återhämta sig i kölvattnet av den afrikanska svinpesten, och efterfrågan på importerat fläskkött minskar vilket leder till att priserna i Europa faller. Trots detta märker vi en ökad efterfrågan på automatiserade tvättlösningar på flera europeiska marknader, bland annat Holland och Spanien där vår omsättning växt kraftigt i år. Vi ser också ett stort intresse från nya geografiska marknader, bland annat i Sydamerika och Oceanien.
Vi rustar nu organisationen för att bättre kunna möta den ökande efterfrågan. Bland annat rekryterar vi till affärsutveckling, support och teknisk utveckling. Vi planerar även för att flytta till större och mer ändamålsenliga lokaler.
Utvecklingen av tvättroboten för kycklingstallar har fortsatt under perioden och den första prototypen kommer att genomgå en serie fälttester under första halvåret 2022. Parallellt undersöker vi möjligheten att patentera delar av den unika teknik som utvecklats inom ramarna för projektet.
Johan Wennerberg, VD