Delårsrapport januari – mars 2024
Stark lönsamhetsutveckling och hög träningsvilja
Första kvartalet – januari till mars 2024
- Nettoomsättningen ökade till 177,9 (175,2) MSEK, en ökning om 1,5 %
- EBITDA uppgick till 56,1 (42,1) MSEK, vilket motsvarar en marginal om 31,5 (24,0) %
- EBITDA exklusive påverkan av IFRS 16 uppgick till 17,9 (4,5) MSEK, vilket motsvarar en marginal om 10,0 (2,6) %
- Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 10,3 (-2,0) MSEK
- Kvartalets resultat efter skatt uppgick till -3,0 (-15,6) MSEK
- Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,14 (-0,74) SEK
Väsentliga händelser under det första kvartalet
- Niklas Johansson började sin anställning som VD för Actic Group
- Actic öppnade ett nytt gym på Storgatan i Södertälje
- ARPM ökade med 7 procent på medlemsintäkter jämfört mot föregående år
- Snittantalet medlemmar per anläggning ökade med 6 procent jämfört mot föregående år
Kommentar från VD Niklas Johansson
Stark lönsamhetsutveckling och hög träningsvilja
Vi summerar ytterligare ett kvartal med stark lönsamhetsförbättring, där vi ökar vårt EBITDA resultat, exklusive IFRS16, med hela 13,3 MSEK jämfört mot föregående år. Även genomsnittligt antalet medlemmar per anläggning ökade med 6 procent och uppgick till 1 354 st vid kvartalets utgång.
Nettoomsättningen uppgick till 177,9 (175,2) MSEK, vilket innebar en ökning med 1,5 procent jämfört mot föregående år. Detta till trots att vi bedriver tio färre anläggningar. Vi ser att vi har fått en positiv effekt av de prisjusteringar som genomförts där ARPM ökat med 5 procent jämfört med mars 2023. Tittar vi enbart på intäkter från gym har ARPM ökat med drygt 7 procent. Likviditeten har varit stabil under kvartalet, med ett positivt kassaflöde om cirka 1 MSEK, där utgående likvida medel uppgick till 35,7 MSEK
Våra medlemmar har varit aktiva under årets första kvartal och vi summerar en hög träningsvilja och fin besöksutveckling i simanläggningarna. Det viktigaste för en hållbar verksamhet över tid är aktiva medlemmar och vi fortsätter att skapa fler skäl till träning.
Under kvartalet har vi släppt Actic activate i vår medlemsapp. Det är ett program som stimulerar och belönar positiva beteenden hos våra medlemmar utifrån deras rörelse och aktivitet. I syfte att få fler i rörelse har vi utökat träningsinnehållet i appen för att möjliggöra träning där det passar. Vi fokuserar på att minska tröskeln till träning. Det viktiga är att vi gör något. Den positiva känslan av träning vill vi förstärka och våra medlemmar kan nu ta del av belöningar och delta i utmaningar för att stärka hälsan.
Vi har under kvartalet fortsatt att optimera vår driftsmodell som inneburit högre effektivitet och ökad lönsamhet. Genomförandet har pågått sedan 2023 och vi ser effekten på kostnadssidan. Vidare har vårt fokus på intäktssidan genererat i ökad ARPM under kvartalet till följd av medlemmar som ökar innehållet i deras medlemskap. Området är prioriterat och vårt erbjudande paketeras i högre omfattning mot värde framför kampanj.
Optimering av portföljen fortsätter och vi fortsätter att fokusera portföljen i linje med vår strategi. Under kvartalet har vi öppnat en ny anläggning i Södertälje. Centralt läge med gym och gruppträning som haft hög besöksutveckling sedan öppningen. Etableringen stärker vårt erbjudande i området ytterligare. I Västerås har vi avyttrat en anläggning.
Utvecklingen av vår produkt fortgår och under kvartalet kommunicerades vårt nya avtal med Les Mills kring gruppträning. Samarbetet är en satsning på vår gruppträning där vi nu får ett stabilt och välkänt utbud att erbjuda våra medlemmar inom gruppträning. Vårt samarbete med simstjärnan Sarah Sjöström har inneburit nya träningsklasser som Sarah bidragit till inom ATC med positivt mottagande hos våra medlemmar.
På sim- och badsidan har vi deltagit i en offentlig upphandling där utfallet presenteras under andra kvartalet 2024. Vi ser positivt på sim- och badmarknaden framåt där fler kommuner öppnar för dialog kring privat drift. Vårt övertagande av Grosvad i Finspång sommaren 2023 har varit positivt och adderar till en redan stark portfölj inom sim- och bad. Nyöppningen av Kristianborgsbadet i Västerås under 2023 har varit en succé med väldigt höga besöksantal och positiv medlemsutveckling. Vårt fullserviceerbjudande som uppgår till tolv stycken i Sverige är unika träningsanläggningar där vi ser stor lojalitet hos medlemmar och en bra service mot kommunens invånare. Vi ser fortsatt hög efterfrågan på simskolor till barn. Utmaningen är att rekrytera simlärare där resurser behövs till samhället i syfte att få fler barn att lära sig att simma.
Uppåt och framåt!
Niklas Johansson, VD