Delårsrapport januari – mars 2022: God försäljningstillväxt skapar möjligheter
Första kvartalet
- Försäljningen uppgick till 752 MSEK (379), motsvarande en ökning med 98 procent i SEK, varav valutaeffekt 13%, förvärvad tillväxt 74% och organisk tillväxt 11%.
- Consumables ökade med 26 procent i SEK, Technologies ökade med 4 procent i SEK och Genetic Services försäljning uppgick till 304 MSEK.
- Stark tillväxt i samtliga marknadsregioner: Nord- och Sydamerika 255 procent, EMEA 85 procent, Japan och Pacific 21 procent och Asien 19 procent i lokala valutor.
- Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar (EBITDA) uppgick till 228 MSEK (163), motsvarande en marginal om 30,4 procent (43,0). EBITDA per aktie ökade med 13%.
- Nettoresultatet uppgick till 82 MSEK (119), vilket motsvarar ett resultat per aktie om 0,60 SEK (1,09).
Proforma
- Försäljning justerad för verksamheten under avveckling kopplad till Covid-19 tester, ökade med 18 procent i SEK och 11 procent i lokala valutor.
- EBITDA-marginalen uppgick till 30,4 procent (34,4).
Göteborg 22 april 2022
VITROLIFE AB (publ)
Thomas Axelsson, VD