Delårsrapport januari - mars 2022
Starkt kvartal trots en osäker omvärld
1 januari - 31 mars 2022
-
Nettoomsättningen ökade med 5 procent till 3 155 (3 001) MSEK. Den organiska tillväxten var 0 procent.
-
Justerad EBIT uppgick till 225 (224) MSEK och justerad EBIT-marginal uppgick till 7 (7) procent.
-
EBIT uppgick till 190 (186) MSEK och EBIT-marginalen uppgick till 6 (6) procent. EBIT har inte påverkats av några jämförelsestörande poster i kvartalet, varken i år eller i jämförelseperioden.
-
Resultat per aktie, såväl före som efter utspädning, uppgick till 2,11 (1,85) SEK.
-
Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -138 (179) MSEK.
-
Nettoskulden uppgick till 2 588 (2 733) MSEK vid periodens utgång, jämfört med 2 264 MSEK den 31 december 2021.
-
Restriktioner relaterade till covid-19 har påverkat både kvartalet och jämförelseperioden, men i varierad utsträckning i de olika affärsområdena.
-
Det osäkra världsläget har inte i någon större omfattning påverkat försäljningen i kvartalet, men har påverkat kassaflödet negativt till följd av uppbyggnad av säkerhetslager för att motverka effekter av störningar i leveranskedjor.
Vd:s kommentar
Jag är glad att konstatera att Mekonomen Group står starkt, trots osäkerheter i vår omvärld. Årets tre första månader följer vår tydliga plan mot ökad lönsamhet: Aldrig tidigare har vi levererat ett lika starkt resultat för ett första kvartal. Vi når denna nivå trots en avvaktande marknadsutveckling i spåren av covid-19 och effekterna av Rysslands invasion av Ukraina. Blickar vi framåt är jag optimistisk. Mekonomen Group har goda möjligheter att stärka sin position ytterligare genom bland annat investeringar i ökad tillgänglighet för våra kunder. Sammantaget förväntar vi oss en fortsatt god underliggande efterfrågan på våra produkter och tjänster.
Offensiva steg på avvaktande marknader
Det var ett turbulent första kvartal i vår omvärld. Januari och stora delar av februari präglades av allmänt höga sjukskrivningstal i samhället på grund av smittspridningen av Covid-19, vilket gav tydligt men tillfälligt försäljningsbortfall och extrakostnader även för vår koncern. Rysslands invasion av Ukraina i februari har skapat en humanitär kris med många andra följdeffekter som utmaningar med materialförsörjning och ökade priser. Som helhet gav det en avvaktande marknadsutveckling på de flesta av våra marknader under kvartalet. I detta läge agerade vi offensivt och strategiskt för att säkra fortsatt försäljningstillväxt. Tack vare vår betydande inköpskraft byggde vi effektivt på våra lager för att säkra framtida tillgänglighet. Sammantaget lyckades vi öka nettoomsättningen med 5 procent till 3 155 (3 001) MSEK. Därmed når vi den högsta nivån hittills för ett första kvartal i Mekonomen Groups historia. Organiskt var försäljningen oförändrad för koncernen som helhet, men Inter-Team i Polen sticker ut positivt med en organisk tillväxt på hela 14 procent. Milt väder och effekter av covid-19 påverkade den organiska tillväxten i de nordiska länderna.
Fortsatt god lönsamhetsutveckling med hög bruttomarginal
Vi fortsatte öka lönsamheten trots högre kostnader för tillfälligt stigande sjukfrånvaro och ökande priser på transporter och energi. EBIT steg till 190 (186) MSEK och EBIT-marginalen till 6 (6) procent. Inga jämförelsestörande poster har rapporterats i kvartalet. Justerad EBIT uppgick till 225 (224) MSEK och justerad EBIT-marginal till 7 (7) procent. Glädjande är att bruttomarginalen steg till höga 46,1 (44,7) procent, mycket tack vare tidigare genomförda prisjusteringar och gynnsamma valutakursförändringar. Kostnadsökningar till följd av ett allmänt ökat inflationstryck hade en marginell påverkan. Som tidigare kommer vi att fortsätta följa omvärldsutvecklingen noga och vid behov agera för att säkra våra marginaler.
Stark finansiell ställning möjliggör fortsatt tillväxt och ökade marknadsandelar
Vår finansiella ställning är solid, vilket ger oss både handlingsfrihet och stark uthållighet. Nettoskulden uppgick till 2 588 (2 733) MSEK och nettoskuld/EBITDA exklusive effekter av IFRS 16 till 2,2 (2,3) gånger. Det ligger i den nedre delen av vårt målintervall. Kassaflödet från den löpande verksamheten var negativt under kvartalet, som en följd av vårt strategiska beslut att stärka lagerhållningen av attraktiva komponenter och reservdelar med omkring 127 MSEK i kvartalet och 381 MSEK sedan förra året. Vi ser stora möjligheter till ökad försäljning och större marknadsandelar framgent genom att ansvarsfullt investera i ökad tillgänglighet för våra kunder.
Ökad tillgänglighet för våra kunder
Vi vet att tillgänglighet är viktigt för våra kunder och därmed för vår framgång. Det handlar inte bara om att ha rätt saker på lager till rätt pris och på rätt plats. Efter kvartalets utgång förvärvade vi 20,5 procent av det svenska servicebolaget Omnicar Holding AB, som erbjuder mobil bilservice och digital försäljning av elbilar. Mobila verkstadstjänster är en snabbt växande trend som är uppskattad av både företag och privatpersoner. Erbjudandet finns idag i Danmark med planerad etablering även i Sverige och Norge. Samtidigt är högeffektiv logistik en av våra största styrkor. Vi fortsätter vår satsning på regionallager i Polen och ett nytt automatiserat centrallager i Danmark, i kombination med en fortsatt breddning av sortimentet för reservdelar till elbilar och tunga fordon.
Ett nytt namn när resan fortsätter
Det är nu 49 år sedan företaget grundades, vilket lade grunden för en företagsresa som i dag expanderat till en nordeuropeisk koncern med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Polen. I dag har Mekonomen Group många välkända varumärken, som täcker olika önskemål och behov. Framför allt är vi ledande inom inköp och logistik, och har en beprövad förmåga att utvinna synergier där vi skapar långsiktigt hållbar tillväxt och lönsamhet. Vår vision är att möjliggöra mobilitet – i dag och i framtiden. Denna framgångsrika resa kommer att fortsätta, och för att tydligare spegla koncernens breda verksamhet föreslår styrelsen ett justerat koncernnamn. Detta namn är Meko. Namnet Meko känns givetvis igen, och bygger vidare på traditionen från det välkända varumärket Mekonomen. Men namnet Meko visar samtidigt att koncernen är mer än ett enskilt, om än viktigt, varumärke. Mekonomen Group byter alltså namn till Meko om bolagsstämman bifaller förslaget. De andra varumärkena består, och resan går vidare – mot fortsatt ökad tillväxt och lönsamhet.
Pehr Oscarson
Vd och koncernchef
Denna information är sådan information som Mekonomen AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 11 maj 2022 klockan 07:30. Delårsrapporten publiceras på svenska och engelska.
Den svenska versionen utgör originalversion och har översatts till engelska.