Delårsrapport januari-mars 2022
JANUARI – MARS 2022
- Försäljningen ökade med 36 procent och uppgick till 5 173 MSEK (3 810).
- EBIT ökade med 10 procent till 775 MSEK (704).
- EBIT-marginalen uppgick till 15,0 procent (18,5).
- Resultat efter skatt ökade med 12 procent till 600 MSEK (534).
- Resultat per aktie ökade med 12 procent till 1,74 SEK (1,55).
- Det operativa kassaflödet uppgick till 103 MSEK (433).
Starkt resultat i en fortsatt utmanande omvärld
Trots stora utmaningar i leveranskedjan med brist på råvaror, transportproblem och ökade priser på såväl råmaterial som energikostnader levererade vi ett starkt kvartal. EBIT ökade med 23 procent jämfört med föregående kvartal och med 10 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Vi hade en stark försäljningstillväxt om 36 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år med bra försäljning i alla marknader samt alla produktområden. Amerika visade på speciellt stark utveckling. Inkluderat i den positiva försäljningstillväxten finns effekter av förvärv, positiva valutaeffekter samt ökade försäljningspriser.
Starkt genomförande av affärsmodellen med högt kundfokus kombinerat med vår förmåga att erbjuda snabba och stabila leveranser är grundläggande i den stora osäkerhet som råder just nu. Detta tillsammans med vår stora geografiska täckning med tillverkning nära kunderna ökar vår förmåga att ge dom service.