Delårsrapport januari - juni 2024
”När nu vi avslutat andra kvartalet 2024, ser vi både utmaningar och möjligheter i vår finansiella utveckling. Trots en nedgång i intäkter jämfört med samma period förra året, fortsätter våra strategiska initiativ och stabila operativa effektivitet att bygga en grund för framtida tillväxt.,” säger Vlad Suglobov, VD på G5 Entertainment. ”G5 Store är en ljuspunkt som fortsätter att växa i styrka. Intäkterna ökade med 42 procent jämfört med föregående år och med 9 procent sekventiellt från första kvartalet och utgjorde 15 procent av koncernens intäkter under kvartalet, upp från 9 procent förra året. Om vi tittar på vår spelportfölj minskade våra aktiva spel med 13 procent från föregående år, Harvest-spel med 27 procent och licensierade spel med 11 procent räknat i SEK. Från och med juni har vårt fokus legat på att öka takten i vidareutvecklingen av nya och befintliga livespel, detta för att snabbare gå igenom nya spelidéer i jakten på dem som har störst potential och för att snabbare utveckla våra befintliga spel mot bättre operativa mätvärden. I slutet av andra kvartalet hade vi tre spelidéer i förproduktions- och tidiga utvecklingsstadier, och fyra i olika stadier av testning inför mjuklansering. När vi fortsätter framåt förblir våra prioriteringar tydliga: att driva hållbar tillväxt, förbättra den operativa effektiviteten och leverera exceptionella spelupplevelser till vår globala publik. Vi är fast beslutna till att behålla vår starka balansräkning samt att vara lönsamma och kassaflödespositiva. Vi är övertygade om att våra strategiska initiativ kommer att ge resultat under de kommande kvartalen och stärka vår marknadsposition.”
April – juni 2024
- Intäkter för perioden var 287,9 (331,2) MSEK, en minskning med 13 procent jämfört med samma period 2023. Mätt i USD minskade omsättningen 14 procent.
- Bruttomarginalen ökade till 67,8 (67,4) procent då en större andel av intäkterna kommer från G5:s egen plattform för försäljning direkt till konsument.
- Rörelseresultatet för perioden var 21,8 (38,9) MSEK en minskning med 44%. Rörelseresultatet påverkades negativt av omvärderingar relaterade till valutaförändringar, primärt från förändringar av USD, redovisade i övriga intäkter och kostnader och uppgick till -3,4 (7,4) MSEK. Justerat för omvärderingarna skulle rörelsemarginalen varit 8,8 (9,5) procent.
- Resultat efter skatt uppgick till 23,5 (40,1) MSEK. Finansnettot påverkade resultatet positivt med 2,6 (6,4) MSEK.
- Resultat per aktie för perioden, före utspädning, var 3,02 (4,96) SEK.
- Kassaflödet uppgick till -43,3 (-31,8) MSEK, negativt påverkat av utdelningen som uppgick till 62,4 (64,5) MSEK.
- Genomsnittligt antal Monthly Active Users (MAU) uppgick till 4,7 miljoner, en minskning med 9 procent jämfört med samma period föregående år. Genomsnittligt antal Daily Active Users (DAU) var 1,4 miljoner, en minskning med 9 procent jämfört med samma period 2023. Antalet genomsnittliga Monthly Unique Payers (MUP) var 137,2 tusen, en minskning med 18 procent och genomsnittlig Monthly Average Gross Revenue Per Paying User (MAGRPPU) uppgick till 63,7 USD, en ökning med 3% jämfört med samma period föregående år.
Informationen är sådan som G5 Entertainment AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014) samt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-08-08 07:00 CET.