Delårsrapport januari-juni 2023
ChromoGenics satsar framåt med ökad marknadsbearbetning och fortsatt kostnadsfokus
Andra kvartalet 2023 ( april-juni)
- Nettoomsättningen uppgick till 3,8 (2,8) MSEK, en förbättring med 0,9 MSEK eller 32 % jämfört med motsvarande kvartal 2022.
- Rörelsens kostnader förbättrades med 3,7 % till -17,4 (-18,1) MSEK.
- EBITDA uppgick till -10,2 (-13,9) MSEK, en förbättring med 26 %.
- Kassaflödet före förändringar av rörelsekapitalet uppgick till -10,5 (-14,7) MSEK, en förbättring med 4,2 MSEK jämfört med det andra kvartalet 2022. Förbättringen är driven av ett förbättrat rörelseresultat under kvartalet.
- Periodens resultat uppgick till -11,9 (-15,6) MSEK, en förbättring med 3,7 MSEK eller 23 % jämfört med motsvarande period 2022.
- Resultat per aktie före utspädning uppgick till -0,07 (-0,9) SEK.
Väsentliga händelser under kvartalet
Den 17 maj meddelades att styrelsen i ChromoGenics beslutat att, villkorat av efterföljande godkännande av årsstämman i Bolaget den 21 juni 2023, att genomföra en nyemission av aktier och teckningsoptioner med företrädesrätt för Bolagets befintliga aktieägare. Teckningskursen har fastställts till 0,1 SEK per Unit, vilket motsvarar en teckningskurs om 0,1 SEK per aktie. Utfallet av emissionen publicerades den 14 juli.
Den 31 maj publicerar bolaget sin årsredovisning för 2022.
Delårsperioden 2023 (januari-juni)
- Nettoomsättningen under perioden minskade med ca 1,7 MSEK jämfört med motsvarande period föregående år. Det är främst minskad exportförsäljning om ca 6,4 MSEK, som dock till viss del kunnat kompenseras av ökad inhemsk försäljning.
- Totala rörelsekostnader har, trots hög inflation och negativ valutakursutveckling uppgått till -36,6 (-44,1) MSEK, en minskning med 7,8 MSEK och beror främst på ökad kostnadseffektivitet i form av lägre kostnader generellt, vilket bland annat gynnats av positiva effekter av egen tillverkning av sputtrad film.
- EBITDA uppgick till -21,5 ( -30) MSEK, en förbättring om 28 %.
- Kassaflödet uppgick till -26,7 MSEK jämfört med -36,1 MSEK jämfört med samma period 2022.
- Periodens resultat uppgår till -24,9 (-33,2) MSEK, en förbättring med 8,3 MSEK jämfört med motsvarande period 2022. Förbättringen beror främst på lägre kostnader.
- Resultat per aktie före utspädning uppgår till -0,1 SEK jämfört med -1,95 SEK föregående år.
Kommentar från VD
Oron i bygg- och fastighetsbranschen, framför allt i Sverige, har fortsatt under kvartalet vilket, i kombination med högre finansieringskostnader, har minskat antalet byggstarter. Sommaren har präglats av rekordtemperaturer och strömavbrott på flera håll i världen, inte minst i södra Europa. Konsekvenserna av klimatförändringarna har blivit en realitet för allt fler.
ChromoGenics har marknadens mest hållbara lösning som bidrar till sänkt elanvändning, minskade CO2 utsläpp och inte minst lägre topplaster då det är som varmast. Att minska topplaster för att säkerställa elnätets funktion kommer öka i vikt, inte minst i södra Europa och delar av USA och vi kan bidra med konkreta och mätbara lösningar.
Fokus på försäljning
Vi har under kvartalet haft en fortsatt hög aktivitet inom försäljning och marknad. Vi har mottagit ett flertal mindre ordrar från nya marknader, Förenade Arabemiraten, Nederländerna, Tyskland, Frankrike och Grekland. Det är visserligen mindre projekt men viktiga steg som lovar gott inför framtiden då de kommer från nya samarbetspartners som visar förtroende för oss genom att använda vår teknologi.
Nya samarbeten har inletts med Thomsa Glass i Benelux samt Future Glass i Förenade Arabemiraten. Vi har även fått en första mindre beställning från den tyska fönstertillverkaren Enersign som är specialiserad på premiumfönster för hållbara fastigheter och passivhus med försäljning i Europa och Nordamerika. Detta är intressanta segment för oss.
Vi är involverade i allt fler större projekt både i Sverige och utomlands. Vi ser inte att vi förlorar projekt men beslutsprocessen drar ut på tiden, vilket påverkat vår orderingång negativt.
Vi tror inte det i nuläget är rätt väg för oss att öka försäljningen genom att växa den egna försäljningsorganisationen. Vi har en god aktivitet i Sverige och Norge med egna säljare. Internationellt tror vi fortsatt att rätt väg för oss är att samarbeta med kompetenta bolag i glasbranschen och dra nytta av deras regionala nätverk, förtroende och kundrelationer.
Vi ser en positiv utveckling på flera marknader med god tillväxt av förfrågningar. Det har dock tagit längre än vi önskat att konvertera till bokade ordrar.
Vi förbereder nu en digital marknadskampanj med målsättningen att driva på försäljningen och öka kännedomen om ConverLight på utvalda marknader i Europa. Lansering kommer ske under hösten.
Stabilitet och kostnadskontroll
Vi har sedan i mars haft en tillförlitlig och robust produktion och upplever att vi har kommit till rätta med många av de utmaningar vi brottats med tidigare. Vi har tillverkat dynamiskt glas till två särskilda boenden i Sverige, ett segment vi vill växa på. Vi har även producerat ett antal mindre projekt till Tyskland, Nederländerna, Abu Dhabi och Frankrike. Råmaterialkostnaden i förhållande till nettoförsäljningen, justerat för lagerförändring, fortsätter att förbättras.
Trots hög inflation har vi sänkt våra fasta kostnader något. Vi har även lyckats stabilisera produktionen utan att göra ytterligare investeringar. Vi ser idag att vår maskinpark har potential att leverera en mycket god lönsamhet för bolaget utan ytterligare investeringar alltefter som försäljningen ökar.
Både resultat och kassaflöde har förbättrats med runt 4 MSEK i kvartalet, trots relativt svag försäljning.
Vi genomförde under kvartalet en företrädesemission för att möjliggöra fortsatt marknadsexpansion. Vi är stolta och tacksamma för det förtroende våra aktieägare visar oss, inte minst det faktum att nästan alla större ägare deltog i emissionen.
Vi har därmed ett gott utgångsläge att växa och förbättra resultatet: Stabilitet i produktionen samt en eftertraktad produkt som är rätt i tiden och ISO-testad. Nu är det fullt fokus på att konvertera kundintresse till bokade ordrar och därmed växa mot lönsamhet och positivt kassaflöde.
Fredrik Fränding, VD
Uppsala 25/8 2023
Denna rapport finns att ladda ner på https://chromogenics.com/sv/finansiella-rapporter/
För mer information, kontakta
Fredrik Fränding, VD: +46 72 249 24 62
Anne-Marie Gullman, CFO & Head of Investor Relations: +46 76 136 01 15
Denna information är sådan som ChromoGenics AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 augusti 2023 kl. 08:30 CET.