Delårsrapport januari-juni 2021
Nedan presenteras en sammanfattning av rapporten. Delårsrapporten finns tillgänglig på hemsidan www.codemill.se och som bifogad fil.
(Siffror inom parentes avser samma period föregående år)
- Nettoomsättningen för perioden uppgick till 8 487 KSEK (7 823).
- Koncernens resultat före räntenetto och skatt (EBIT) för perioden uppgick till -7 085 KSEK (-2 784).
- Resultat per aktie uppgick till -0,61 SEK (-0,30 SEK).
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -1 207 KSEK (201).
- Soliditeten uppgick till 68,7 procent (44,2).
Väsentliga händelser under perioden april-juni 2021
- Vid årsstämman 5 maj valdes Henrik Wenckert till styrelsens ordförande, Michaela Gertz till styrelseledamot samt omval av Serge Lachapelle och Johanna Björklund som styrelseledamöter.
- Codemill noterades på Nasdaq First North den 18 juni 2021 och genomförde i samband med det en emission som tecknades till 211%.
- Codemill förvärvade den 16 juni samtliga aktier i Cantemo AB. Genom Codemills förvärv av Cantemo i juni, ser vi möjligheter till korsvis försäljning av produkter och lösningar till respektive bolags kundbas, vilket på sikt bedöms öka intäkterna.
- Codemill har ingått ett avtal med ett FAANG-bolag baserat i Cupertino Kalifornien för produkten Accurate Player med ett initialt ordervärde på 15 000 USD per år.
- För att stärka och utveckla bolagets säljorganisation har Codemill anställt en försäljningschef med ansvar för fortsatt global- och organisk tillväxt.
- Flera strategiska affärer har genomförts under kvartalet, bland annat med ett av FAANG-bolagen. Vi ser positivt på ökat intresse och förfrågningar från broadcasters, TV bolag och Media studios, där vi bla tagit en affär med TV 2 Denmark.
Väsentliga händelser efter periodens slut
- Ytterligare förstärkningar har skett i säljorganisationen i USA för att möta den ökade efterfrågan.
- Stabiliseringsåtgärder har utförts i Codemills aktie.
- Erik Penser Bank har anlitats som likviditetsgarant för bolagets aktie.
VD Rickard Lönneborg kommenterar kvartalet:
Årets andra kvartal har för oss handlat om att öka tempot, skala upp och expandera. Vi genomförde en kraftigt övertecknad emission, följt av notering på Nasdaq First North den sextonde juni. Det var en viktig milstolpe för oss som bolag, våra aktieägare samt våra medarbetare. Vi gläds åt att vi nu finns på börsen som kan möjliggöra vår fortsatta expansion.
Bland de nya affärerna under kvartalet kunde vi glädjande lägga till ytterligare ett FAANG-bolag, dvs ett av världens största bolag, baserat i Kalifornien, som ny användare av vår produkt Accurate Player. Det innebär att tre av de fem FAANG-bolagen nu är kunder hos oss. Den första affären med denna kund är inte så stor för oss i dagsläget, men vi hoppas såklart att det bara är början på en lång och växande kundrelation. Förutom det har även välkända Madison Square Garden valt Cantemo Portal för att hantera live-inspelningar i den splitternya MSG Sphere i Las Vegas, världens största sfäriska arena under uppbyggnad.
I samband med noteringen förvärvade vi även 100% av aktierna i Cantemo AB. Cantemo har, tillsammans med sina kompetenta och proffsiga medarbetare, en produkt - Cantemo Portal, som vi känner väl och har samarbetat kring under ett flertal år. Produkten kompletterar Codemills produktportfölj Accurate.Video med ett välutvecklat mediahanteringssystem (MAM) som ger möjligheter till synergier och korsförsäljning. Nyheten om förvärvet togs emot positivt hos både personal, kunder och partners.
Våra kunder finns inom både streaming, tv och filmproducerande bolag, där vi sett både positiva och negativa effekter av världsläget. Filminspelningarna minskade kraftigt under föregående år på grund av pandemin men nu börjar filmindustrin öppna igen. Biograferna tappade en stor del av besökarna under 2020, men även där ses en viss återhämtning under första halvåret 2021. Streamingtjänsterna har istället ökat kraftigt. Där kämpar de stora drakarna om prenumeranter genom att erbjuda bäst och mest innehåll, och att skräddarsy sökningar för att konsumenterna enklare ska hitta precis de serier och filmer som är mest intressanta. Detta kräver att allt innehåll kompletteras med metadata och information, vilket är en del av vad av våra produkter bidrar med.
Vi har nu också skruvat upp tempot i försäljningen, genom att bygga upp ett större säljteam med fler nationaliteter, både i Sverige, UK och USA (Los Angeles) och ökat vår marknadsföring med hjälp av branschexperter.
Våra kunder och användare, främst personal hos större mediabolag, behöver kunna arbeta både hemifrån men också utspritt över världen. Där är moln en del av lösningen. För oss innebär det att vi ökar tempot i produktinvesteringar för att möta kundbehoven kring Pro Video apps in the cloud – professionella videoverktyg för moln. Under kvartalet har vi haft stort fokus på att investera i och utveckla våra kommande produkter Edit och Review, men också förbättra Accurate Player SDK som redan idag används av flertalet av våra kunder.
En spännande nyhet i branschen är att Adobe köper Frame.io, en konkurrent till vår produkt Review, för $1,28B vilket visar på intresset av denna typ av produkt.
Summa summarum ett riktigt händelserikt kvartal där vi börsnoterat Codemill, förvärvat bolaget Cantemo AB samt gjort satsningar på produktutveckling, marknadsföring och flera viktiga rekryteringar till vår säljorganisation. Jag ser fram emot en spännande höst tillsammans med kunder, kollegor och aktieägare!