Delårsrapport första kvartalet 2024
Första kvartalet i sammandrag
- Nettoomsättning förändras med -6,7 % till 40,6 (43,6) MSEK
- Organisk tillväxt var -6,7 % (6,5 %)
- Bruttomarginal uppgick till 39,3 % (39,3 %)
- EBITDA uppgick till -1,2 (0,9) MSEK motsvarande en EBITDA-marginal på -3,0 % (2,0 %)
- Resultat per aktie uppgick till -0,29 SEK (-0,08 SEK)
VD kommenterar kvartalet
När vi summerar Q1 så kan vi börja med att konstatera att kvartalet är årets säsongsmässigt minsta, och också det mest oförutsägbara. Med det sagt så ska jag redogöra för vad som ligger bakom de siffror som rapporteras.
Kvartalet började med vår största operativa förändring på flera år då vi flyttade in i vår nya och dubbelt så stora logistiklokal och dessutom äntligen slog ihop Team Söder och Team Fishline, både digitalt och personellt. Inför flytten valde vi att dra ner lagernivåer, annonserade längre leveranstider på sajten och drog parallellt ner rejält på våra annonsköp då vi ville undvika att köpa dyr och svårkonverterad trafik. Starten på året var således en operationell succé, men försäljnings- och resultatmässigt väldigt svagt bland annat till följd av detta.
Vi avslutar kvartalet på en helt annan not där vi per omgående sett tydliga synergier, både intäktsmässigt och kulturellt, och uppnått en helt annan effektivitet i vår logistik. Med viss försiktighet kan vi även konstatera att den svenska marknaden under mars månad äntligen börjat visa tecken på att vända upp, efter en lång period av riktigt svag utveckling.
Något vi inte alls är nöjda med under kvartalet är utvecklingen på våra internationella marknader där tillväxten vänder ned till ensiffriga tal. Detta ska dock ses i ljuset av det faktum att vi, som tidigare kommunicerats, laborerar kraftigt med vår köpta trafik. Under kvartalet har vi valt att göra ett byte av partner på området.
Summerat så har vi nu äntligen plattformen på plats för att fullt ut kunna fokusera på tillväxt och affärsutveckling. En sådan här flytt är ett projekt som pågår länge och tar enormt mycket energi för ett e-handelsbolag i Söder Sportfiskes storlek, och det stjäl ofrånkomligen fokus. Nu är vi igenom detta och energin i bolaget är större än på mycket länge.
Jag ser även detta som ett utmärkt tillfälle att låta en ny kraft ta över på Vd-posten, och jag blickar tillbaka på de snart 2,5 år som gått sedan förvärvet av Fishline med enorm glädje. Jag kommer även finnas kvar och leda bolaget under rekryteringsprocessen som kommer drivas av bolagets grundare och, till stämman föreslagna, nya styrelseordförande Henrik Sandahl.
Nu ser vi fram emot ett kvartal fyllt av fiske och nya äventyr.
Jonas Franzén, VD Söder Sportfiske