DELÅRSRAPPORT FÖR PERIODEN JAN-MAR 2023
Jämförelser i rapporten har, om inte annat angetts, skett mot närmast motsvarande period år 2022. Safe at Sea AB:s räkenskapsår är 1 januari – 31 december.
Delårsperioden (jan-MAR) 2023
- Nettoomsättningen uppgick till 3 966 tkr (862 tkr)
- Resultat efter finansiella poster uppgick till 229 tkr (-1 432 tkr)
- Resultat per aktie uppgick till 0,008 kr (-0,075 kr)
- Soliditet 63,4% (57,9%)
- Kassalikviditet 156,1% (126,4%)
FÖRSTA kvartalet (JAN-MAR) 2023
- Nettoomsättningen uppgick till 3 966 tkr (862 tkr)
- Resultat efter finansiella poster uppgick till 229 tkr (-1 432 tkr)
- Resultat per aktie uppgick till 0,008 kr (-0,075 kr)
- Soliditet 63,4% (57,9%)
- Kassalikviditet 156,1% (126,4%)
Safe at Sea AB tillverkar, utvecklar och säljer lätta, flexibla och kostnadseffektiva sjösäkerhetssystem. Dessa system bidrar till att rädda liv och effektivisera maritim SAR-verksamhet (Search and Rescue) och är förmodligen de effektivaste systemen i världen för att rädda nödställda personer ur vattnet. Systemen innefattar utrustning, utvecklade arbetsmetoder och där tillhörande utbildning. Basen i Safe at Seas utbud är RescueRunner, SafeRunner, FireRunner, SeaRanger, GuardRunner X och ElEcoDrive. Bolaget har sitt säte i Göteborg och listades på AktieTorget den 10 januari 2008.
VD:s kommentar
I perioden har vi planenligt arbetat med vår orderbok och kunnat följa vår prognostisering för kvartalet. Parallellt med resultatavräkningen har vi kunnat fylla på vår orderbok med affärer som kommer generera ett bra resultat vid kommande produktion. Årets inledande orderingång var något lägre, vilket var väntat då vi historiskt vet att de inledande månadernas orderingång är lägre då flera offerter omsätts till ordrar sent under fjärde kvartalet. Dessa skapar orderbok för det nya året. Vi ser en successiv ökning av offerstocken och vår ambition är att fortsätta skapa en stark orderingång kommande period för hela vår produktportfölj. Andra kvartalet har börjat bra med försäljning av två helt nya plattformar: en (1) E-SafeRunner till Redningsselskapet Norge och en (1) SeaRanger X till vår nya distributör Equipnor AB.
För det första kvartalet presterar vi ett positivt resultat på 229 tkr (-1 432 tkr). Det positiva resultatet är en effekt av att vi arbetar med en orderbok och kontinuerlig produktion. Vi har också lyckats väl med försäljning av utrustning och reservdelar som också bidrar till det goda resultatet. I takt med att fler och olika båtsystem finns på marknaden och används, så ser vi att även intäkterna från reservdelar och reparationer stärks. Under kvartalet har vi investerat tid i upplärning av ny produktionspersonal, en god investering som i kommande perioder kommer öka vår produktivitet.
Under hösten 2022 och under första kvartalet har vi sett ett ökat intresse för våra militära konfigurationer och vi bedömer att både vår GuardRunner X och nya SeaRanger X är intressanta och konkurrenskraftiga inom ”law enforcement-segmentet”. Vi ser därför fram emot samarbetet med Equipnor AB som kommer driva försäljningen av våra produkter inom detta segment på ett antal olika marknader. SeaRanger X erbjuder inom detta segment en ny revolutionerande plattform. Det har sedan tidigare funnits konfigurerade båtsystem likt GuardRunner X, men inget båtsystem som kan erbjuda den flexibilitet, lastförmåga och manövrerbarhet som SeaRanger X gör.
Utsikterna för våra strategiska projekt ser lovande ut, och även om det kan uppfattas som att projekten tar tid så tar vi viktiga steg framåt. I SOLAS-projektet har vi under första kvartalet tagit stora kliv framåt och etablerat samarbete med nyckelpartners. Vi gör allt vi kan för att bibehålla tempo i processerna och tillser att vi hela tiden levererar för att minimera ledtiderna hos våra partners som är stora globala aktörer.
När det gäller ElEcoDrive så kommer vi i takt med att produktionsversionen är klar i mindre skala fortsätta vidareutvecklingen av ElEcoRunnerns PoC-enhet. ElEcoDrive betraktas nu som en färdig produkt i vår produktportfölj. Försäljningen av E-SafeRunner visar att vi tagit ett stort kliv i vår uttalade ambition; att ta en marknadsledande position på marknaden för elektriska och fossilfria drivlinor för små, lätta och flexibla båtsystem
Vi ser goda förutsättningar för att fortsätta vår inledande utveckling med ökade försäljningsvolymer och att vår produktportfölj ska fortsätta att övertyga räddningstjänster, sjöräddare, militärer, poliser och organisationer runt om i världen. Jag ser med tillförsikt fram emot ett intressant 2023.
Henrik Hartman, CEO
Denna information är sådan som Safe at Sea är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-04-28 07:55 CET.