DELÅRSRAPPORT FÖR PERIODEN APR-JUN 2023
Jämförelser i rapporten har, om inte annat angetts, skett mot närmast motsvarande period år 2022. Safe at Sea AB:s räkenskapsår är 1 januari – 31 december.
Delårsperioden (jan-Juni) 2023
- Nettoomsättningen uppgick till 8 066 tkr (3 529tkr)
- Resultat efter finansiella poster uppgick till 777 tkr (-2 652 tkr)
- Resultat per aktie uppgick till 0,028 kr (-0,138 kr)
- Soliditet 66,3% (65,6%)
- Kassalikviditet 145,9% (134,3%)
Andra kvartalet (April-Juni) 2023
- Nettoomsättningen uppgick till 4 101 tkr (2 654 tkr)
- Resultat efter finansiella poster uppgick till 549 tkr (-1 233 tkr)
- Resultat per aktie uppgick till 0,020 kr (-0,064 kr)
- Soliditet 66,3% (65,6%)
- Kassalikviditet 145,9% (134,3%)
Safe at Sea AB tillverkar, utvecklar och säljer lätta, flexibla och kostnadseffektiva sjösäkerhetssystem. Dessa system bidrar till att rädda liv och effektivisera maritim SAR-verksamhet (Search and Rescue) och är förmodligen de effektivaste systemen i världen för att rädda nödställda personer ur vattnet. Systemen innefattar utrustning, utvecklade arbetsmetoder och där tillhörande utbildning. Basen i Safe at Seas utbud är RescueRunner, SafeRunner, FireRunner, SeaRanger, GuardRunner X och ElEcoDrive. Bolaget har sitt säte i Göteborg och listades på AktieTorget den 10 januari 2008.
VD:s kommentar
För det andra kvartalet presterar vi ett resultat på 549 tkr (-1 233 tkr), vilket generar ett ackumulerat halvårsresultat om 777 tkr (-2 652 tkr). Vi kan konstatera att vi i hög grad följer vår plan och vi ser att det hårda arbete som lagts ner nu ger resultat. Vi har i perioden kunnat kombinera den löpande produktionen med försäljning av utrustning och reservdelar, vilket också bidrar till resultatet. Under föregående kvartal investerade vi tid i upplärning av ny produktionspersonal, något som i andra kvartalet har ökat vår produktivitet. Vi kan konstatera att vi med fjärde kvartalet 2022 inräknat nu har tre positiva kvartal bakom oss.
I våra strategiska projekt gör vi allt vi kan för att bibehålla tempo i processerna och vi tillser att vi hela tiden levererar för att minimera ledtiderna hos våra partners. I vårt SOLAS-projekt inväntar vi information som krävs för att ta oss vidare i processen. Då våra partners är stora globala aktörer så tenderar flertalet av våra frågor och diskussionspunkter som genererar interna processer att ta längre tid jämfört med vad det tar inom en mindre organisation som Safe at Sea.
Försäljningen av E-SafeRunner till Redningsselskapet har rönt ett stort intresse och vi har noterat en avsevärd ökning av förfrågningar om våra produkter med elektrisk drivlina. Inte minst sändes det tydliga signaler i början av juli när vi skrev en avsiktsförklaring med Sjöräddningssällskapet för att påbörja omställningen med elektrifiering av deras RescueRunner-flotta. Extra roligt är det att vi också blir kontaktade av nya kunder som berättar att de följt vår utveckling och nu önskar information för att själva internt kunna gå vidare med en anskaffningsprocess. Det intresse som visas och den avsiktsförklaring vi signerat är tydliga indikatorer på att vi närmar oss vår ambition; att ta en marknadsledande position på marknaden för elektriska och fossilfria drivlinor för små, lätta och flexibla båtsystem
I perioden har vi fortsatt med vårt metodiska marknadsarbete men orderingången har inte levt upp till våra förväntningar. Vi har en intressant offertstock men vi har upplevt en avvaktan till följd av inflationens påverkan som har förskjutit beslut hos flera kunder. Ett fokuserat arbete för att stärka orderingången pågår och vi ser att nuvarande svaga svenska krona är mycket fördelaktig för våra exportmarknader med växelkurs mot SEK. Vi sätter till detta även en stark tro till vårt nyligen lanserade SeaRanger X-system där vi ser möjliga affärer under tredje och fjärde kvartalet. I samband med introduktionen av SeaRanger X på High Speed Boat Operations Forum i juni togs kontakt med flera kunder där SeaRanger X-plattformen är väl anpassad utefter deras behovsbild.
Efter tre positiva kvartal är vi alla medvetna om vad som krävs av oss för att nå vårt uppsatta mål att skapa en stabil ekonomisk plattform. Vi ser under kommande halvår flera troliga affärer i kombination med ett antal upphandlingar, vilket fortsatt gör 2023 till ett intressant år sett till bolagets historia.
Henrik Hartman, CEO
Denna information är sådan som Safe at Sea är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-07-19 08:05 CET.