Delårsrapport för perioden 1 juli 2023 till 30 september 2023
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Pressmeddelande

Delårsrapport för perioden 1 juli 2023 till 30 september 2023

den 27 november 2023 kl. 08:00

edyoutec AB (”edyoutec” eller ”Bolaget”) publicerar delårsrapport för perioden 1 juli 2023 till 30 september 2023.

Perioden i sammandrag

Tredje kvartalet 2023-07-01 – 2023-09-30 (Koncern)

  • Nettoomsättning 3 979 TSEK.
  • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) -410 TSEK.
  • Resultat efter finansiella poster -3 575 TSEK.
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till -0,11 SEK och efter utspädning -0,09 SEK.
  • Periodens investeringar uppgick till -6 093 TSEK.
  • Periodens kassaflöde uppgick till 2 995 TSEK.

Nio månader 2023-01-01 – 2023-09-30 (Koncern)

  • Nettoomsättning 16 636 TSEK.
  • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) -4 739 TSEK.
  • Resultat efter finansiella poster -14 473 TSEK.
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till -0,44 SEK och efter utspädning -0,35 SEK.
  • Periodens investeringar uppgick till -10 552 TSEK.
  • Periodens kassaflöde uppgick till 76 TSEK.

 

VD HAR ORDET

Den 23 november 2023 verkställdes namnbytet till edyoutec AB på Spotlight Stock Market och vår aktie handlas nu under namnet edyoutec AB med kortnamnet EDYOU. Det nya namnet reflekterar bolagets nya strategiska inriktning med ett tydligare fokus på edtech. Edtech är en spännande marknad som vi sedan tidigare har starkt förankrad i vårt tyska dotterbolag Wegesrand. Under hösten har vi arbetat hårt med att föra ut budskapet om vår nya strategi och belyst möjligheterna som finns inom Edtech-segmentet. Vi har bland annat fått hjälp av Rovio-ikonen Peter ”Mighty eagle” Vesterbacka. För er som inte redan har tittat på intervjun med Peter Vesterbacka tycker jag att ni ska passa på att göra det. Nedan finner ni en länk till intervjun.

”Vi har formellt genomfört namnbytet till edyoutec”

Våra tyska dotterbolag har under hösten fått en rad nya spännande uppdrag. Ett av de stora uppdragen går under arbetsnamnet ”TheaDiPolis” med ett ordervärde om cirka 3,4 miljoner SEK. Ytterligare en order värd att lyfta fram är ”Isle of Economy”, i detta fall erhöll vi en order om cirka 1,2 miljoner SEK av Joachim Herz Foundation för att genomföra ytterligare en etapp i projektet. Givetvis får våra dotterbolag löpande in andra ordrar som är både mindre och större.

Vi har under 2023 fortlöpande tittat på hur vi går från att vara ett ”Service providerbolag” till att skapa licenser som genererar löpande intäkter månatligen och under en längre tid. Genom Rail Experience och AppLeMat tar vi steget in i en intäktskategori där licenser utgör en allt större del. Först ut är Rail Experience som beräknas vara sjösatt under januari 2024. Förhoppningsvis kan vi även rulla ut AppLeMat kort därefter. Denna övergång medför visserligen en del övergångskostnader, men på längre sikt kommer denna affärsmodell vara betydligt lönsammare än engångsförsäljning.

Intäktsmodellen för plattformen Rail Experience är en månatlig licens per användare. Vårt mål för 2024 är att minst 600 elever ska använda plattformen och att utbildningsanordnaren ska betala en månatlig licensavgift på 49,90 EUR per elev. Målet för 2025 är 1200 elever och för 2026 1800 elever. Vi tittar även på hur vi ska kunna bredda den geografiska användningen av plattformen till framför allt andra tysktalande länder.

AppLeMat plattformen är ett pedagogiskt verktyg (Android & iOS) för barn med dyskalkyli (svårigheter att ta till sig siffror). Plattformen är utvecklad tillsammans med Meister Cody GmbH och kommer att levereras till skolor under Q1 2024. Priset för den månatliga licensen är under diskussion. Marknaden för AppLeMat är stor; i Tyskland finns det cirka 4500 skolor för årskurs 1–3.

Tank Operations är en av våra egenutvecklade titlar där en publishing deal redan säkrats. Lanseringsdatum på STEAM är beräknat till den 15 januari 2024. Vår publisher 2tainment, som sköter hela marknadsföringen av spelet, arbetar med förväntade intäktsprognoser och benchmarks mot liknande speltitlar.

”Att allt fler publishingbolag söker kontakt med oss vittnar om att vi är på rätt väg”

King Royale har erhållit en rad viktiga funktioner sedan senaste lägesuppdateringen. Varje ny funktion som spelet fått har bidragit till förstärkta KPI:er (Key Performance Indicators), vi rör oss stadigt mot att nå den viktiga KPI:n ”retention day 7”. Med hjälp av ”Gacha”-systemet, ny navigering inne i spelet samt ökad storytelling har vi sakta men säkert närmat oss de nödvändiga 8,5–9% som behövs.  I skrivande stund håller vi på att implementera ytterligare funktioner som är nödvändiga för att nå vår målbild, varje ny funktion tar oss ett steg närmare. Att allt fler publishingbolag söker kontakt med oss vittnar om att vi är på rätt väg. När King Royale hittat ett hem kommer vi att skifta fokus till Cricket Manager. I dagsläget har vi endast ett specialistteam och teamet kan endast ta sig an ett mobilspel i taget. Utvecklingen av Cricket Manager får stå tillbaka och vänta på att slutföras när vi väl landat med King Royale. Cricket Manager har en del utveckling kvar innan det kan sjösättas fullt ut till de delar av världen med störst cricketintresse. I ett första steg vill vi utveckla en offline version av Cricket Manager.

Arbetet med kostnadsbesparingar har gett ett tydligt positivt utfall i räkenskaperna för Q3. Rörelsekostnaderna kom in på en något högre nivå än förväntat under Q3 med anledning av de investeringar som togs i King Royale och Tank Operations som en effekt av kampanjrelaterade marknadsaktiviteter i anslutning till testlanseringar. De ökade kostnaderna beror främst på att vi har ökat tempot på utvecklingen för att nå viktiga KPI:er i King Royale. Vi investerade även 2,1 Mkr i Tank Operations i syfte att möta den tyska statens krav att de bidrag som allokeras till utvecklingsprojekt ska mötas upp med en motsvarande investering från bolaget som erhåller det ekonomiska stödet.

Vi har ett marknadsföringsbelopp att fördela på marknadsföring via Aggregate Media som redan är betalt men där kostnaderna räknas av vartefter aktiviteterna verkställs. Tillsammans hade dessa en påverkan om ca 3 Mkr i det tredje kvartalets rörelsekostnader för koncernen. Det ska också nämnas att utvecklingskostnaderna för King Royale minskar stadigt då vi befinner oss i ett läge där spelet kan presenteras för ett publishingbolag.

”Ytterligare ett kvartal med ett positivt EBITDA i vår tyska verksamhet”

Tyskland fortsätter hålla god takt i försäljningen. Omsättningen i det tredje kvartalet var något lägre än de två föregåendekvartalen och har göra med att två större projekt som skulle ha fakturerats i Q3 blev förskjutna fram i tiden och förväntas landa i Q4 istället. Det är annars glädjande att kunna uppvisa ytterligare ett kvartal med ett positivt EBITDA i vår tyska verksamhet om ca 712 TSEK. Koncernens EBITDA om -410 TSEK har på samma gång kommit in bättre jämfört med Q2 EBITDA som låg på -1 904. Det är resultatet av de besparingar som vi genomfört i alla led, i synnerhet i den svenska verksamheten som därmed kunnat uppvisa ett nettoresultat om -1 489 TSEK, att jämföra med Q2 nettoresultat om -2 809 TSEK. Vi ska också nämna att samtliga kostnadsbesparingar ännu inte har haft fullt genomslag, varför vi förväntar oss en ännu bättre effekt under Q4.

Arbetet med kostnadseffektiviseringar pågår löpande och har pågått under hela 2023. Fusionen av våra tyska dotterbolag kommer att genomföras i etapper. Initialt kommer tre bolag att bli ett. I dagsläget kan vi inte fusionera alla bolag samtidigt då flera bolag sitter med uppdrag som kräver dess juridiska existens under uppdragstidens genomförande.

Vi tittar kontinuerligt på hur vi kan expandera organiskt och genom förvärv. Vi räknar med att inom kort kunna presentera en potentiell förvärvskandidat. Snart planerar vi även att släppa vår nya hemsida, detta kommer vi att gå ut med särskild information om.

Slutligen vill jag meddela att vi är i slutfasen med att amortera hälften och refinansiera resten av vårt lån om 8 MSEK som förfaller till betalning nu i månadsskiftet. Vi räknar med att kunna offentliggöra detta strax efter utgivandet av denna delårsrapport. 


Länkar:

-          Intervju Peter Vesterbacka: https://youtu.be/YoTILpW3VNs

 

Eric De Basso, VD
edyoutec AB


För ytterligare information, vänligen kontakta:
Eric de Basso, VD, edyoutec AB
E-post: [email protected]
Telefon: +46 70 780 52 00

Denna information är sådan information som edyoutec AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2023-11-27, kl. 08:00.


Om edyoutec
edyoutec AB är ett svenskt företag inom spel och digital utbildning som består av två vertikaler, EdTech och spel. Inom vertikalen EdTech fokuserar bolaget på att utveckla produkter inom genrer som spelbaserat lärande och Serious Games, det är inom dessa områden som edyoutec har identifierat de största synergierna mellan bolagets två vertikaler. Inom vertikalen Games bygger affärsidén på att utveckla och distribuera free-to-play-spel ("F2P") inom mobilspel för Android och iOS.

För mer information, se edyotecs webbplats www.edyoutec.com.

Bifogade filer

PM Delårsrapport för perioden 1 juli 2023 till 30 september 2023https://mb.cision.com/Public/20666/3882896/8378c8c37e1ab78a.pdf

Nyheter om Edyoutec

Läses av andra just nu

Om aktien Edyoutec

Senaste nytt