Delårsrapport för januari - september 2022 - Börskollen
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Pressmeddelande

Delårsrapport för januari - september 2022

ARR PASSERAR 150 MSEK. LYCKAD ETABLERING AV B2C-AFFÄR FÖR SUMDOG I UK

1 JULI – 30 SEPTEMBER 2022
• Årliga återkommande intäkter (ARR) uppgick till 152,0 (81,0), motsvarande en ökning med 88 procent, varav 34 procent avser organisk tillväxt och 54 procent förvärvad tillväxt.
• Nettoomsättningen uppgick till 33 118 (17 520) TSEK, motsvarande en ökning med 89 procent, varav 30 procent avser organisk tillväxt och 59 procent förvärvad tillväxt.
• EBITA uppgick till -21 428 (-17 915) TSEK.
• Periodens resultat före skatt uppgick till -28 225 (-18 004) TSEK.
• Periodens resultat efter skatt uppgick till -26 795 (-18 004) TSEK.
• Resultat per aktie uppgick till -1,52 (-1,48) SEK, före och efter utspädning.
• Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -7 441 (-11 760) TSEK.
• Likvida medel vid periodens utgång uppgick till 120 129 (30 209) TSEK.

1 JANUARI – 30 SEPTEMBER 2022
• Årliga återkommande intäkter (ARR) uppgick till 152,0 (81,0), motsvarande en ökning med 88 procent, varav 34 procent avser organisk tillväxt och 54 procent förvärvad tillväxt.
• Nettoomsättningen uppgick till 88 876 (44 028) TSEK, motsvarande en ökning med 102 procent, varav 45 procent avser organisk tillväxt och 57 procent förvärvad tillväxt.
• EBITA uppgick till -55 992 (-40 411) TSEK. Jämförelsestörande poster påverkade resultatet med 1 732 TSEK vilket avsåg transaktionskostnader i samband med förvärvet av Sumdog Ltd under februari 2022.
• Periodens resultat före skatt uppgick till -72 897 (-40 642) TSEK.
• Periodens resultat efter skatt uppgick till -69 814 (-40 642) TSEK.
• Resultat per aktie uppgick till -3,95 (-3,34) SEK, före och efter utspädning.
• Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -53 890 (-33 560) TSEK.
• Likvida medel vid periodens utgång uppgick till 120 129 (30 209) TSEK.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER TREDJE KVARTALET 2022
• I juli signerades samarbetsavtal med Egmont Story House avseende innehåll kopplat till Bamse. Genom avtalet kommer Albert via sin plattform för de yngsta barnen ”Jaramba” kunna förmedla innehåll med Bamse till ålderskategorin 2-5 år.
• I september tecknades licensavtal med Hatten förlag och Babblarna. Genom avtalet kommer Albert via sin plattform för de yngsta barnen ”Jaramba” kunna erbjuda språkutvecklande böcker, filmer, musik, spel och pyssel från Hatten Förlag till åldersgruppen 1-5 år.

GRUNDARNA HAR ORDET
Vi lämnar ett händelserikt kvartal bakom oss inte minst ur ett makroekonomiskt perspektiv. Inflation, stigande räntor och skenande energipriser har resulterat i en allt större oro för hushållsekonomierna. Ur ett Albertperspektiv har det därför varit viktigare än någonsin att frekvent och noga analysera köp- och användningsbeteenden under sommarmånaderna för att säkerställa avkastningen inom våra investeringar i tillväxt.

Vi ser med stolthet tillbaka på årets tredje kvartal där vi lyckas leverera en effektiv sommarkampanj inom affärsområdet B2C som resulterat i tillväxt i våra årligt återkommande intäkter (ARR) med en avkastning som legat innanför de ramar vi känt oss trygga inom att investera inom. I jämförelse med föregående kvartal (Q2) har vi sett sjunkande kundanskaffningskostnader och höga konverteringsgrader och en solid nykundsanskaffning på alla våra marknader vilket sammantaget stärker vår tro att kvalitativa utbildningstjänster för barn har fortsatt hög efterfrågan bland familjehushåll. Synergierna på koncernnivå mellan de förvärvade verksamheterna börjar nu realiseras och bär frukt i den operativa verksamheten, inte minst genom lanseringen av ett bredare konsumenterbjudande för Sumdog på den brittiska marknaden som under det tredje kvartalet har varit en av våra absolut viktigaste marknader.

Vidare har vårt affärsområde B2B haft ett kvartal bakom sig med många kunder som förnyat sina avtal samt en nykundsverksamhet som gått bra i samband med skolstart som infallit i slutet av kvartalet. På gruppnivå passerar vi nu 151 miljoner SEK i återkommande intäkter (ARR) vilket har varit en viktig milstolpe och fin tillväxt jämfört med både föregående kvartal och jämfört med samma kvartal föregående år.

Under det gångna kvartalet har vi även påbörjat implementeringen av Bamse i våra produkter inom ramen för av det avtal som ingicks med Egmont. Utvecklingsarbetet har löpt på enligt plan och vi ser fram emot att kunna erbjuda både våra befintliga och nya kunder ett roligt lärande med välkända barnkaraktärer.

Vidare har vi fortsatt lagt ner tid och resurser i vår M&A pipeline då vi ser goda möjligheter till att driva tillväxt samtidigt som vi påskyndar vår resa mot lönsamhet på gruppnivå via strategiskt viktiga förvärv. Vi ser att bolagsvärderingar normaliseras och utvecklats till att bli mer attraktiva även i den icke-publika marknaden vilket över tid kommer mynna ut i möjligheter vi kommer vilja exekvera på. Vi noterar även i våra dialoger att andra europeiska aktörer och entreprenörer lockas av att ansluta sig till vår resa mot att bli den ledande europeiska Ed-Tech aktören.

Ur ett affärsutvecklingsperspektiv har vi under kvartalet hållit en hög aktivitetsnivå i våra erbjudanden i syfte att förbättra våra operativa nyckeltal. Ett framgångsrikt prov av nya erbjudanden vi gärna lyfter är introduktionen av årsprenumerationer till våra kunder via våra hemsidor där resultatet har varit lovande och rullats ut brett på den svenska marknaden.

När vi blickar tillbaka på det gångna kvartalet konstaterar vi att vi lägger ett ytterligare stabilt kvartal bakom oss. Ett kvartal där vi tar tydliga steg mot våra kommunicerade finansiella mål samt vårt mål om att bli en ledande aktör på den europeiska EdTechmarknaden. Att vi lyckas leverera detta i ett utmanande makroekonomiskt klimat stärker vår tro om att vi har ett
slagkraftigt och relevant erbjudande både till föräldrar, barn, skolor och lärare och som lovar en spännande
framtid. Ett erbjudande som vi dessutom avser att förstärka ytterligare framgent och som kommer leda oss
framåt i vår vision om att genom teknik demokratisera utbildning för alla.

Länk till rapporten
Rapporten finns bifogad i detta pressmeddelande och tillgänglig på: https://investors.hejalbert.se/reports

Presentation av rapporten
Grundarna Arta Mandegari och Salman Eskandari samt CFO Martin Dahlgren presenterar idag kl. 09:00 rapporten via en webbsändning. Länk: https://www.finwire.tv/webcast/albert/q3-2022/

Bifogade filer

Nyheter om eEducation Albert

Läses av andra just nu

Innehåller annonslänkar. Investeringar innebär risk (se här)

Tips: 50% rabatt hos fondroboten Opti

Dags att komma igång med sparande? Fondroboten Opti erbjuder en populär spartjänst som är perfekt för regelbundet månadssparande. Just nu får nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 automatiskt 50 % rabatt på Optis avgift i 3 månader!

STÄNG X
Populär sparapp – över 500 000 nedladdningar
Många och höga externa omdömen
Högst grad av diversifiering
Perfekt för regelbundet månadssparande
KOM IGÅNG

Nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 får automatiskt 50 procent rabatt på Optis avgift i 3 månader

Om aktien eEducation Albert

Senaste nytt