Delårsrapport för januari-juni 2024
Tydliga steg mot lönsamhet. Försäljningen är tillbaka till organisk tillväxt.
Kommentarer från vår VD
Efter några utmanande kvartal bakom oss summerar vi nu det andra kvartalet som starkt. Försäljningen har bra momentum och kostnaderna har reducerats tack vare lönsamhetsprogrammet. Tillsammans har detta nästan tagit oss till positiv EBITDA. Den nya organisationen är operationell och presterar väl efter den stora omorganisationen.
Vi gick in i det här året med det tydliga målet att nå positiv EBTIDA under 2025 och satte en plan för att nå dit genom att tlll viss del öka intäkterna medan vi minskade kostnaderna. Lönsamhetsprogrammet, som vi lanserade i första kvartalet, har nu gett resultat och vi kan konstatera att förlusten reducerats till 1,1 miljoner SEK i negativ EBITDA, utan några positiva engångseffekter. Vi följer därmed vår plan till lönsamhet.
Förbättringarna i EBITDA kommer både från intäkts- och kostnadsidorna. Nettoförsäljningen var 49,5 miljoner SEK, vilket motsvarar en tillväxt om 3 procent jämfört med föregående år, helt och hållet organisk. En bidragande orsak är ett genombrott i USA för vår Strawbees-produkt. Efter att under lång tid arbetet med att bygga varumärkeskännedom, stärka relationerna med skolor och utveckla Strawbees-produkten, så har försäljningen nu tagit fart och vi har under kvartalet slagit säljrekord vid tre tillfällen genom att landa tre stora ordrar som alla varit över 100 000 USD. Den organiska tillväxten är också ett positivt trendbrott efter ett antal kvartal med negativ organisk tillväxt.
På kostnadssidan har lönsamhetsprogrammet inkluderat en större omorganisation som resulterat i att personalkostnaderna minskat med 10 procent. Den nya organisationen trädde i kraft i april och under kvartalet har vi haft stort fokus på att komma igång i den nya organisationen. Vi är nu fullt operationella med alla nödvändiga strukturer och personalen är med på resan. Den nya organisationen har redan gjort det enklare att optimera den kompletta affärsportföljen samt identifiera och utvinna synergier.
När vi blickar framåt har vi fortsatt fokus på att nå positiv EBITDA genom att växa affären, främst inom B2B men också inom B2C. Inom B2B har vi ingått ett distributionspartnerskap med Storbritanniens största distributör till skolor, YPO, där vår Sumdog-produkt kommer att erbjudas som en av kärnprodukterna i YPO:s edtech-paket “Learning Box”. Paketet kommer att säljas till alla skolor i England med försäljningsstart i september 2024. Detta kommer att accelerera vår tillväxt på den engelska marknaden genom att bygga varumärkeskännedom för Sumdog samt öka vår synlighet i utbildningssektorn. I USA ser vi potential att både sälja mer till befintliga kunder samt vinna nya. Tack vare att vi varit på den amerikanska marknaden i flera år har vi byggt god varumärkeskännedom och trovärdighet inom utbildningssektorn, vilket kan exemplifieras av deltagande vid stora branschmässor under kvartalet som genererat fler kundprospekt än tidigare år. Ytterligare kvitton är de stora ordrar som landats under kvartalet. För att nu dra nytta av det positiva momentum vi ser i B2B-försäljningen kommer vi redan under hösten att öka satsningarna inom B2B för att växa ytterligare i Storbritannien, USA och Norden framöver.
Inom B2C har den befintliga kundportföljen presterat väl. Vi har nu den högsta intäkten per kund och lägsta churnen bland betalande kunder vi någonsin sett, vilket tillsammans ger ett starkt livstidsvärde per kund. En anledning till detta är att vi på de nordiska marknaderna har skapat paket innehållande flera av våra B2C-produkter, vilket kunderna har uppskattat och haft betalningsvilja för. Utmaningen i början av kvartalet var nykundsanskaffningen och vår försommarkampanj, vilken vanligtvis är den svagaste kampanjen under året, var så även i år. För att åtgärda detta har vi nu optimerat marknadsföringen på befintliga marknader och påbörjat jobbet med att expandera till nya marknader. Sommarkampanjen, som började i mitten av juni, har startat väldigt stark på samtliga marknader i form av höga volymer av och låg kundanskaffningskostnad. Dessa kunder konverterar till betalande i slutet av augusti. Vi har också återupptagit expansionen av Albert Junior till nya marknader. Efter att under andra kvartalet genomfört experiment på ett antal marknader kommer vi under hösten och framöver introducera produkten på dessa. Vår förväntan är att detta tillsammans ska göra att vi växer kundportföljen till en låg CAC samtidigt som vi bibehåller en stark LTV och därmed gör att B2C kan växa med lönsamhet.
För att sammanfatta så kvarstår vårt fokus på lönsamhet och kassaflöde. EBITDA förbättrades betydligt redan under detta kvartal tack vare stark B2B-försäljning och kostnadsbesparingar. Kassaflödet var negativt framförallt på grund av förändringar i rörelsekapitalet då vi byggt lager för att stödja B2B-försäljningen, samt betalat leverantörsskulder och engångskostnader för omstruktureringsprogrammet. Detta är helt i linje med vår strategiska plan att nå positiv EBITDA i 2025 och positivt kassaflöde i 2026 med befintlig kassa. För att påskynda förbättringarna genomför vi nu en strategisk översyn av samtliga varumärken, produkter och marknader med målet att omfördela resurser till de områden som presterar bäst.
Avslutningsvis vill jag rikta ett stort tack till alla våra fantastiska medarbetare för det hårda jobbet med att utföra lönsamhetsprogrammet samtidigt som vi växer affären. Ett stort tack också till alla våra aktieägare för ert stöd. Jag ser fram emot vår fortsatta resa till lönsamhet och lönsam tillväxt samtidigt som hjälper barn runt omkring i världen att nå sin fulla potential genom att göra lärande roligt och individanpassad.
Bästa hälsningar,
Jonas Mårtensson, VD
1 april–30 juni
- Nettoomsättningen uppgick till 49 500 (47 830) TSEK, vilket motsvarar en ökning med 3 procent jämfört med samma period föregående år.
- EBITDA uppgick till -1 153 (-3 160) TSEK.
- EBITA uppgick till -4 908 (-6 947) TSEK. Jämförelsestörande poster påverkade EBITA med -206 TSEK.
- Resultatet efter finansiella poster uppgick till -17 805 (-20 325) TSEK.
- Periodens resultat uppgick till -16 541 (-18 156) TSEK.
- Resultat per aktie uppgick till -0,66 (-0,72) SEK, före och efter utspädning.
- Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -17 826 (-5 194) TSEK.
- Kassa och likvida medel vid periodens slut uppgick till 65 284 (106 110) TSEK.
1 januari–30 juni
- Nettoomsättningen uppgick till 91 102 (89 869) TSEK, vilket motsvarar en ökning med 1 procent jämfört med samma period föregående år.
- EBITDA uppgick till -13 919 (-10 194) TSEK.
- EBITA uppgick till -21 269 (-17 122) TSEK. Jämförelsestörande poster påverkade EBITA med -2 889 TSEK.
- Resultatet efter finansiella poster uppgick till -46 215 (-42 515) TSEK.
- Periodens resultat uppgick till -43 687 (-38 467) TSEK.
- Resultat per aktie uppgick till -1,74 (-1,53) SEK, före och efter utspädning.
- Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -10 419 (-2 771) TSEK.
- Kassa och likvida medel vid periodens slut uppgick till 65 284 (106 110) TSEK.
Väsentliga händelser under andra kvartalet 2024
- En ny organisation implementerades den 1 april som en del av lönsamhetsprogrammet. Syftet var att öka effektiviteten och påskynda integrationen av förvärvade bolag.
- Albert meddelade en korrigering av ett resultat- och kassaflödesopåverkande fel i intäkts- och kostnadsrapporteringen för räkenskapsåren 2022 och 2023. Felet har inte påverkat bolagets verksamhet eller beslut, och korrigeringen gjordes i samråd med bolagets revisorer.
Väsentliga händelser efter periodens utgång
- Albert tillkännagav att dotterbolaget Sumdog Ltd ingick ett strategiskt partnerskap med YPO (Yorkshire Purchasing Organisation), som är en framstående brittisk distributör till skolor. Partnerskapet innebär att Sumdogs matematikplattform kommer att inkluderas som en av kärnprodukterna i YPO:s nya EdTech-paket “Learning Box”, vilket avsevärt stärker Albert-gruppens marknadsnärvaro i England.