Delårsrapport fjärde kvartalet 2022
Fjärde kvartalet i sammandrag
- Nettoomsättning ökar med 20,4% till 49,5 (41,1) MSEK.
- Organisk tillväxt var 15,3% (2,9%)
- Bruttomarginalen uppgick till 37,8% (39,8%)
- EBITDA exkl noteringskostnader uppgick till 0,2 (-1,7) MSEK motsvarande en EBITDA-marginal på 0,4%
(-4,1%) - Resultat per aktie uppgick till -0,14 SEK
Perioden 1 Jan – 31 december
- Nettoomsättning ökar med 12,4% till 218,0 (194,0) MSEK.
- Organisk tillväxt var -2,1% (15,1%)
- Bruttomarginalen uppgick till 39,5% (40,0%)
- EBITDA exkl noteringskostnader uppgick till 9,1 (16,5) MSEK motsvarande en EBITDA-marginal på 4,2% (8,5%)
- Resultat per aktie uppgick till 0,20 SEK
- Styrelsen föreslår att ingen utdelning utbetalas för räkenskapsåret 2022
VD kommenterar kvartalet
Under det fjärde kvartalet uppnår vi en organisk tillväxt på drygt 15% starkt drivet av vår utlandsaffär som gör sitt bästa kvartal någonsin. Totalt sett så utgör utlandet ca 35% av totalen under kvartalet och det är tydligt att vår satsning på fler lokalanpassade sajter ger resultat. Vi fortsätter att laborera mellan att plocka lågt hängande frukter på nya marknader samtidigt som vi successivt anpassar och förfinar våra arbetssätt i t.ex. Tyskland där vi kommit lite längre. Ett bra exempel på detta är ett samarbete med en av Tysklands största sportfiskeprofiler och Youtuber som inleds i början av 2023.
Trots att en väldigt lyckad Black Week, där stor andel kampanjförsäljning och hög andel marinelektronik drar ned bruttomarginalen jämfört med ett mycket starkt jämförelsekvartal, så lyckas vi vända förlust till vinst på EBITDA-nivå. Att vi valt att fokusera på EBITDA och inte EBIT har helt och hållet att göra med att vi har icke kassaflödespåverkande avskrivningar på goodwill motsvarande 1,2 MSEK per kvartal som stör bilden av vår underliggande lönsamhet. En positiv EBITDA i det fjärde kvartalet är ett resultat av att vi, precis som indikerades i rapporten för det tredje kvartalet, har arbetat aktivt med att gå igenom våra operativa kostnader och effektivisera vår organisation. Det fjärde och det första kvartalet är våra minsta kvartal med sämst möjlighet att visa en god lönsamhet, så vi ser det som glädjande att vi redan nu lyckades vända runt till svarta siffror, även om vi förstås är långt under vår ambitionsnivå på helårsbasis.
Vi går in i 2023 med ett välfyllt lager. Detta är drivet av en större andel egna produkter som vi tar in i högre volymer för att få ned inköpspriser, men också att vi vill stå redo för tillväxt. I det korta perspektivet, med snabbt stigande priser, kan vi även konstatera att ett kurant lager inköpt på lägre prispunkter kan bli en konkurrensfördel framåt. Vi ser även fram emot att inleda året med bättre förutsättningar att växa andelen egna varumärken då leveransproblem och förseningar äntligen ser ut att vara ur världen.
Söder Sportfiske har som relativt nytt bolag på börsen ett något vagt finansiellt mål om god tillväxt under lönsamhet. Vartefter kvartalen går och vi mognar in i rollen har vi som ambition att se över våra finansiella mål. Tills vidare nöjer vi oss med att konstatera att 2022 blev ett år där såväl organisk tillväxt som lönsamhet landade en bra bit under vad vi är nöjda med, även om det hade sina förklaringar.
Ingen av oss vet när den underliggande tillväxten på den svenska marknaden kommer tillbaka, och vi hoppas förstås att det kan ske redan under innevarande räkenskapsår. Vi är oavsett precis lika säkra som tidigare på att fiske som segment ska kunna växa snabbare än e-handelsmarknaden i stort och Söder Sportfiske ska växa snabbare än segmentet. På det så har vi vår internationella affär, med tydlig potential, och en långsiktig och fokuserad satsning på att bygga upp en respektabel affär inom egna varumärken. Vi arbetar löpande med att nyttja de synergier som finns mellan Fishline och Söder Sportfiske med ett slutmål att slå ihop verksamheterna för att fånga synergierna i alla led. Vi går in i 2023 med energi, revanschlusta och starkt fiskesug.
Jonas Franzén, tf VD