Delårsrapport april - juni 2023
Solid rörelsevinst utan Covid-19 tester, en fortsatt växande pipeline och en ny strategisk nyckelprodukt
April - juni 2023
- Koncernens omsättning under första kvartalet, april till juni uppgick till 56,2 (46,1) MSEK. Justerat för försäljning av engångskaraktär uppgick omsättningen till 56,2 (43,0) MSEK, en ökning med 31%.
- Bruttovinsten uppgick till 26,2 (23,7) MSEK för kvartalet, en ökning med 11%.
- Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 7,9 (7,9) MSEK, en ökning med 0,1%. Rörelsemarginalen var 14% (17%).
- EBITDA marginalen var 18% - denna marginal rapporteras från och med nu separat eftersom den är vårt nya måltal för operationell lönsamhet i den långsiktiga planen 2020/21-2024/25
- Resultat per aktie blev 0:23 (0:25) kr för kvartalet.
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -12,0 (12,8) MSEK för kvartalet.
- Likvida medel var 24,8 (46,6) MSEK vid kvartalets utgång.
VD:s kommentar
Det första kvartalet, som inleder det finansiella året 2023/24, var ett viktigt kvartal för EQL Pharma på flera sätt. Försäljningen var i linje med våra förväntningar, dock förekom ingen försäljning av Covid-19 tester. Detta betyder att hela rörelseresultatet, som uppgick till 7,9 (7,9) MSEK genererades av kärnverksamheten. Detta visar att vår kärnaffär är solid. Vidare har vi ingått flera potenta samarbeten, adderat produkter till pipeline och lanserat en produkt. Vi presenterade dessutom Memprex, vår senaste strategiska nyckelprodukt.
Första kvartalet i sammandrag
Första kvartalets totala försäljning 2023/24 (ingen försäljning av Covid-19 tester i Q1), uppgick till 56,2 (43,0) MSEK, en ökning med 31%. Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 7,9 (7,9) MSEK. Rörelsemarginalen var 14% (17%). EBITDA marginalen var 18%.
Kassaflödet från den löpande verksamheten under kvartalet var negativt -12,0 (12,8) MSEK. Detta beror på lageruppbyggnad i samband med lanseringar och strategiska satsningar på befintliga produkter.
Finansiella mål och helårsprognos
Våra långsiktiga finansiella mål ligger fast. Så gör även försäljningsprognosen för helåret 2023/24, där vi ser en tillväxt på runt 30%.
EQLs strategiska fokus
- Lansera de produkter vi har i pipeline så snabbt som möjligt
- Maximera nyttan av våra tillgångar genom att lansera produkter i fler länder, själva eller via partners
- Kontinuerligt identifiera och signera nya nischgenerika för lansering i och utanför Norden för att säkra långsiktig tillväxt
- Utlicensiera och marknadsföra våra strategiska nyckelprodukter Mellozzan och Memprex
- Vara kostnadseffektiva i allt vi gör
- Fortsätta att utforska nya affärsmodeller och potentiella intäktsströmmar (ex som gjorts med skyddsmaterial och Covid tester)
Produkter och marknad
Vi kunde under kvartalet presentera Memprex, vår nya strategiska nyckelprodukt, genom samarbetsavtal som tecknats för Tyskland och Frankrike. Diskussioner pågår för flera övriga marknader. På samma sätt som för Mellozzan, är tanken att etablera Memprex som ett varumärke med hjälp av lokala partners. Dessa innehar den expertis som krävs för att bygga och behålla en signifikant marknadsandel över lång tid.
Två nya samarbetsavtal för Mellozzan har tecknats med (1) Adalvo, som omfattar 89 länder utanför Europa och USA och (2) ett stort Turkiskt bolag som omfattar Turkiet och Kazakstan. För närvarande adresseras alltså över 100 marknader globalt för Mellozzan vilket såklart är både spännande och krävande för vårt team.
Fem nya nischgenerika för Norden har adderats till vår pipeline som därmed växer från 32 till 36 produkter (en produkt lanserades i kvartalet). Vi bedriver ett intensivt arbete med att identifiera nya produkter till vår pipeline och kommer löpande uppdatera om framdrift.
Ampitar lanserades under kvartalet i en Svensk Region och fler lanseringar av produkten väntar.
Övrigt
Det råder penicillinbrist i Europa till följd av kriget i Ukraina. EQL har länge kunnat parera utmaningar i varuleverans men börjar nu också drabbas. Vi bedömer att våra viktiga antibiotika kommer vara tillbaka i lager mot slutet av hösten. Samtidigt kan vi till viss del kompensera en lägre penicillinförsäljning genom att sälja mer av andra produkter där konkurrenter har problem med lager.
jAprni 20