Delårsrapport andra kvartalet 2024
Andra kvartalet i sammandrag
- Nettoomsättning ökar med 5,3 % till 72,8 (69,1) MSEK
- Organisk tillväxt var 5,3 % (0,6 %)
- Bruttomarginal uppgick till 40,7 % (40,0 %)
- EBITDA uppgick till 9,0 (6,3) MSEK motsvarande en EBITDA-marginal på 12,3 % (9,1 %)
- Resultat per aktie uppgick till 0,68 SEK (0,44 SEK)
Perioden 1 Jan – 30 juni
- Nettoomsättning ökar med 0,7 % till 113,4 (112,7) MSEK
- Organisk tillväxt var 0,7 % (2,8 %)
- Bruttomarginalen uppgick till 40,2 % (39,8 %)
- EBITDA uppgick till 7,7 (7,2) MSEK motsvarande en EBITDA-marginal på 6,8 % (6,4 %)
- Resultat per aktie uppgick till 0,40 SEK (0,36 SEK)
VD kommenterar kvartalet
Efter en svag inledning på 2024 så är det glädjande att se att vi under det andra kvartalet
kommer tillbaka med ett riktigt skapligt kvartal. Vi vänder tillbaka till en respektabel tillväxt
om 28 % i utlandet samtidigt som Sverige visar låg ensiffrig negativ tillväxt, vilket är en rejäl
förbättring i jämförelse med de senaste kvartalen. Vi presterar en bruttomarginal på 40,7 %
mycket drivet av en låg andel marinelektronik och en stark tillväxt inom egna varumärken.
Vår rörelsemarginal före avskrivningar (vi skriver av på framförallt goodwill) landar på 12,3 %
vilket är en rejäl förbättring relativt samma period i fjol. Vi har försenats något i arbetet att
lansera vår nya Click & Collect i Veddesta vilket innebär att vi under kvartalet har haft ett
bortfall av försäljningen från Fishlines fysiska butik som stängt men ännu inget bidrag från
denna nya kanal. Click & Collecten har krävt utökade tillstånd från kommunen som tagit längre
tid än förväntat att få på plats.
Vi har tidigare berört att vi inte varit nöjda med hur vi hanterat köpt trafik men summerar nu
ett kvartal där vi är betydligt mer tillfreds på området. Det finns dock ingen tid för ro
gällande detta, utan vi måste hela tiden ligga steget före och fortsätta investera i vårt
varumärke och vår organiska kraft. Vidare har vi kunnat utvinna operativa synergier inom
framförallt logistiken i och med sammanslagningen av Fishline och Söder Sportfiske och vi
når under kvartalet den högsta effektiviteten på lagret någonsin. I slutet av kvartalet så har
vi förstärkt bolaget genom rekryteringen av en CTO då det finns väldigt mycket mer vi kan
göra rent tekniskt för att förbättra till exempel köpupplevelse och kundresa.
Rekryteringsprocessen av en ny VD har fortsatt och ett stort antal kandidater har
identifierats. För att skapa ännu bättre förutsättningar för en ny VD att ta vid så har Nicklas
Jonsson bestämt sig för att ta en time-out från det operativa arbetet under 6 månader,
samtidigt som han kvarstår som aktiv ägare i styrelsen. Henrik Sandahl fortsätter som
operativ ordförande på heltid men med förtydligade ansvarsområden. Vi fortsätter arbeta
intensivt för att hitta bästa möjliga styrning och ledning för att kunna tillvarata de stora
möjligheter som finns för bolaget framåt.
Trots att vi under kvartalet betalat utdelning till aktieägarna om 0,60 kr per aktie så står vi
finansiellt starka med en nettokassa uppgående till 28,5 MSEK. Det finns ett stort antal
förvärvsmöjligheter i spåren av det stålbad som e-handeln i allmänhet och sportfisket i
synnerhet gått igenom sista åren men vi fortsätter att vara selektiva och är just nu helt och
fullt fokuserade på att bygga vidare på de tillgångar som redan finns inom bolaget.
Jonas Franzén, VD Söder Sportfiske