Delårsrapport andra kvartalet 2023
Andra kvartalet i sammandrag
- Nettoomsättning ökar med 0,6 % till 69,1 (68,7) MSEK.
- Organisk tillväxt var 0,6 % (-5,0 %)
- Bruttomarginalen uppgick till 40,0 % (40,4 %)
- EBITDA uppgick till 6,3 (6,5) MSEK motsvarande en EBITDA-marginal på 9,1 % (9,4 %)
- Resultat per aktie uppgick till 0,44 SEK (0,45 SEK)
Perioden 1 Jan – 30 juni
- Nettoomsättning ökar med 2,8 % till 112,7 (109,6) MSEK.
- Organisk tillväxt var 2,8 % (-3,3 %)
- Bruttomarginalen uppgick till 39,8 % (39,9 %)
- EBITDA uppgick till 7,2 (5,2) MSEK motsvarande en EBITDA-marginal på 6,4 % (4,7 %)
- Resultat per aktie uppgick till 0,36 SEK (0,16 SEK)
VD kommenterar kvartalet
Vi gör ett andra kvartal som nära nog tangerade samma period i fjol. Underliggande ser vi dock variationer där Sverige fortsätter att visa negativ tillväxt samtidigt som vår utlandsaffär växer snabbt med nya lokala sajter som draglok. Särskilt i Sverige ser vi att kategorin marinelektronik påverkas mest där affärslogiken är höga ordervärden men låga marginaler. Totalt sett är vi trygga med att vi behåller eller t.o.m. stärker vår position på den inhemska marknaden trots att det fortfarande ser frustrerande svagt ut. Vi är inte helt nöjda med kostnaderna för köpt trafik under kvartalet och kommer framöver att testa oss fram för att optimera vår lönsamhet. Ett starkt kassaflöde och något trimmat lager summerar till en nettokassa på 26,5 MSEK på balansdagen.
I utlandsaffären har vi nu varit igång i drygt två år på den tyska marknaden som fortsatt växer, men i långsammare takt. Samtidigt ser vi att marknader som Norge och Frankrike tar vid och växer mycket snabbt från lägre nivåer. Strategin som satts är alltså att i ett första steg plocka lågt hängande frukter på respektive marknad med stöd i vårt breda sortiment, unika egna produkter och vårt starka varumärke inom predatorfiske. Det innebär en kostnadseffektiv expansion till låg risk. I steg två får vi sedan utvärdera hur nästa steg ska se ut på respektive marknad.
Ett glädjeämne under kvartalet är att våra egna produkter går starkt. Som referens ska man veta att sportfiskemarknaden är enormt fragmenterad där ett brett sortiment betyder allt och där de starkaste varumärkena når i häraden 8% av en total försäljning. I ljuset av detta är vi nöjda med att se att våra egna produkter under varumärkena Söder Tackle, Eastfield och VATN når högre och högre på våra interna topplistor. Inte minst för att det innebär att vi också får sälja av resten av vårt sortiment när kunderna vill ha våra unika produkter.
Framöver riktas majoriteten av våra resurser mot sammanslagningen av Söder Sportfiske och Fishline och flytten till vår nya, betydligt större logistiklokal, mer om det i nästa kvartalsrapport.
Jonas Franzén, VD