DELÅRSRAPPORT
FÖRSTA KVARTALET 1 JANUARI 2023 – 31 MARS 2023
Väsentliga händelser för det första kvartalet
Koncernen:
- Annual Recurring Revenue (ARR) uppgick per 2023-03-31 till 6 081 TSEK (6 837 TSEK) vilket motsvarar en minskning med 11 %.
- De repetitiva avtalsintäkterna uppgick till 1 766 TSEK (1 544 TSEK). De repetitiva avtalsintäkternas andel av nettoomsättningen uppgick därmed till 75,2 % (78,7 %).
- Omsättningen ökade med 20 % till 2 348 TSEK (1 963 TSEK).
- EBITDA uppgick till -3 926 TSEK (-5 793 TSEK).
- Resultatet uppgick till -5 358 TSEK (-7 161 TSEK).
- Resultat per aktie blev -2,74 SEK (-3,74 SEK).
Moderbolaget:
- Differenserna i moderbolagets jämförelsetal mellan perioderna nedan är hänförliga till den fusion som registrerades under slutet av 2022, där det tidigare dotterbolaget Appspotr Studios AB övertogs av Appspotr AB.
- Annual Recurring Revenue (ARR) uppgick per 2023-03-31 till 6 081 TSEK (118 TSEK) vilket motsvarar en ökning med 5053 %.
- De repetitiva avtalsintäkterna uppgick till 1 766 TSEK (22 TSEK). De repetitiva avtalsintäkternas andel av nettoomsättningen uppgick därmed till 75,2 % (61,1 %).
- Omsättningen uppgick till 2 348 TSEK (36 TSEK).
- EBITDA uppgick till -4 058 TSEK (-5 866 TSEK)
- Resultatet uppgick till - 5 306 TSEK (- 5 869 TSEK).
- Resultat per aktie blev -2,71 SEK (-3,07 SEK).
Väsentliga händelser efter periodens utgång
- N/A
Annual Recurring Revenue (ARR) koncernen
ARR är ett av Appspotrs viktigaste finansiella nyckeltal. Det visar värdet av de fasta och rörliga avtalsintäkterna de kommande 12 månaderna. Eftersom kunderna tenderar att stanna länge så har varje ny ARR-krona ett högt värde.
ARR uppgick per 2023-03-31 till 6 081 MSEK (6 837 MSEK).
VD har ordet
För 5:e kvartalet i rad, fortsätter den positiva trenden med ökande försäljning. Under första kvartalet ökar nettoomsättningen med cirka 20 procent jämfört med samma period föregående år.
Fullservice affären i Studios utgör en betydande del av vår omsättning och affärsområdet visar idag som resultatenhet en god lönsamhet i Sverige med ett betydande bidrag på 30% i vinstmarginal till verksamheten. Vi arbetar nu aktivt med att skala upp fullservice affären med fler Studios-enheter efter samma modell både nationellt och internationellt för att öka omsättningen och ta bolaget till lönsamhet som helhet. Under kvartalet beslutades det om att etablera Studios enheter på nya geografiska marknader.
Studios ansvarar för hela kedjan från försäljning, beställning, produktion, leverans och support av färdiga appkoncept inom ett flertal marknadsvertikaler. Affärsmodellen omfattar en löpande månadsvis abonnemangsavgift som inkluderar licenser, serviceavtal för löpande uppdateringar av appen och support. Kunden betalar också en engångsavgift vid uppstart för kundanpassning av standardiserade appkoncept avseende design och funktion.
Vi ser på Studios enheten som en lokalt fokuserad app-byråverksamhet som arbetar nära kunden med kännedom om lokala marknadsförutsättningar och behov.
Våra Studios-enheter etableras antingen av Appspotr självständigt eller i samarbete med återförsäljare och partners.
Affärsområdet PaaS med självservice affären forsätter att utvecklas parallellt med fullservice affären via Studios då PaaS utgör en del av affären. Vi arbetar tillsammans med partners och återförsäljare för etablering av olika PaaS koncept i sina kanaler och vi har inlett affären med några partners om än i begränsad volym i detta tidiga skede.
Vår multikanalstrategi med en kombination av direktförsäljning och försäljning via återförsäljare avser att öka försäljningen och stärka vår position på marknaden.
Vi fortsätter att leverera värdeskapande app-lösningar till våra kunder och ser fram emot att fortsätta den positiva trenden för försäljning och tillväxt.
Med vänliga hälsningar,
Patric Bottne
VD Appspotr