Delårsrapport 3, Fortsatta kliv mot lönsamhet
BrightBid Group (publ) delårsrapport för perioden 1 januari–30 september 2024 är offentliggjord och finns tillgänglig på: https://ir.brightbid.com/investors/financial-reports/
Tredje kvartalets resultat i korthet
· ARR uppgick till 53 389 tkr (51 599), en årlig ökning på 3%.
· Nettoomsättningen under tredje kvartalet uppgick till 15 899 tkr (17 319). Minskningen jämfört med föregående år är framförallt hänförlig till försäljning i den avyttrade verksamheten Shopello.
· Återkommande intäkter uppgick till 13 347 tkr (12 900) under kvartalet, en årlig ökning på 3%.
· EBITDA-resultatet uppgick till -8 079 tkr (-15 519). Kvartalet påverkades negativt av stora nedskrivningar av kundfordringar om 4,3 mkr då antalet kunder med betalningssvårigheter samt konkursansökningar har ökat. EBITDA justerat för kundförluster uppgick till -3,8 mkr vilket är en förbättring med ca. 75% från Q4 2023 om -15,4 till nu -3,8 mkr i Q3 2024. Justerat EBITDA-resultat uppgick till -8 079 tkr (-11 952)
· Resultat per aktie uppgick till -0,36 kr (-0,93).
· Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -12 317 tkr (-19 955).
· Likvida medel vid periodens slut uppgick till 30 384 tkr (43 756).
Händelser under kvartalet
· I början av juli bytte bolaget nyhetsdistributör och pressrum till tjänsten MFN. För att fortsättningsvis kunna ta del av utskick, kan investerare prenumerera via pressrummet på MFN.se. https://mfn.se/all/a/brightbid
· Speqta AB (publ) bytte den 4 juli 2024 namn till BrightBid Group AB (publ) och ticker till BRIGHT. Framtida pressmeddelanden kommer endast att kommuniceras på svenska.
· Extrastämman 23 juli beslutades att godkänna styrelsens förslag om nytt incitamentsprogram 2024/2027, samt ändring av bolagsordningen.
Händelser efter kvartalet
· Inga väsentliga händelser att rapportera
VD kommentar
Under det tredje kvartalet har vi tagit betydande steg mot förbättrad lönsamhet. Vårt fokus på effektivitet och kostnadsreducering har gett konkreta resultat, och vi har uppnått de minskningar vi tidigare kommunicerat. Trots en utmanande marknad fortsätter vi att leverera värde till våra kunder och stärka vår position inom branschen.
Positiva framsteg mot lönsamhet
Med tydliga steg fortsätter vi att närma oss lönsamhet. Kvartalets EBITDA om -8,1 mkr inkluderar en stor nedskrivning av kundförluster om 4,3 mkr pga av den rådande makroekonomin. Rensat från den nedskrivningen taktar vår EBITDA på -3,8 vilket bättre indikerar den takt vi har nu. På endast tre kvartal har vi gått från en EBITDA om -15,4 mkr (Q4 2023) till -3,8 mkr, justerat för kundförlusterna. Den kraftfulla förbättringen i lönsamhet beror på våra disciplinerade synergieffekter efter sammanslagning och har skett samtidigt som vi växer. Under senaste året har vår ARR vuxit, men i en blygsammare takt då fokus har varit att få bolaget lönsamt. Vi är fortsatt fast beslutna om att vara lönsamma under nästa år.
Tung förstärkning från PayPal och Teamtailor
Vår strategi framåt är att involvera våra digitala specialister i ännu högre grad, så att våra kunder behöver göra så lite som möjligt. Vårt specialistteam har nyligen genomgått en stor transformation där vi rekryterat erfarna experter från välkända företag som PayPal och Teamtailor. Dessa specialister har genomgått omfattande utbildning för att hantera vår AI-teknik på bästa möjliga sätt, vilket ytterligare förbättrar upplevelsen och resultaten för våra kunder.
Konkurrensfördelar och innovation
Vår tjänst leverer tydliga resultat för våra kunder. En nyligen genomförd analys av 1 500 kampanjer visade att våra kunder som använder vår AI-motor för keyword-hantering uppnår en reducerad CPA med 36% (Customer Acquisition Cost). Genom tusentals optimeringar hjälper vår teknik kunderna att nå bättre resultat med lägre kostnader, vilket är ett konkret bevis på värdet av våra lösningar.
Ett konkret exempel som våra kunder älskar är konkurrensmodulen. Den samlar in data om hur deras konkurrenter annonserar och kunden kan agera utifrån det. Insikten används för att välja rätt keywords och utforma effektiva annonser, vilket ger våra kunder en konkurrensfördel i en snabbt föränderlig marknad. Allt detta sker tack vare den AI-teknik som nu utvecklas i rasande takt, och där är vårt forskningsteam i framkant.
Vägen framåt
Trots ett makroekonomiskt klimat som präglas av avvaktande investeringar är vi optimistiska inför framtiden. Vi fortsätter att fokusera på att stärka vår lönsamhet, öka våra intäkter och erbjuda lösningar som skapar verkligt värde för våra kunder. Vår strategi och satsningar på innovation positionerar oss väl för att möta framtidens utmaningar och möjligheter. Vi är övertygade om att våra ansträngningar kommer att leda till långsiktigt värde för våra aktieägare. Vi ser fram emot att fortsätta denna resa och nå våra mål under 2025.
Gustav Westman, VD BrightBid Group AB (publ)
Kommande rapporttillfällen
Bokslutskommuniké 2024: 19 februari 2025