Delårsrapport 3 - 2024
Översikt för koncernen
Perioden 1 januari – 30 september
- Rörelsens intäkter uppgick till: 30,3 (28,0) MSEK
- Abonnemangsintäkter (ARR) ingångsvärde oktober 2024: 34,9 (33,2) MSEK
- Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till: -0,8 (-6,1) MSEK med en rörelsemarginal om -2,6 (-21,7) %
- Resultatet efter skatt uppgick till: -0,5 (-4,8) MSEK
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 6,7 (-0,7) MSEK
Perioden 1 juli – 30 september
- Rörelsens intäkter uppgick till: 9,7 (9,2) MSEK
- Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till: 0,3 (-1,2) MSEK med en rörelsemarginal om 3,6 (-13,0) %
- Resultatet efter skatt uppgick till: 0,3 (-0,9) MSEK
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -0,9 (-3,6) MSEK
Väsentliga händelser under rapportperioden
Perioden 1 januari – 30 september
Totala återkommande abonnemangsintäkter uppgick till 26,7 MSEK, vilket är en ökning med 13% jämfört med föregående år.
Abonnemangsintäkternas andel av nettoomsättningen under perioden uppgick till 88 %.
Rörelsens intäkter ökade med 8% jämfört med föregående år.
Perioden 1 juli – 30 september
Totala återkommande abonnemangsintäkter uppgick till 8,9 MSEK, vilket är en ökning med 9% jämfört med föregående år.
Abonnemangsintäkternas andel av nettoomsättningen under perioden uppgick till 92%.
Rörelsens intäkter ökade med 5% jämfört med föregående år.
Väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång
Inga väsentliga händelser har inträffat efter periodens utgång.
VD har ordet
”Vi fortsätter vår framfart mot svarta siffror”
Andra halvåret har dragit i gång i full fart och vi har alla ett gemensamt fokus på att driva igenom de initiativ som är nödvändiga för att nå framgång under de viktiga höstmånaderna. Vi fortsätter befästa vår position inom det strategiska TCP Enterprise segmentet och har under tredje kvartalet haft fortsatt försäljning till befintliga kunder där våra strategiska kunder utökar sin användning av produkten både inom befintliga och nya affärsenheter. NRR (Net Revenue Retention) inom vårt kärnsegment (TCP = Target Customer Profile) ligger på 107 % för perioden 1 okt 2023 – 1 okt 2024 och churn inom samma segment är nästintill obefintlig.
Vår ARR-tillväxt netto är negativ -600 TSEK (från 35 500 TSEK till 34 900 TSEK) under kvartalet. Faktorer som kortsiktigt bidrar till detta är några av de uppsägningar som mottogs under 2023 och löpte ut i tredje kvartalet samt med anledning av att tredje kvartalet generellt är något svagare när det kommer till försäljning. I tillägg till ovan har en del av den försäljning som genomförts under kvartalet ett startdatum för avtalsperioden efter kvartalets utgång vilket gör att den inte syns i de rapporterade siffrorna. Vi förväntar oss tillväxt under kommande kvartal.
Det positiva resultatet 347 TSEK är en följd av lägre rörelsekostnader för perioden. Kommande kvartal har vi en mer normaliserad kostnadsnivå vilket innebär något högre kostnader än utfallet under tredje kvartalet, men trenden är tydlig och vi fortsätter resan mot svarta siffror.
Vi arbetar kontinuerligt med att stärka vår position på marknaden och i september arrangerade vi vårt återkommande event, DAM Day. Här samlade vi kunder, potentiella kunder och partners för att inspireras och ta del av ny kunskap inom DAM-området. Vi hade glädjen att välkomna talare från bland annat Lantmännen och Atlas Copco på scenen. Budskapet om att "DAM är inte bara ett verktyg för marknadsföring" mottogs positivt, och vi har nu flera spännande pågående och nya dialoger att bygga vidare på.
Inom Produktutveckling har vi ett starkt fokus på att fortsatt förbättra produktens prestanda, modernisera användargränssnittet (UI) och höja användarupplevelsen (UX). Vi fokuserar även på att utveckla nya funktioner i produkten såsom verktyg som dynamiskt omvandlar och optimerar filer i realtid samt hantering och visualisering av 3D-filer.
Inom Sales & Marketing fortsätter vi med att satsa på digitala metoder för att locka intresse och skapa engagerande innehåll för våra potentiella och befintliga kunder. Vi arbetar fortsatt aktivt med att fördjupa våra samarbeten med utvalda partners för att stärka vår försäljningskanal. Det är glädjande att se det ökade intresset för samarbete, både från konsultföretag och andra produktföretag som vill integrera till QBank.
Inom Professional Services arbetar vi fortsatt för att öka möjligheterna för våra partners att hantera implementeringsprojekt samtidigt som vi fokuserar på att göra vår egen Professional Services avdelning lönsam. Inom Customer Success fortsätter vi att prioritera hög kundnöjdhet genom hela kundresan och strävar samtidigt efter att expandera vår närvaro inom vår befintliga kundbas.
Vi har sedan hösten 2022 haft som prioritet att säkerställa att nuvarande kassa och eget kapital tar oss till lönsamhet. Vi skall uppnå det genom att löpande öka vår återkommande intäktsbas (ARR) samtidigt som vi optimerar våra kostnader. I tredje kvartalet uppvisade vi ett positivt rörelseresultat men vi har fortfarande en bit kvar innan vi kan konstatera att vi uppnått stabil lönsamhet då tredje kvartalets lönsamhet påverkas positivt av bland annat semesteruttag. På rullande 12 månader levererar vi nu en EBIT på -2 370 TSEK medan vi för ett år sedan hade en rullande 12 månaders EBIT på -9 623 TSEK. Vi har kontinuerligt förbättrat vår lönsamhet senaste 8 kvartalen och har som tydlig ambition att visa på positiv lönsamhet för helåret 2025.
Den globala DAM-marknaden är gigantisk och förväntas ha en årlig tillväxttakt på omkring 15 % enligt samstämmiga bransch- och marknadsrapporter. QBNK är en av de främsta aktörerna i Norden inom det segment som vi verkar. För bolag inom Enterprise-segmentet går DAM-lösningarna från att vara Martech-drivna till mer generella lösningar som supporterar verksamheten där DAM även inkluderar produkt- och annan utbudsinformation för andra operativa syften än marknadsföring. Min tidigare bedömning att QBNK´s produkt står sig stark i den behovsbilden bekräftas kontinuerligt och vi är duktiga på att leverera komplexa och integrerade lösningar mot Enterprise-segmentet.
Jag ser fram emot slutspurten för året. Vi fortsätter bygga på våra styrkor och följa den plan vi lagt. Avslutningsvis vill jag uttrycka min uppskattning till vårt fantastiska team, vår styrelse och våra ägare för förtroendet att leda QBNK.
Stockholm den 16:e oktober 2024
Anna Gomes
QBNK bjuder in till en digital presentation av rapporten den 18 oktober kl. 09:00
För att delta så registrerar du dig via vår hemsida på https://qbankdam.com/about-us/investor-relations/investor-meetings
Finansiell utveckling
Intäkter och kostnader
Koncernens abonnemangsintäkter under perioden 1 januari – 30 september 2024 uppgår till 26,7 (23,6) MSEK och de projektrelaterade intäkterna uppgår för samma period till 3,4 (4,3) MSEK. Övriga intäkter uppgår till 0,2 (0,1) MSEK.
All produktutveckling kostnadsförs löpande.
Rörelseresultat
Rörelseresultatet (EBIT) för perioden upp-går till -0,8 (-6,1) MSEK.
Finansiell ställning och likviditet
Koncernens likvida medel uppgick den 30 september 2024 till 15 143 (13 160) TSEK. Soliditeten uppgick till 21 (29) %.
Koncernens egna kapital uppgick till 5 730 (7 402) TSEK.
Kassaflödet från den löpande verksam-heten uppgick under perioden till
6 678 (-667) TSEK.
Investeringar
Koncernen har under perioden 1 januari – 30 september 2024 inte investerat i anläggningstillgångar.
Aktier
Teckningsoptioner
Utgivna teckningsoptioner uppgår idag till motsvarande 1 140 224 aktier varav 736 224 aktier med lösenkurs 12,87 kronor (januari 2026) samt 404 000 aktier med lösenkurs 13,86 kronor (januari 2026).
Antal aktier efter full utspädning uppgår till 10 891 424 stycken.
Utestående antal aktier
Ingående antal 2024-01-01 9 751 200
Utgående antal 2024-09-30 9 751 200
De 10 största ägarna
Uppgifterna nedan är hämtade från bolagets aktiebok per den 30 september 2024.
Ägare | Antal aktier |
Fredrik Grevelius | 1 2 267 468 st. |
Ekstrand Corporate Advisors AB | 1 563 974 st. |
Försäkringsbolaget Avanza Pension | 2 1 263 610 st. |
Ola Knutsson | 617 640 st. |
Ludvig Thureson | 549 239 st. |
Patrik Brummer | 459 260 st. |
Gembox AB (Kjell Duveblad) | 347 347 st. |
Bank Julius Baer & Co Ltd | 262 407 st. |
Melphi Group AB (Jacob Philipson) | 257 444 st. |
Adrian Brummer | 195 628 st. |
1 Varav 2 264 468 st. aktier via försäkringslösningar i Avanza Pension.
2 Exklusive 2 264 468 st. aktier enligt not 1 ovan.