Delårsrapport 2 - 2023
Översikt för koncernen
Perioden 1 januari – 30 juni
- Rörelsens intäkter uppgick till: 18,8 (16,5) MSEK
- Abonnemangsintäkter (MRR) ingångsvärde juli 2023: 2 670 (2 327) TSEK
- Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till: -4,9 (-8,6) MSEK med en rörelsemarginal om -26,0 (-52,3)%
- Resultatet efter skatt uppgick till: -3,9 (-8,6) MSEK
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgår till 3,0 (0,6) MSEK
Perioden 1 april – 30 juni
-
Rörelsens intäkter uppgick till: 9,5 (8,2) MSEK
-
Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till: -2,5 (-5,0) MSEK med en rörelsemarginal om -26,5 (-60,5)%
-
Resultatet efter skatt uppgick till: -2,0 (-5,0) MSEK
-
Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgår till -2,0 (-5,8) MSEK
Väsentliga händelser under rapportperioden
Perioden 1 januari – 30 juni
Totala återkommande abonnemangsintäkter uppgår till 15,5 MSEK, vilket är en ökning med 15 % jämfört med föregående år.
Abonnemangsintäkternas andel av nettoomsättningen under perioden uppgår till 83 %.
Rörelsens intäkter ökar med 14% jämfört med föregående år.
Perioden 1 april – 30 juni
Totala återkommande abonnemangsintäkter uppgår till 7,9 MSEK, vilket är en ökning med 15 % jämfört med föregående år.
Abonnemangsintäkternas andel av nettoomsättningen under perioden uppgår till 83 %.
Rörelsens intäkter ökar med 15% jämfört med föregående år.
Väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång
Inga väsentliga händelser har inträffat efter periodens utgång.
VD har ordet
“Nya kunder och utökat förtroende från befintliga kunder”
Jag är glad över att få dela med mig av de senaste framstegen vi har gjort. Vårt hängivna team har arbetat på för fullt och när jag blickar tillbaka och reflekterar kring första halvåret 2023 så kan jag konstatera att vi fortsätter att exekvera i enlighet med den plan vi lagt. Vi har haft fortsatt försäljning till både nya och existerande kunder. Totala återkommande abonnemangsintäkter ökar med 15 % och driftsunderskottet har halverats under andra kvartalet, jämfört med motsvarande period 2022. Vi har fått förmånen att hälsa bland andra ett välkänt svenskt industribolag och ytterligare ett bolag inom Geely-koncernen välkomna som nya kunder – något vi är stolta över. Ett 10-tal merförsäljningar till existerande kundbas har genomförts och NRR (Net Revenue Retention) inom vårt kärnsegment (TCP) ligger på 112 % för perioden 1 juli 2022 – 1 juli 2023 och churn inom samma segment är nästintill obefintlig.
Vår MRR-tillväxt netto är 121 TSEK under kvartalet (från 2 549 TSEK till 2 670 TSEK) och därtill har vi även säkrat ytterligare affärer under andra kvartalet som ännu inte speglas i siffrorna. Vi har även fått förmånen att, efter andra kvartalets slut, hälsa TePe Munhygienprodukter välkommen som ny kund och vi ser goda förutsättningar för att framtiden bär med sig flera spännande möjligheter och ljusa utsikter.
Inom Sales & Marketing fortsätter vi ha tyngdpunkt riktad mot digital leadsgenerering samt skapande av relevant innehåll för våra potentiella och befintliga kunder. Vi fortsätter våra pågående samarbeten med utvalda partners för att stärka denna säljkanal och underlätta en mer effektiv skalning av våra implementeringsprojekt. Ett ökat intresse för samarbete har noterats både från konsultföretag och andra produktföretag.
Inom vår Professional Services-avdelning strävar vi efter en ökad möjlighet för partners att hantera implementationsprojekt, samtidigt som vi arbetar med att göra vår egen Professional Services-verksamhet lönsam. Inom Customer Success fortsätter vi att fokusera på att upprätthålla hög kundnöjdhet under hela kundresan och samtidigt utveckla affären inom vår befintliga kundbas.
När det gäller våra rapporterade siffror är det viktigt att notera att de negativa resultaten och kassaflödet fortfarande är en följd av vår pågående satsning på tillväxt. Dessa siffror förväntas fortsätta vara negativa en tid framöver, enligt vår plan. Vår strategi är att det arbete vi genomför kommer att leda till en påskyndande ökning av vår MRR (Monthly Recurring Revenue), vilket gradvis kommer att balansera vårt driftsunderskott och återinföra lönsamhet. Vi är stolta över att notera att vår MRR kontinuerligt har ökat kvartal efter kvartal under de senaste åren.
Vi jobbar på för att nå lönsamhet utan att behöva tillföra ytterligare kapital.
Den globala DAM-marknaden är gigantisk och förväntas ha en årlig tillväxttakt på omkring 15 % enligt samstämmiga bransch- och marknadsrapporter. QBNK är en av de främsta aktörerna i Norden inom det segment som vi verkar. DAM-lösningarna går från att vara Martech drivna till mer generella verksamhets-supporterande lösningar där DAM även inkluderar produkt- och annan utbudsinformation för andra operativa syften än marknadsföring. Min tidigare bedömning att QBNK´s produkt står sig stark i den behovsbilden bekräftats kontinuerligt och vi är duktiga på att leverera komplexa och integrerade lösningar mot Enterprise-segmentet.
Jag ser med stor tillförsikt fram emot vad vi kan lyckas åstadkomma härnäst. Vi kommer att bygga vidare på våra styrkor och fortsätta sträva efter excellens i allt vi gör. Avslutningsvis vill jag rikta ett tack till teamet, styrelsen och ägarna för förtroendet att leda QBNK.
Stockholm den 25:e aug 2023
Anna Gomes - VD QBNK Holding
Finansiell utveckling
Intäkter och kostnader
Koncernens abonnemangsintäkter under perioden 1 januari – 30 juni 2023 uppgår till 15,5 (13,5) MSEK och de projektrelaterade intäkterna uppgår för samma period till 3,2 (2,9) MSEK. Övriga intäkter uppgår till 0,1 (0,1) MSEK.
All produktutveckling kostnadsförs löpande.
Rörelseresultat
Rörelseresultatet (EBIT) för perioden upp-går till -4,9 (-8,6) MSEK.
Finansiell ställning och likviditet
Koncernens likvida medel uppgick den 30 juni 2023 till 16 790 (24 592) TSEK. Soliditeten uppgick till 26 (46) %.
Koncernens egna kapital uppgick till 8 339 (15 189) TSEK.
Kassaflödet från den löpande verksam-heten uppgick under perioden till 2 963 (579) TSEK.
Investeringar
Koncernen har under perioden 1 januari – 30 juni 2023 inte investerat i anläggnings-tillgångar.
Aktier
Teckningsoptioner
Utgivna teckningsoptioner uppgår idag till motsvarande 1 140 224 aktier varav 736 224 aktier med lösenkurs 12,87 kronor (januari 2026) samt
404 000 aktier med lösenkurs 13,86 kronor (januari 2026).
Antal aktier efter full utspädning uppgår till 10 891 424 stycken.
Utestående antal aktier
Ingående antal 2023-01-01 9 751 200
Utgående antal 2023-06-30 9 751 200
De 10 största ägarna
Uppgifterna nedan är hämtade från bolagets aktiebok per den 30 juni 2023.
Ägare |
Antal aktier |
Fredrik Grevelius | 1 2 257 125 st. |
Ekstrand Corporate Advisors AB | 1 548 974 st. |
Försäkringsbolaget Avanza Pension | 2 1 007 039 st. |
Ludvig Thureson | 549 239 st. |
Anders Ola Knutsson | 480 699 st. |
Patrik Brummer | 459 260 st. |
Gembox AB (Kjell Duveblad) | 347 347 st. |
Bank Julius Baer & Co Ltd | 262 407 st. |
Carl Grevelius | 245 326 st. |
Melphi Group AB (Jacob Philipson) | 230 168 st. |
1 Varav 987 557 st. aktier via försäkringslösningar i Avanza Pension.
2 Exklusive 987 557 st. aktier enligt not 1 ovan.