Delårsrapport 1 - maj - juli 2024/2025 - Börskollen
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Pressmeddelande

Delårsrapport 1 - maj - juli 2024/2025

Kraftigt ökad försäljning i USA och starkt förbättrat kassaflöde

Kraftigt ökad försäljning i USA och starkt förbättrat kassaflöde

tSEKkv 1 24/25kv 1 23/24maj-apr 23/24
Nettoomsättning1 7141 7667 290
Rörelseresultat-23 562-32 192-126 845
Resultat per aktie efter utspäd-0,27-0,70-2,14
Antal aktier vid periodens slut*84 055 56045 741 39484 055 560
Likvida medel vid periodens slut65 20975 70279 407
Kassaflöde från den löpande verksamheten-29 044-38 227-114 575
Genomsnittligt antal anställda273637

Väsentliga händelser under första kvartalet

  • DiviTum TKa-resultat presenterades på ASCO, världens största cancerkonferens
  • Biovica tecknade ett nytt avtal inom läkemedelsutveckling
  • Extra bolagsstämma i Biovica International AB för beslut om incitamentsprogram
  • Biovica genomförde en riktad nyemission av units om cirka 16,4 mkr

Väsentliga händelser efter periodens utgång

  • Inga väsentliga händelser efter periodens utgång

Webcast:
När: 12:e september 2024 kl. 15:00-16:00 CET
Var: anmälan via: Biovica Q1 Earnings call
Hur: på engelska

*Se även punkten Aktier sid 7.

VD har ordet

Under första kvartalet fortsatte vi att bygga på den starka grund vi lade under föregående räkenskapsår, med särskilt fokus på DiviTum® TKas kliniska användning i USA. Trots att vi omorganiserade under april och bl.a. reducerade vår amerikanska organisation levererade vårt amerikanska team sin högsta kvartalsförsäljning hittills med en ca 50-procentig ökning jämfört med föregående kvartal och i linje med vår budget.

I USA har vi ytterligare breddat användarbasen, vilket är ett tydligt bevis på DiviTum TKas tillväxtpotential på denna marknad. Så här långt har över 150 patienter har dragit nytta av produkten och det ökar stadigt.

Ett viktigt framsteg är att ett av USA:s största integrerade vårdnätverk, dvs organisationer som både försäkrar och utför vård, har börjat använda DiviTum TKa och sett positiva resultat. Det har lett till att verkningslösa behandlingar kunnat avbrytas och ersättas med alternativ, vilket bekräftar testets förmåga att göra verklig skillnad för patienter, samtidigt som det sparar pengar för vårdgivaren.

Nästa steg med detta betydelsefulla integrerade vårdnätverk är att teckna ett kommersiellt avtal (client bill), vilket möjliggör att vi når ut till miljontals försäkringstagare med en för oss attraktiv prisnivå som samtidigt är kostnadseffektiv för kunden. Ett sådant avtal är en viktig komponent för att uppnå den försäljningstillväxt som vi planerar, och som också krävs för att nå målet att bli kassaflödespositiva under 2025.

Vi har också stor potential att växa på våra mer än 20 befintliga kunder i USA. För att nå ut till fler onkologer genomför vi bland annat s.k. Advisory Boards, där befintliga användare berättar om nyttan med att använda DiviTum TKa. Vi gör också löpande förbättringar i våra administrativa och logistiska processer för att göra det smidigare för våra kunder att använda DiviTum TKa i sin dagliga verksamhet.

Våra andra områden; samarbeten med läkemedelsbolag och Europa, visade lägre försäljning än förväntat, framför allt på grund av förseningar i de kliniska prövningar som våra kunder driver. Vi förväntar oss att dessa intäkter infaller i kommande kvartal, då projekten är kontrakterade men ej utförda, då kunderna ligger efter med sina leveranser av prover.

Vi har under sommaren tecknat ytterligare ett ramavtal (master service agreement) och fått en första arbetsorder värd 0,75 mkr med en ny kund, ett USA-baserat biopharmabolag specialiserat på bröstcancer. Avtalet är vårt femtonde ramavtal och ett viktigt steg mot att utveckla vår första Companion Diagnostics (CDx)-produkt.

För försäljning för klinisk användning i Europa använder vi distributörer och har tidigare tecknat avtal med ledande distributörer Norden och Spanien. Arbetet med lansering på dessa marknader är i full gång, t.ex. har säljare anställts med specifikt ansvar för DiviTum TKa. Flera aktiviteter pågår för att skapa kännedom om och efterfrågan för vår produkt, och säkerställa framtida inkludering i behandlingsriktlinjer.

Det kostnadsbesparingsprogram som vi annonserade i april har gett god effekt både på rörelseresultat och kassaflöde. Före förändringar i rörelsekapital och justerat för kostnaden för programmet, förbättrades kassaflödet från den löpande verksamheten med ca 9 mkr jämfört med föregående kvartal och med cirka 8 mkr jämfört med samma period föregående räkenskapsår.

En av hörnstenarna för kommersialiseringen av DiviTum TKa är starkt vetenskapligt stöd och det var därför mycket positivt att en poster med DiviTum TKa-resultat från FLIPPER-studien, genomförd av Spanska GEICAM-gruppen, presenterades vid världens största cancerkonferens, ASCO, i juni. Resultaten bekräftar DiviTum TKas förmåga att monitorera och förutsäga resultat vid första linjens behandling av patienter med HR+ spridd bröstcancer vilket möjliggör bättre informerade behandlingsbeslut. GEICAM-gruppen är ansvarig för behandlingsriktlinjer i Spanien.

Jag vill passa på att tacka för förtroendet i den riktade nyemission som vi genomförde under slutet av kvartalet. Under juli genomfördes även en extra bolagsstämma för att fatta beslut om incitamentsprogram för personal och styrelseledamöter. Programmet för personalen och styrelsen i det svenska moderbolaget har genomförts, vilket innebär att deltagarna köper Biovica-aktier för att delta. Det gläder mig att se den stora uppslutningen och att dessa program är övertecknade.

Jag är övertygad om att vi är väl positionerade för fortsatt tillväxt och framgång. Vårt team arbetar oförtrutet vidare för att göra DiviTum TKa tillgängligt för så många patienter som möjligt, för att maximera värdet för alla våra intressenter.

Anders Rylander, Verkställande direktör

Bifogade filer

Nyheter om Biovica

Läses av andra just nu

Innehåller annonslänkar. Investeringar innebär risk (se här)

Tips: 50% rabatt hos fondroboten Opti

Dags att komma igång med sparande? Fondroboten Opti erbjuder en populär spartjänst som är perfekt för regelbundet månadssparande. Just nu får nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 automatiskt 50 % rabatt på Optis avgift i 3 månader!

STÄNG X
Populär sparapp – över 500 000 nedladdningar
Många och höga externa omdömen
Högst grad av diversifiering
Perfekt för regelbundet månadssparande
KOM IGÅNG

Nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 får automatiskt 50 procent rabatt på Optis avgift i 3 månader

Om aktien Biovica

Senaste nytt