Delårsrapport: 1 januari-31 december 2021
12 miljarder kronor i nettoomsättning överträffat
- Strategiska initiativ, förstärkta marknadsandelar och framgångsrik integration av förvärvade verksamheter resulterade i en tillväxt i kvartalet om 48,1 %, trots en svag totalmarknad
sammanfattning
1 oktober - 31 december
- Nettoomsättningen steg med 48,1 % till 3 487,2 (2 354,6) Mkr. Den organiska tillväxten uppgick till 1,8 % och proforma organisk tillväxt uppgick till 9,3 %
- Bruttoresultatet ökade med 45,0 % till 927,9 (640,0) Mkr och bruttomarginalen uppgick till 26,6 (27,2) %
- Justerad EBIT uppgick till 186,4 (194,1) Mkr och den justerade EBIT-marginalen till 5,3 (8,2) %
- Rörelseresultatet uppgick till 157,4 (183,4) Mkr och rörelsemarginalen till 4,5 (7,8) %
- Kassaflödet från rörelsen uppgick till -246,8 (220,7) Mkr
- Periodens resultat uppgick till 118,3 (91,9) Mkr
- Resultat per aktie före utspädning uppgick till 0,93 (0,85) kronor och efter utspädning till 0,92 (0,83) kronor
1 januari - 31 december
- Nettoomsättningen steg med 41,2 % till 12 666,0 (8 968,2) Mkr. Den organiska tillväxten uppgick till 12,8 % och proforma organisk tillväxt uppgick till 17,9 %
- Bruttoresultatet ökade med 44,3 % till 3 357,1 (2 362,2) Mkr och bruttomarginalen uppgick till 26,5 (25,9) %
- Justerad EBIT uppgick till 812,7 (700,8) Mkr och den justerade EBIT-marginalen till 6,4 (7,8) %
- Rörelseresultatet uppgick till 710,6 (657,8) Mkr och rörelsemarginalen till 5,6 (7,3) %
- Kassaflödet från rörelsen uppgick till -23,2 (994,3) Mkr
- Periodens resultat uppgick till 495,2 (420,3) Mkr
- Resultat per aktie före utspädning uppgick till 4,01 (3,87) kronor och efter utspädning till 3,97 (3,80) kronor
Styrelsen föreslår till årsstämman att ingen utdelning utbetalas till aktieägarna för räkenskapsåret 2021.
Viktiga händelser under och efter periodens slut
- M&A och PMI (Post Merger Integration): Framgångsrik integration av gjorda förvärv
- De sex förvärv som gjordes under 2021, tre vardera per segment, har utvecklats väl och integrationsarbetet har varit framgångsrikt, bl.a. i form av sortimentsutbyte, förbättrad trafikdrivning, konsolidering av utvalda egna varumärken inom DIY och samordning av lager- och logistikinfrastruktur.
- Säljares värderingsförväntningar, som inte adekvat reflekterat rådande marknadsomständigheter, innebar dock att vi avbröt ett par långt gångna förvärvsprocesser.
- Stark M&A-pipeline för 2022 borgar för att förvärvsresan fortsätter. - Tillväxtinitiativ: Framsteg kring centrala organiska initiativ
- Investeringar i teknikplattformen kring produkt- och kunddata samt första lagerautomatiseringen driftsatt.
- Ovan initiativ syftar ytterst till att komplettera kunderbjudandet och generera en ledande kundupplevelse genom ytterligare sortimentsexpansion och -utbyte mellan de operativa enheterna, geografisk expansion av de egna varumärkena, samt förstärkning av BHGs digitala försprång och infrastruktur. Kundnöjdheten förbättrades väsentligt under perioden.
- Påbörjad datainsamling baserad på EU-taxonomin. Denna kommer också att ligga till grund för definition av ESG-mål i Hållbarhetsrapporten 2021.
Denna information är sådan information som BHG Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 28 januari 2022 kl. 07.00 CET.
KONTAKTUPPGIFTER
För ytterligare information, besök www.wearebhg.com eller kontakta: | ||
Adam Schatz, vd och koncernchef [email protected] +46 (0) 709-32 43 00 |
Jesper Flemme, CFO [email protected] +46 (0) 720-80 25 69 |
|
Johan Hähnel, Ansvarig för Investerarrelationer [email protected] +46 (0) 70-605 63 34 |
TELEFONKONFERENS I SAMBAND MED PUBLICERING AV Delårsrapporten
Adam Schatz, vd och koncernchef och Jesper Flemme, CFO kommer fredagen den 28 januari, klockan 10.00 att hålla en telefonkonferens i samband med publicering av delårsrapporten. Telefonkonferensen kommer att hållas på engelska. För att delta i konferensen, ring +46850558368 eller gå till https://tv.streamfabriken.com/bhg-q4-2021.
Presentationsmaterialet återfinns på gruppens webbsida: https://www.wearebhg.com/sv/investerare/presentationer/.
Delårsrapporter PÅ WWW.wearebhg.com
Den kompletta bokslutsrapporten för perioden januari till december 2021 och tidigare kvartals- och årsbokslut finns tillgängliga på https://www.wearebhg.com/sv/investerare/finansiella-rapporter/
Om bhg
BHG är den största onlineaktören inom konsumenthandel i Norden. Vi har utöver våra nordiska verksamheter också en betydande närvaro i övriga Europa, liksom på utvalda marknader utanför Europa. Vår starka position på våra marknader innebär att vi är den största onlineaktören i Europa inom Home Improvement, som innefattar både Do-It-Yourself och Heminredning. Genom vårt ekosystem av onlinedestinationer, som kompletteras och understöds av fysiska showrooms och ett omfattande service- och tjänsteutbud, såsom last-mile leveranser och installationer, erbjuder vi marknadens ledande utbud av välkända externa och egna varumärken. Totalt uppgår antalet unika produkter i gruppen till närmare en miljon, vilket tillsammans med vårt övriga utbud, utgör ett komplett erbjudande inom DIY, fritidsprodukter, möbler och heminredning.
I Gruppen ingår över 100 onlinedestinationer, innefattande till exempel: www.bygghemma.se, www.trademax.se, www.chilli.se, www.furniturebox.se och www.nordicnest.se - och över 70 showrooms. Vårt huvudkontor ligger i Malmö och vi har verksamheter i de flesta europeiska länder. BHG är noterat på Nasdaq Stockholm, med tickern BHG.
BHG:s e-handelsverksamheter har över 2 000 anställda som varje dag arbetar för att skapa en optimal köpupplevelse genom kombinationen av ett oöverträffat produktutbud och smart teknologi, kombinerat med ledande produktexpertis och ett brett utbud av service- och tjänster.