Delårsrapport 1 januari – 30 september 2024: Ökande produktförsäljning bidrar till förbättrat resultat
1 juli – 30 september 2024
Omsättningen uppgick till 31,6 (26,3) MSEK.
Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -2,1 (-6,8) MSEK.
Resultatet efter skatt uppgick till -2,9 (-7,9) MSEK.
Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 12,1 (-15,7) MSEK.
Resultatet efter skatt per aktie före utspädning uppgick till -0,07 (-0,18) och efter utspädning till -0,07 (-0,18) SEK.
1 januari – 30 september 2024
Omsättningen uppgick till 112,5 (103,1) MSEK.
Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 0,7 (-7,7) MSEK.
Resultatet efter skatt uppgick till 1,4 (-8,5) MSEK.
Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 11,3 (-16,3) MSEK.
Resultatet efter skatt per aktie före utspädning uppgick till 0,33 (-0,19) och efter utspädning till 0,33 (-0,19) SEK.
VD har ordet
Tredje kvartalet blev ytterligare ett framgångsrikt kvartal för Advenica då omsättningen uppgick till 31,6 (26,4) MSEK, vilket är 20 % bättre än samma kvartal föregående år. Rörelseresultatet (EBIT) för kvartalet uppgick till -2,1 (-6,8) MSEK. Fram till september 2024 uppnåddes en omsättning på 112,5 (103,1) MSEK, en ökning med drygt 9 % jämfört med de första tre kvartalen 2023. Rörelseresultatet var för samma period 0,7 (-7,7) MSEK.
Stor ökning av produktförsäljningen
Vi ser glädjande nog att vår produktförsäljning under årets tre första kvartal har ökat med 45% jämfört med samma period föregående år. Den ökade produktförsäljningen beror dels på merförsäljning till befintliga kunder och dels på fler nya kunder. Detta tillsammans med kostnadskontroll är en bidragande orsak till vårt positiva resultat för de första tre kvartalen. Förutom att det är glädjande med ett bra resultat är vi också glada över att allt fler kunder inser behovet av våra produkter och att vi därmed är med och skyddar den mest värdefulla informationen i samhället.
Ett aktivt kvartal
Kvartalet var ovanligt aktivt för att vara över sommaren, som vanligtvis är en lugnare period. Dels mottog Advenica fler ordrar än vanligt och dels har Bolaget deltagit på flera mässor – både nationellt och internationellt. Vi har även haft flera kundbesök i vårt Experience Center. Där har vi möjlighet att visa kunder och partners våra produkter och på så sätt få en djupare förståelse om hur våra produkter och lösningar fungerar.
Fler är längre fram i kundresan nu
Vi ser allt mer att framförallt de internationella marknaderna nu har kommit längre i sin kundresa vad gäller beslut om åtgärder för högre IT-säkerhet. Där är fler medvetna om vilka produkter som finns och vad som behövs för att skydda sin mest värdefulla information, vilket är oerhört glädjande. I Sverige behöver dock fortfarande fler verksamheter ta de slutliga besluten om att stärka sin cybersäkerhet.
För oss på Advenica är det viktigt att fler tar rätt beslut framöver. Vi får allt fler förfrågningar om att vara med i olika viktiga säkerhets-sammanhang och vi är oerhört stolta över detta och bidrar gärna med vår kompetens. För att uppnå vår vision ”A secure connected world” behöver vi nå ut till fler – för vi är säkra på att det endast är tillsammans som vi kan skapa en säkrare värld.
Rapporten finns att läsa här.
Malmö, den 24 oktober 2024
Marie Bengtsson,
VD och koncernchef, Advenica
Kontakt
Marie Bengtsson, VD och koncernchef, Telefon 0703-86 00 32, E-post: [email protected]
Denna information är sådan information som Advenica är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 oktober 2024 kl. 12.00.