Delårsrapport 1 januari - 30 september 2023: Nära samarbeten skapar ett starkare Advenica
1 juli – 30 september 2023
Omsättningen uppgick till 26,3 (24,8) MSEK.
Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -6,8 (-3,1) MSEK.
Resultatet efter skatt uppgick till -7,9 (-3,1) MSEK.
Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -15,7 (-6,0) MSEK.
Resultatet efter skatt per aktie före utspädning uppgick till -0,18 (-0,07) och efter utspädning till -0,18 (-0,07) SEK.
1 januari – 30 september 2023
Omsättningen uppgick till 103,1 (72,4) MSEK.
Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -7,7 (-10,3) MSEK.
Resultatet efter skatt uppgick till -8,5 (-10,5) MSEK.
Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -16,3 (-5,4) MSEK.
Resultatet efter skatt per aktie före utspädning uppgick till -0,19 (-0,24) och efter utspädning till -0,19 (-0,24) SEK.
VD har ordet
Behovet av att stärka sin cybersäkerhet är fortsatt högt i svenska organisationer. Under året har Bolaget investerat i att öka antalet anställda med rätt kompetens för att fortsätta växa och för att kunna leverera framtida kundvärden.
Omsättningen under tredje kvartalet uppgick till 26,3 (24,8) MSEK, vilket är en förbättring jämfört med samma kvartal föregående år. Rörelseresultatet (EBIT) för kvartalet uppgick till -6,8 (-3,1) MSEK. Fram till september 2023 uppnåddes en omsättning på 103,1 (72,4) MSEK, en ökning med drygt 40% jämfört med de första tre kvartalen 2022. Rörelseresultatet var för samma period -7,7 (-10,3) MSEK.
Kundnära samarbeten leder till långsiktig försäljning
Under kvartalet mottog Advenica en ny order från en svensk myndighet gällande produktutveckling av nya kryptoprodukter – ett avtal som är värt 7 MSEK. Denna typ av långsiktiga, kundnära projekt för utveckling av nationellt certifierade produkter är en viktig del i Advenicas verksamhet. I dessa projekt utvecklas nya produkter som sedan kan säljas under en lång tid framöver.
Advenica och NATO
Advenica fick under kvartalet även en order värd 2,2 MSEK från den finska staten gällande produkter och tjänster. Finland är forsatt en viktig marknad för Advenica, speciellt med tanke på landets medlemskap i NATO. Advenica är genom sina avtal med finska myndigheten en leverantör till NATO-land och vi ser att ett förväntat svenskt medlemskap stärker vår identitet som leverantör av produkter och tjänster till NATO-länder.
Samarbeten - viktig del i vägen framåt
Advenica har ingått ett strategiskt partnerskap inom geografisk informationshantering med MW Group och T-Kartor. Partnerskapet grundas i det akuta behovet av förbättrad datahantering för samhällskritiska organisationer och tillsammans skapar bolagen en helhetslösning som garanterar maximal effektivitet och säkerhet för totalförsvarssegmentet. Att bygga meningsfulla samarbeten med partners inom branschen är en viktig väg framåt för Advenica. Det möjliggör ett sätt att snabbare nå kunderna med rätt helhetslösning för specifika säkerhetsutmaningar.
Det är viktigare än någonsin att näringslivet tar sitt ansvar inom totalförsvaret och att företag samarbetar för att stärka Sveriges säkerhet. Tillsammans är vi starkare.
Rapporten finns att läsa här.
Malmö, den 25 oktober 2023
Marie Bengtsson,
VD och koncernchef, Advenica
Kontakt
Marie Bengtsson, VD och koncernchef, Telefon 0703-86 00 32, E-post: [email protected]
Denna information är sådan information som Advenica är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 oktober 2023 kl. 13.15.