Delårsrapport: 1 januari-30 september 2022
Ny organisation och handlingsplan för att stärka lönsamhet och kassaflöde – BHG tog marknadsandelar, lagret minskade och kassaflödet förbättrades jämfört med föregående år. Utmaningar inom lönsamhet främst som en följd av prispress i marknaden.
SAMMANFATTNING
1 juli - 30 september
- Nettoomsättningen steg med 1,5 % till 3 106,7 (3 060,5) Mkr. Den organiska tillväxten uppgick till -5,3 % och proforma organisk tillväxt uppgick till -6,8 %
- Justerat bruttoresultat minskade med -5,3 % till 746,1 (788,2) Mkr och den justerade bruttomarginalen uppgick till 24,0 (25,8) %
- Justerad EBIT uppgick till 47,8 (164,5) Mkr och den justerade EBIT-marginalen till 1,5 (5,4) %
- Kassaflödet från rörelsen uppgick till -133,0 (-232,0) Mkr
- Resultat per aktie före utspädning uppgick till -0,62 (0,50) kronor och efter utspädning till -0,62 (0,49) kronor
1 januari - 30 september
- Nettoomsättningen steg med 10,3 % till 10 125,7 (9 178,8) Mkr. Den organiska tillväxten uppgick till -4,7 % och proforma organisk tillväxt uppgick till -4,2 %
- Justerat bruttoresultat ökade med 5,5 % till 2 563,4 (2 429,2) Mkr och den justerade bruttomarginalen uppgick till 25,3 (26,5) %
- Justerad EBIT uppgick till 344,2 (626,3) Mkr och den justerade EBIT-marginalen till 3,4 (6,8) %
- Kassaflödet från rörelsen uppgick till -173,1 (223,6) Mkr
- Resultat per aktie före utspädning uppgick till 1,61 (3,09) kronor och efter utspädning till 1,61 (3,05) kronor
Viktiga händelser under och efter periodens slut
- Den 11 augusti tillträdde styrelseordförande Gustaf Öhrn som tf. vd för BHG Group ("BHG") efter att beslut fattats om att Adam Schatz skulle lämna sin position som vd. Rekryteringsprocessen av en ny vd pågår.
- Den 19 september offentliggjorde BHG att koncernen från och med den 1 januari 2023 kommer styra och rapportera verksamheten via tre nybildade segment; Home Improvement, Value Home och Premium Living. Förändringen görs för att förbättra möjligheter att anpassa BHGs erbjudanden till olika kundgruppers behov och samtidigt skapa synergier. Mikael Hagman utsågs till vice vd samt chef för segmentet Home Improvement, Christian Eriksson till chef för segment Value Home och Bank Bergström, till chef för segment Premium Living. Samtliga ingår i BHG Groups koncernledning.
- Den 11 oktober offentliggjorde BHG resultatutvecklingen för det tredje kvartalet 2022 samt åtgärder för att förbättra lönsamheten:
- Kostnadsneddragningar om 150–200 Mkr på årsbasis som förväntas få full effekt från det andra kvartalet 2023.
- Ett mål om att, utöver minskningen av lagret med 98 Mkr under det tredje kvartalet, reducera lagerhållna varor med ytterligare 100–200 Mkr under det fjärde kvartalet för att därigenom förbättra kassaflödet.
- Därutöver meddelade BHG att koncernens kovenanter omförhandlats samt att utbetalningar av tilläggsköpeskillingar för förvärvade bolag förväntas bli lägre än vad som tidigare kommunicerats.
I tillägg till ovanstående åtgärder, beslutade styrelsen att genomföra en nedskrivning av lagervärdet med 375 Mkr per den 30 september 2022.
TELEFONKONFERENS I SAMBAND MED PUBLICERING AV Delårsrapporten
Gustaf Öhrn, tf. vd och koncernchef och Jesper Flemme, CFO kommer torsdagen den 27 oktober, klockan 10.00 att hålla en telefonkonferens i samband med publicering av delårsrapporten. Telefonkonferensen kommer att hållas på engelska. För att delta i konferensen, ring +46850516386 (PIN 0351698#) eller gå till https://ir.financialhearings.com/bhg-q3-2022.
Presentationsmaterialet återfinns på gruppens webbsida: https://www.wearebhg.com/sv/investerare/presentationer/.
DELÅRSRAPPORTER PÅ WWW.WEAREBHG.COM
Den kompletta kvartalsrapporten för perioden januari till september 2022 och tidigare kvartals- och årsbokslut finns tillgängliga på https://www.wearebhg.com/sv/investerare/finansiella-rapporter/