Delårsrapport 1 - EBITDA ökar 278% - Det bästa någonsin under första kvartalet
Finansiellt - 1 Jan 2024 - 31 Mars 2024
- Nettoomsättningen uppgick till 66,4MSEK (55,7 MSEK), en ökning om 19,3%
- EBITDA uppgick till 10,1 MSEK (2,7 MSEK), en ökning om 278%.
- EBIT uppgick till 4,2 MSEK (1,2 MSEK), en ökning om 239%.
- Resultat före skatt uppgick till -5,7 MSEK (0,5 MSEK).*
- Kassaflödet från den löpande verksamheten före förändringar av rörelsekapital uppgick till 2,5 MSEK (2,6 MSEK).
- Likvida medel uppgick till 57,7 MSEK (41,5 MSEK) och koncernen har en outnyttjad checkräkningskredit om 2,5 MEUR.
- Resultat per aktie uppgick under kvartalet till -0,2 SEK (0,0 SEK)
* Det negativa resultatet är hänförligt till bolagets ökade räntekostnader kopplat till obligationen samt ökade avskrivningar.
VD-Ord
EBITDA ökar 278% - Det bästa någonsin under första kvartalet
Det första kvartalet avslutades starkt efter en svag inledning och sammantaget gör vi ett av de bästa första kvartalen någonsin med en EBITDA-tillväxt om 278% och ett starkt underliggande kassaflöde från den löpande verksamheten. Trots en fortsatt volatil annonsmarknad, särskilt i början av året, har vi bevittnat tillväxt i samtliga tillgångar under kvartalets senare del för första gången sedan Covid-perioden. Vi ser särskilt positiva trender i intäkterna från vår app Porofessor och från YouTube-nätverket UFG. Det andra kvartalet har startat starkt över hela tillgångsportföljen.
Gamingindustrin har utvecklats svagt under 2023 och i starten av 2024. Globalt ledande dataspelsbolag som Riot och Activision Blizzard har varslat många anställda, vi har sett få nya spelsläppoch och noterbart är att våra direkta konkurrenter har det riktigt kämpigt. Mot den bakgrunden är jag oerhört stolt över hur M.O.B.A. levererar både operationellt och finansiellt, vilket också är ett fint kvitto på att vi arbetar utifrån rätt affärsmodell med ett tydligt fokus på att skapa tillväxt inom våra verksamhetsområden.
Första kvartalet - finansiell överblick
Intäkterna uppgick till 66,4 MSEK (55,7) vilket innebär att intäkterna ökade med 19,3 procent jämfört med kvartal 1 2023, EBITDA uppgick till 10,1 MSEK (2,7), vilket innebär en ökning på 278 procent. Vi är också stolta över ett robust kassaflöde från den löpande verksamheten om 10 MSEK (-3 MSEK) under perioden.
Hög operationell aktivitet ger resultat
Operationellt var det första kvartalet intensivt på flera fronter där vi har intensifierat utvecklingen av vår nya Valorant-produkt som planeras att lanseras inom kort. Vi har även haft väldigt hög aktivitet i vårt YouTube-nätverk UFG där vi har gått in i en intensiv tillväxtfas tillsammans med vår samarbetspartner. Under andra halvan av kvartalet ledde det till ett signifikant nettoinflöde av nya betydelsefulla kreatörer med positiv påverkan på våra intäkter, vilket gör att även UFG visar tillväxt och förbättrad lönsamhet. Det ökade inflödet av nya kreatörer har under det första kvartalet bidragit med nya intäkter som på årsbasis, Annual Recurring Revenue (ARR), uppgår till $6,7 MUSD.
Vår portfölj av community-sajter ökade intäkterna med 38% jämfört med det första kvartalet 2023. Vi har en hög operationell aktivitetsnivå även i detta affärsben i enlighet med vad som tidigare kommunicerats, där vi lägger stort fokus på att öka den kvalitativa trafikanskaffningen. Från och med slutet på det andra kvartalet kommer det operationella fokuset stärkas genom att ledningen utökas med en renodlad COO-roll.
Appen Porofessor –utökade satsningar på app-utvecklingsprojekt
In-game advertising är nu branschens hetaste trend och här står vi starka. Vårt engagemang i denna dynamiska arena visar på vår förmåga att inte bara följa utan att leda marknadstrenderna samt skapa värde för användare, annonsörer och övriga intressenter. M.O.B.A. har tagit det strategiska beslutet att öka sina investeringar i projekt som rör app-utvecklingsprojekt med och in-game annonsering som primär intäktsmodell. Beslutet är en följd av den starka tillväxten av in-game-appen Porofessor samt en bedömd positiv marknadsutblick för kommande år som även med stöds av externa marknadsanalyser.
Under kvartalet nådde Porofessor den nya och fantastiska milstolpen om 13 miljoner nedladdningar.
Som tidigare kommunicerats utvecklar koncernen en ny in-game-app med tillhörande community för det populära spelet Valorant, utvecklat av den globala spelstudion Riot, med planerad lansering och integrering i bolagets portfölj under första halvåret 2024. Ytterligare in-game-appar planeras att utvecklas och släppas efter denna lansering.
Stark inledning på kvartal två
Den starka avslutningen på det första kvartalet håller i sig under den första halvan av det andra kvartalet och vi ser att intäkterna stadigt förbättras.
Förstärkning av organisationen
M.O.B.A. genomgår en organisatorisk utveckling och förstärkning av koncernledningen, vilket är naturligt då vi växer, och som går hand i hand med den strategi vi lagt för bolaget framåt. Vi har länge varit ett litet och effektivt team, och med ytterligare kraft samt kompetens i bolaget ser jag fram emot att fortsätta utveckla bolaget i rollen som COO.
Detta blir min sista rapport då jag lämnar över VD-rollen till Anders Ribbing som tillträder den 3:e juni och jag tar då ett helhetsfokus på det operationella i rollen som COO. Vi har väldigt mycket att uträtta framåt och har en tillgångsportfölj som har alla möjligheter till fortsatt stark tillväxt med en god underliggande lönsamhet. Jag vill passa på att tacka hela teamet i M.O.B.A. som alla bidrar till bolagets utveckling och en fantastisk företagskultur samt till ägare och partners som stöttat bolaget under min tid som VD!
VD – Björn Mannerqvist, 15 maj 2024
Nedan presenteras väsentliga händelser under perioden 1 januari – 31 mars 2024 i korthet
- Koncernen tog det strategiska beslutet att öka sina investeringar i app-utvecklingsprojekt med in-game annonsering som primär intäktsmodell. Beslutet var en följd av den starka tillväxten av in-game-appen Porofessor och en bedömd positiv marknadsutblick för kommande år vilket även stöds av externa marknadsanalyser. Som tidigare kommunicerats utvecklar koncernen en ny in-game-app samt community för det extremt populära spelet Valorant, utvecklat av spelstudion Riot, med planerad lansering och integrering i bolagets portfölj under första halvåret 2024. Ytterligare in-game-appar kommer att komma efter denna lansering.
- Koncernen utsåg Anders Ribbing som ny VD för bolaget, som en åtgärd i den tidigare kommunicerade strategiska översynen. Anders tillträder den 3 juni 2024. Björn Mannerqvist, som framgångsrikt har lett företaget som medgrundare och VD, kommer fortsatt bidra till M.O.B.A.'s framgångar i rollen som COO. Anders Ribbing kommer närmast från en roll som CCO (Chief Commercial Officer) på Everysport Group AB (publ) och har lång erfarenhet av att framgångsrikt leda verksamheter med bas i digitala produkter och tjänster. Anders har verkat i många centrala roller på större bolag som exempelvis TV4-Gruppen och även verkat som strategikonsult, VD och entreprenör med framgångsrika exits bakom sig. Anders är väl förtrogen med bolagets nuvarande affärsmodell och har en bred erfarenhet av att utvärdera och applicera nya affärsmodeller. Björn Mannerqvist kommer i sin nya roll som COO att ha fokus på att optimera bolagets SEO- och AI-satsningar samt jobba med befintlig affär och nya tillväxtprojekt.
Väsentliga händelser efter perioden 1 januari – 31 mars 2024
- Koncernen höll den 26 april 2024 årsstämma. Stämman beslutade att godkänna resultat och balansräkning och koncernresultat- och koncernbalansräkning samt resultatdisposition beträffande bolagets vinst enligt den fastställda balansräkningen. Stämman beslutade att ge ansvarsfrihet åt styrelsens ledamöter och verkställande direktör. Omval av styrelseledamöterna Maria A. Grimaldi och Manfred Gottschlich, nyval av ledamot Mikael Gottschlich. Jonas Bertilsson valdes till ordförande. Fredrik Burvall samt Henrik Henriksson avböjde omval. Bemyndigande gavs för att emittera aktier till en eventuell earn-out till säljaren av Wargraphs S.A.S.