Delårsrapport 1 - 2023
Översikt för koncernen
Perioden 1 januari – 31 mars
- Rörelsens intäkter uppgick till: 9,3 (8,3) MSEK
- Abonnemangsintäkter (MRR) ingångsvärde april 2023: 2 549 (2 256) TSEK
- Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till: -2,4 (-3,7) MSEK med en rörelsemarginal om -25,5 (-44,1) %
- Resultatet efter skatt uppgick till: -1,9 (-3,7) MSEK
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgår till 5,0 (6,4) MSEK
Väsentliga händelser under rapportperioden
Perioden 1 januari – 31 mars
Totala återkommande abonnemangsintäkter uppgår till 7,6 MSEK, vilket är en ökning med 14 % jämfört med motsvarande period för 2022.
Abonnemangsintäkternas andel av nettoomsättningen under perioden uppgår till 82 %.
Rörelsens intäkter ökar med 12% jämfört med föregående år.
Väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång
Inga väsentliga händelser har inträffat efter periodens utgång.
VD har ordet
“Kontinuerligt arbete som ger resultat”
Jag har under de senaste 18 månaderna, först i rollen som försäljningschef och sedan september 2022 i rollen som VD, fått möjlighet att lära känna bolagets verksamhet och kunddialoger. När jag blickar tillbaka och reflekterar kring var bolaget befann sig hösten 2021 jämfört med var vi befinner oss idag så kan jag konstatera att vi gjort en gedigen insats med att stärka upp samtliga delar av verksamheten och lagt en bra grund för framtiden.
Vi har haft en bra start på året med fortsatt försäljning till både nya och existerande kunder. Totala återkommande abonnemangsintäkter ökar med 14 % under första kvartalet jämfört med motsvarande period 2022. Vi har gjort ett 10-tal merförsäljningar till existerande kundbas och undvikit nya uppsägningar. NRR (Net Revenue Retention) inom vårt kärnsegment (TCP) ligger på 114 % för perioden 1 april 2022 – 1 april 2023 och churn inom samma segment är nästintill obefintlig. Vår MRR-tillväxt netto är 12 TSEK under kvartalet (från 2 537 TSEK till 2 549 TSEK), ingen ökning vi är nöjda med. Den blygsamma tillväxten förklaras främst av att några icke-strategiska kunders avtal löpt ut i Q1 (där uppsägningen mottogs under 2022). Vi ser goda förutsättningar för en ökande tillväxttakt under kommande kvartal. Efter kvartalets slut så har vi fått förmånen att hälsa Caverion välkomna som kund till oss – något vi är stolta över.
Vi arbetar på med att flytta fram positionen inom respektive funktion. Inom Product & Development fortsätter vi med att leverera i enlighet med vår Product roadmap med fokus på att göra produkten snabbare, uppdatera användargränssnittet (UI) och förbättra användarupplevelsen (UX). Vi håller på att flytta vår hosting till Amazon Web Services (AWS) såväl som att kontinuerligt förbättra produkten med uppdaterad och ny funktionalitet. Inom Sales & Marketing fokuserar vi på digital leadsgenerering såväl som att skapa relevant innehåll för våra prospekts och kunder. Vi arbetar vidare med utvalda partners för att utveckla denna säljkanal samt möjliggöra en mer effektiv skalning av implementationsprojekt. Vi upplever stort intresse för samarbete från både konsultbolag såväl som från andra produktbolag. Vår Professional Services organisation arbetar för att möjliggöra för partners att hantera implementationsprojekt i allt större utsträckning samt för att få vår egen Professional Services affär lönsam. Inom Customer Success jobbar vi på med att säkerställa en hög kundnöjdhet genom hela kundresan såväl som att utveckla affären inom befintlig kundbas.
När det gäller våra rapporterade siffror så beror det negativa resultatet och kassaflödet fortsatt på tillväxtsatsningen och dessa siffror kommer enligt plan vara fortsatt negativa under en tid framöver. Vår plan är att arbetet vi gör kommer resultera i en accelererande MRR (Monthly Recurring Revenue) vilken successivt kommer äta upp driftsunderskottet och återigen ta oss till svarta siffror. MRR:en växer och har gjort det kvartal för kvartal under de senaste åren. Vi jobbar på för att nå lönsamhet inom ramen för existerande finansiering. Jag upplever att vi kontinuerligt uppnår en bättre effektivitet i organisationen och att vi har ett motiverat team på plats där alla arbetar som ett enat lag mot våra gemensamma mål.
Den globala DAM-marknaden är gigantisk och förväntas ha en årlig tillväxttakt på omkring 15 % enligt samstämmiga bransch- och marknadsrapporter. QBNK är en av de främsta aktörerna i Norden inom det segment som vi verkar. DAM-lösningarna går från att vara Martech drivna till mer generella verksamhets-supporterande lösningar där DAM även inkluderar produkt- och annan utbudsinformation för andra operativa syften än marknadsföring. Min tidigare bedömning att QBNK´s produkt står sig stark i den behovsbilden bekräftats kontinuerligt och vi är duktiga på att leverera komplexa och integrerade lösningar mot Enterprise-segmentet.
Jag gläds åt att leda en organisation som klarar att ha fokus både på det som händer här och nu, och på alla de strategiska förbättringsåtgärder vi är i stånd med att driva igenom. Jag ser med stor tillförsikt fram emot vad vi kan lyckas åstadkomma härnäst och vill avslutningsvis rikta ett tack till teamet, styrelsen och ägarna för förtroendet att leda QBNK.
Stockholm den 26 april 2023
Anna Gomes
VD QBNK Holding
Finansiell utveckling
Intäkter och kostnader
Koncernens abonnemangsintäkter under perioden 1 januari – 31 mars 2023 uppgår till 7,6 (6,7) MSEK och de projektrelaterade intäkterna uppgår för samma period till 1,7 (1,5) MSEK. Övriga intäkter uppgår till 0,0 (0,1) MSEK.
All produktutveckling kostnadsförs löpande.
Rörelseresultat
Rörelseresultatet (EBIT) för perioden upp-går till -2,4 (-3,7) MSEK.
Finansiell ställning och likviditet
Koncernens likvida medel uppgick den 31 mars 2023 till 18 803 (15 027) TSEK. Soliditeten uppgick till 32 (19) %.
Koncernens egna kapital uppgick till 10 303 (4 812) TSEK.
Kassaflödet från den löpande verksam-heten uppgick under perioden till
4 976 (6 365) TSEK.
Investeringar
Koncernen har under perioden 1 januari – 31 mars 2023 inte investerat i anläggnings-tillgångar.
Aktier
Teckningsoptioner
Utgivna teckningsoptioner uppgår idag till motsvarande 1 140 224 aktier varav 736 224 aktier med lösenkurs 12,87 kronor (januari 2026) samt 404 000 aktier med lösenkurs 13,86 kronor (januari 2026).
Antal aktier efter full utspädning uppgår till 10 891 424 stycken.
Utestående antal aktier
Ingående antal 2023-01-01 --- 9 751 200
Utgående antal 2023-03-31 --- 9 751 200
De 10 största ägarna
Uppgifterna nedan är hämtade från bolagets aktiebok per den 31 mars 2023.
Ägare |
Antal aktier |
Fredrik Grevelius | 1 2 248 674 st. |
Ekstrand Corporate Advisors AB | 1 543 503 st. |
Försäkringsbolaget Avanza Pension | 2 1 012 000 st. |
Ludvig Thureson | 549 239 st. |
Anders Ola Knutsson | 480 699 st. |
Patrik Brummer | 459 260 st. |
Gembox AB (Kjell Duveblad) | 347 347 st. |
Carl Grevelius | 269 936 st. |
Bank Julius Baer & Co Ltd | 262 407 st. |
Melphi Group AB (Jacob Philipson) | 230 168 st |
1 Varav 979 106 st. aktier via försäkringslösningar i Avanza pension.
2 Exklusive 979 106 st. aktier enligt not 1 ovan.