CTT Systems får order på ett Inflight Humidification VIP system till en Airbus ACJ330 från Fokker Techniek BV
CTT SYSTEMS AB (“CTT”), ledande leverantör av produkter som reglerar och styr luftfuktigheten i flygplan, offentliggör idag en order på ett IFH-VIP befuktningssystem (Inflight Humidification) från holländska Fokker Techniek BV (”Fokker”) som ska installera det i ett Airbus ACJ330-flygplan som ägs av K5 Aviation. Systemet består av sex luftfuktare och två avfuktare med planerad delleverans till Fokker under andra halvåret 2022 och slutleverans 2023. Ordervärdet är cirka 7 MSEK. Med den här ordern har CTT totalt vunnit 102 beställningar till VIP-flygplan från Airbus ACJ och Boeing BBJ.
Fokker är först med att installera ett befuktningssystem som höjer luftfuktigheten i alla sex kabinzoner och utrustas med vårt avfuktarsystem för att förhindra kondensationsproblem.
”Vi ser fram emot att arbeta tillsammans med CTT i det här projektet som är vårt första till en widebody VIP”, säger Maurice Burghouwt, Account Manager Procurement på Fokker Techniek. “CTT’s befuktningssystem är en viktig kabinfunktion för vår slutkund som värdesätter hälsa, välbefinnande och välmående under och efter flygningen.”
“Vi är tacksamma för möjligheten att samarbeta med Fokker i utveckling och installation av detta kompletta befuktningssystem som för första gången täcker alla sex kabinzoner i en ACJ330”, säger Peter Landquist, Vice President Senior Advisor Sales på CTT.
Om befuktning på VIP-flygplan och större businessjets
Utan ett effektivt luftfuktningssystem är luften i ett VIP-flygplan eller en stor businessjet torrare än någon annanstans på jorden – under 5 % relativ luftfuktighet (RH). Privatplan utrustat med IFH-VIP luftfuktarsystem kommer ha en signifikant höjning av fuktigheten, upp till nivåer strax över 20 % RH, vilket därmed möter luftkraven för komfort och välbefinnande. Det medför att VIP-passagerare vid långdistansflygningar gynnas av färre problem med torr luft (såsom torr hy, torra ögon, irriterade luftvägar, trötthet, allmän uttorkning, jetlag och risk för spridning av virussjukdomar). VIP-passagerare gynnas av förbättrat välmående samt bättre sömn. Luftfuktarna bygger på så kallad evaporativ luftfuktning som effektivt hindrar spridning av bakterier. IFH-VIP-systemet inkluderar CTTs unika avfuktarsystem som ger ett aktivt skydd mot kondensationsproblem.
About FOKKER TECHNIEK
Fokker Techniek in Woensdrecht builds on more than a century of experience and specializes in providing MRO support to commercial aircraft operators including Lessor Aircraft re-delivery, VIP Aircraft completions and remodeling including Boeing BBJ and Airbus ACJ, Military/Special Mission Aircraft conversions, together with extensive capabilities including maintenance, modification, painting, working parties, damage assessment, fleet management support, CAMO, AOG support and turnkey solutions for severe repair and ferry flight preparation. In addition, Fokker Techniek provides component repair and full engineering support programs.
Also visit: www.fokkertechniek.com
About K5 Aviation
K5-Aviation was founded in 2010 in Germany by four experienced aviation experts. K5-Aviation is known in the market to challenge the industry's standards; therefore K5-Aviation develops with its partners new groundbreaking solutions for the business aviation sector. It currently operates three Airbus ACJ319’s ceo and neo and one Bombardier Global 6000 aircraft worldwide. All employees of K5-Aviation have several years of professional experience in aviation and have worked for AOC holders operating 20 VIP aircraft and more. They all felt the need to offer a return to quality of operation rather than quantity. The license to operate aircraft commercially (Aircraft Operating Certificate – AOC) was issued by the German Aviation Authority in June 2011, and shortly after, K5-Aviation obtained approval for low visibility operations up to the highest Category IIIb without decision height and ETOPS 180 for Long Range Operation 180 minutes away from any suitable airport.